Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
130 gräns på vägen till..?
2695 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Sitter här i höstmörkret och funderar på om jag skall köra Fredrikshavn-Flensburg nästa år till Ringen istället för Rödby Puttgarden. Det är säkert 5-6 år sedan jag körde den vägen nu, men minns att det var motorväg i princip hela sträckan. Är det 130 gräns nästan hela vägen nu eller bara på sina ställen? Någon som kört där nyss?

/Johan B

Lidköping
Här sen Nov 2002

Det är numera motorväg hela vägen och jag kan tänka mig att det är 130 på c:a hälften av sträckan.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

å GROVA böter om du kör de minsta för fort!
Så passa dig för de civila de är hemska.....

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trots detta med böterna blir man omkörd titt som tätt av rökande danskar...

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Nisse Classon skrev:
Trots detta med böterna blir man omkörd titt som tätt av rökande danskar...

...och tyska husbilar

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hmm, om det är 130 på halva sträckan kan det kanske vara värt att ta den vägen. Minns att det var rätt segt sist med en raksträcka på ca 30 mil i 110 knyck.

/Johan B

Borlänge
Här sen Maj 2004

Hmmmm... blir lite fundersamma på när ni säger grova böter i danmark för fortkörning.....

Dom har ju steg om 500sek per 10km/h och klipper kortet vid 30...... iaf om man åker dansk bil

är det skillnad för svenska bilar eller????

Jag jobbar iaf i Danmark och danskarna tycker ju att det inte kostar någet att åka fast om man inte får klippt kort da......

Kan påpeka att jag åkte 97km/h med släpvagn nu i veckan genom en laser kontroll i odensen och slapp böta....

Tycker ju inte att det är speciellt mycket 130 sträckor på själland till rödby eller i södra jylland/fyn, mest bara100 och poliskontroller.

/Örjan

Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Jag undrar lite om dessa fartkontroller i danmark, har två gånger senaste året åkt igenom danmark från bron till rödby, det har inte gått sakta och jag har aldrig sett röken av någon polis, är dom verkligen så "på" och har jag bara haft tur eller?

Hässleholm
Här sen Jan 2004

Jag kör ofta i Danmark. Det är mer kontrollar i DK än i Sverige, men mindra än i Norge. De gillar att stå en polis och mäta på en bro över motorvägen och sen några stycken på nästa avfart, så se upp vid broar....

orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004

Nu på slutet har dom haft iden att stå på 2 broar i följd och mäta... troligtvis för att ta dom som gasar på när dom har kört förbi en kontroll.

Sen har dom nästan alltid gröna eller blå skåp bilar som står parkerade på vägen med en polis med laser bakom.

Ser runt 3-4 kontroller på 2 veckor ca 300-400 mil, ser max 2 kontroll i Sverige per år på runt 2500 mil så nog fasen är dom mycket mer aktiva i DK.

/Örjan

Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005

Kontroll vid brorar är det ofta i Danmark, men dom brukar också helikopter. Blev tagen av dom för två år sen. Fikk en bot på 1000,- som dom skulle senda till Norge, men hörde aldrig nått mer..

milano
Här sen Jan 2006

jeg har alltid levd i den tro at man måtte doble fartsgrensen for lappen rok i DK på motorvei, og har når trafikkbildet tillot det kjort deretter. Om det stemmer at lappen ryker ved 30+ puster i alle fall jeg lettet ut... generelt er det jo for oss nordmenn veldig lave boter, da man i norge annser boter som en "ekstra skatt" og derfor har helt ekstreme satser.

Borlänge
Här sen Maj 2004

joda dom klipper kortet på plats vid 30+

Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Du har inte helt fel "asn". då de höjde till 130 på motorväg ändrade de också bötesreglarne, innan var det +70% innan de tog kortet.

asn
milano
Här sen Jan 2006

Bo Artved skrev:
Du har inte helt fel "asn". då de höjde till 130 på motorväg ändrade de också bötesreglarne, innan var det +70% innan de tog kortet.

hehe, ok og takk! jeg skal forandre tempoet på transportetappen gjennom danmark betydelig i alle fall. så alt opp til 160 (om forhold og trafikk tillater) er nå da. hvordan er det i de lavere fartsgrensene ? 30km der også ? er jo værre enn i norge det jo. her er det + 36km og lappen ryker. men vi har max 100

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

Nils Classon skrev:
Det är numera motorväg hela vägen och jag kan tänka mig att det är 130 på c:a hälften av sträckan.

Har precis akt sträckan och jag hade fel... Det är nog max 30% av sträckan som har 130, fast det flyter pa ganska bra ända.

Citera
Nürburgring
2695 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande