| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fyrkantiga vs runda rör?
|
8 besök senaste veckan (5743 totalt) |
|
Fyrkantiga vs runda rör?
Vilka är egentligen starkast och varför? Antar att runda är starkare då man använder dom till burbyggen men folk som bygger 7or och liknande bygger ju nästan alltid i fyrkantsprofil, varför? Billigare? _________________ /David Johansson |
||||
|
Fyrkantsprofiler är styvare än rundrör i förhållande till vikten, men antagligen dyrare.
En fackverkskonstruktion (som t.ex. en bur) bygger på att de ingående rören tryck- och dragbelastas, inte böjs. På så vis är de inbördes delarnas styvhet inte fullt så viktig som konstruktioner med friliggande rör som utsätts för en direkt böjbelastning. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Runda rör är mer vridstyva. Fyrkantiga är mer böjstyva. Att man använder runda rör i bur kanske beror på att dom är mer formstabila mot knäckning från olika håll. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
4-kant rör a1 20 mm t 2 mm a2 16 mm A 144 mm2 Ib 7872 mm4 Iv 13224,96 mm4 Runt rör D 20 mm t 2,64 mm d 14,72 mm A 143,980448 mm2 Ib 5549,352017 mm4 Iv 11098,70403 mm4 rör-->4-kant Aria e vikt 0,01% Böjning 29,51% Vriding 16,08% Nu är detta kört på samma vikt(aria) och ytter dimension. Sen är jag inte säker på vad ett 4-kantrör tycker om böj belasingar 45grd. Så siffarn 29,51% böjning gäller om kraften ligger 90grd mot en sida. Där har det runda röret en fördel, av någon konstig anleding är den lika runt om
Summan är att det gäller hålla tunga i rätt mun när man gämnför + vad det är man är ute efter. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Då fortsätter jag med en fråga jag funderat på. Blir ett fyrkantigt rör ex. vis 25x40 starkare än ett 25x25, om man utgår från samma godstjocklek? Funderar lite på diverse infästningar jag tänkte göra på min se7en i vinter.
Eller ska man bara gå upp i godstjocklek, 2mm till typ 3.5mm? |
||||
|
kan det inte vara att runda rör är lättare att bocka åt alla olika håll medan 4kantiga rör ska väll inte vara så lätta att kalbocka och de gillar inte riktigt att man böjer dom i diagonalen mot hörnen
sen kan det inte ha lite att göra med att man får mindre vassa kanter och det ser snyggare ut med runda rör ? men jag undrar om det finns nån anledning varför jag inte sett nån som byggt en rörram/bur eller liknande av kkr/vkr profiler ? (bara en fundering för det borde gå minst lika enkelt att räkna ihopp en konstruktion med dom som med runda rör tycker jag) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
du kommer få en "vek" riktning som den kommer villa böja sig mot ifall du sätter på en trycklast och du kommer få en ökad styrka i böjning i den styvare ledden med 40% och en förstyvning i styvhet (deformation) med 113% om man höjer från 25x25x2 till 40x25x2 så ska du ta upp en tryckkraft i en ostabilicerad balk så vinner du inget på det men har du en riktning som du har stablicering i ena riktningen men det är ju beroende på om det är en del av en hel konstruktion eller om det bara är en liten del (då själva ramen nästan bara har tryck och dragkraft medan om det är små delar som inte är ett komplett fackverk så kan det vara till stor skilnad) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fyrkantiga vs runda rör?
|
8 besök senaste veckan (5743 totalt) |