Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Race i regn är farligt...
2 besök senaste veckan (2194 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

http://www.youtube.com/watch?v=OAvc0Cij7zA

Inte skoj för funktionärer som nästa mister livet

Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004

Inte lite pengar som det där kostade.

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

jäklar vilken tur funktionäern i blått hade

och synd på många fina bilar

Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Vad som förvånar mig är att rejset fick pågå ?
Finns det inga regler som sätter stop för att låta arrangören köra rejset.

Citat:
jäklar vilken tur funktionäern i blått hade

och synd på många fina bilar

Verkligen - änglavakt !!

/Joachim

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

om man ska försöka illustrera negativ friktion (!) så är detta ett rätt bra exempel....

Här sen Nov 2002

Va i helvete har dom flaggorna till...? Stoppa rejset eller?!
Sen flaggvakten/funktionären med ryggen mot det som händer.... > >

Fixhult
Här sen Apr 2004

höfläkt skrev:
Va i helvete har dom flaggorna till...? Stoppa rejset eller?!
Sen flaggvakten/funktionären med ryggen mot det som händer.... > >
Från filmen är det svårt att se tidsfaktorn men det verkar som alla blir överraskade av störtskuren (Slicksen tyder ju på det).
Rödflaggorna var det nog inte många som såg (om de såg nåt öht).
Som funktionär så blir det lite luddigt vilken roll du ska ha nån minut efter rödflagg när du befinner dig vid en krashsite (ska du hjälpa förarna eller förvänta dig 10 bilar till kommande i full karriär).

Men jag vet inte hur länge som rödflaggen varit ute vid det läget.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Josen skrev:
Vad som förvånar mig är att rejset fick pågå ?
Finns det inga regler som sätter stop för att låta arrangören köra rejset.

Tror nog arrangören vart lika överaskad som dom tävlande vart........ Är ju ingen som vill att något sådant ska hända men regnväder kan vara lurigt med lite regn under en lång tid där det funkar att köra Slicks på såna här bilar och sen helt plötsligt kommer det skyfall.... Och på den lilla stunden hinner varken tävlande eller arrangör reagera och dessutom är det helt enkelt skitsvårt för dom tävlande att se flaggorna i sådant regnväder.

skönt nog så är det ändå väldigt sällan något sådant här händer och ändå mera sällan som någon skadar sig. Men det är många här som emellanåt inte förstår vilken kraft och dynamik som det finns i en racerbil som åker fort och när gränsen överstigs vad konsekvenserna blir.

JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004

Citat:
Vad som förvånar mig är att rejset fick pågå

Allt för lång tid innan RÖDFLAGG!

suck...

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

JC skrev:
Citat:

suck...

Fråga bara, hur vet du det? är all TV-klippning i realtid?

JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004

Citat:

Det vet jag inte, det bara kändes så. (min egen känsla) Kanske var det timmar emellan avåkningarna..
Citat: Vem vet inte du, vem vet inte jag....(Lisa Ekdahl)

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Fredrik - SLC skrev:
JC skrev:
Citat:

suck...

med tanke på att bilarna står kvar så känns det att det händer ganska fort.

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
JC skrev:
Citat:

suck...

Visst, man kan aldrig veta. Men samtidigt - snälla Fredrik, med antalet bilar som fortsätter fylla på till en gigantisk skrotsamling är det för lång tid innan rödflagg visas. Det borde du som arrangör tycka - hoppas jag

Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Fredrik - SLC skrev:
JC skrev:
Citat:

suck...

Visst, man kan aldrig veta. Men samtidigt - snälla Fredrik, med antalet bilar som fortsätter fylla på till en gigantisk skrotsamling är det för lång tid innan rödflagg visas. Det borde du som arrangör tycka - hoppas jag

jag har ingen aning om hur lång tid det tog innan första bilen som vattenplande och kanade i den stationära bilen (som ju är tillfället för att bestämma sig för rödflagg) och tills rödflaggan verkligen kom ut.....

men med dom kommunikationssätt som man har får man nog räkna med att det tar någonstans mellan 10 och 30 sekunder tills flaggan kommer ut......... på den tiden hinner iaf 1/3 del av fältet komma förbi där (om dom är jämt utspridda på varvet) och om startfältet är 30 bilar så är det 10 bilar som råkar ut för det här, vilket var väl ungefär vad som syntes på videon.

För flaggvakter får inte och ska inte hänga ut rödflagg på eget bevåg, utan det ska gå en rapport till tävlingsledaren eller säkerhetschefen som då ska ta ett beslut beroende på ett oftast uppskärrad rapport från en flaggvakt över en radiokanal som ofta har halvdålig hörbarhet och därefter ge ut en order för rödflagg.... Och att räkna med att det tar under 10 sekunder är inte verklighetsbaserat och tar det mer än 30 så är det dåliga arrangörer...... Och jag ser iaf inget på videon som tyder på det.

utan mera bara på ett extremt regnväder som överaskade både tävlande och arrangör på sämsta vis, men tur nog utan några andra större skador än lite bilskador.....

fast det ser ju mycket värre ut än vad det är i verkligheten på bilarna , eftersom det är ju en j*kla massa plastbitar som ryker och lite hjul som ramlar av..... men det är ju inga chassiskador av allvarlig karaktär som det ser ut som iaf.......

Men känslan jag får mest av kommentarerna här är att det är en massa forumläsare som inte har sett såna här incidenter i verkligheten som upprörs ..........

Ni får gärna komma till en SLC tävling och jobba själva bakom kulisserna och se hur det går till i verkligheten som banfunktionär.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Kollade igen och posteringen vid kraschen visar rödflagg när ambulansen kommer dit.... Och det är ca en minut efter första smällen....... vilket är en ok siffra helt klart för en ambulans att bli utkallad och komma fram. ......... så rödflaggan visas ju innan den stora rödflaggan klipps in i sändning iaf men hur långt innan har jag ingen aning om.

Sen om dom visar rödflagg innan ser jag inte.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fredrik - SLC skrev:
Sen om dom visar rödflagg innan ser jag inte.
och som sagt, förarna behöver inte se rödflaggen heller (förmodligen får de det från teamen i lurarna men då är det ännu lite tid som går).

Det är ju gulflagg direkt iaf (posteringen vid ingången till chikanen syns vid ca 30sek) och det hindrar ju inte den blå Vipern direkt (den passerar gulflaggan på tvären).
Gulflagg fortfarande vid 1:13 (När ambulansen kommer) vid posteringen innan kraschen.
Rödflagg 1:29 vid kraschen när Ambulansen kommer fram (eller så visar de två posteringarna olika flagg).
På första ombordfilmen så visar posteringen innan krönet inte gult men det gör den som passeras på tvären (helt korrekt, det var ju inget hinder där mer än vattnet).

RödGul får väl inte hängas ut av posteringarna själva, det är väl tävlingsledningens beslut det med (om det nu hade hjälpt)?

Rent generellt är det lite intressant hur man ska hantera monsunskurar vid tävling. Men det är ännu intressantare vid banträffar (där det är betydligt större risk för personskada vid Amcokontakt i 100+).

Bilder o videos
2 besök senaste veckan (2194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande