Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
minuter o millimeter??
982 besök totalt
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
minuter o millimeter??

Var o gjorde den årliga fyrhjulinst. strax innan semester , men när jag kommer till däckfirman så har dom bytt maskin så dom ska ha måtten i minuter o inte i mm. som tidigare(vi snackar toe nu asså). Vart eller hur konverterar man mm till min? Nån??

Mycket tacksam för svar. ACR är bara drygt en vecka bort o man vill ju inte bli kallad japansk plogbil av alla Alfa-åkare runt omkring en'

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

1 minut är 1/60 grad.
millimetrarna beror ju på var dom mäter, däcket eller fälgen, ring och fråga var dom brukar mäta. Sen får man mäta och räkna ut vad det motsvarar för vinkel.

BMW 330i -05
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
.........men spelar det nån roll? däckbredd,höjd,fälg.......vinklarna blir väll dom samma??

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

vinklar ja, millimeter nej. mäter du 1mm på 500mm så är det ju dubbelt så stor vinkel som 1mm på 1000mm...

BMW 330i -05
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
vinklar ja, millimeter nej. mäter du 1mm på 500mm så är det ju dubbelt så stor vinkel som 1mm på 1000mm...

.........nu är jag med! Så nu efter hjulinst. när jag bytt till R-däck i 45 profil så är alltså toe:en annorlunda???............dessutom hade dom knappat in 16" ist. för 17"..............o eftersom instrumentet sitter på fälgen så blir det väl fälgen dom mäter på.

Låter lite som om dom kan få backjobb!?

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Vet inte hur hjulinställningsmaskinen funkar men om den verkligen mäter grader (eller minuter om du hellre vill det) så spelar det ingen roll om du har 12" eller 20" fälgar.

Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
FSN skrev:
Vet inte hur hjulinställningsmaskinen funkar men om den verkligen mäter grader (eller minuter om du hellre vill det) så spelar det ingen roll om du har 12" eller 20" fälgar.

.....ja ha? Så då är jag tibax på noll igen då!?

Nån annan som vet?

Allmänt banåkaforum
minuter o millimeter??
982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande