Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1321 besök totalt |
Ett varv på Ringen 1965.
Det här är skrivet av Tommy Wiking och beskriver ett varv på Nordschleife 1965. ![]() om man utgår från starten kommer man till den ganska vida sydkurvan och därefter in på en raksträcka som löper parallellt med startrakan. Efter den påföljande vänsterkurvan bär det av utför i några kilometer innan backarna upp mot Quiddelbacher Höhe tar vid. Det är en ganska knixig sektion som inte ger förarna många chanser till andhämtning. Efter Schwedenkreuz (en förrädisk sektion där många brutit loppet) väntar Fuchsröhre, en relativt jämn bandel, innan det ånyo bär av utför, denna gång mot Wehrseifen nere vid Adenau – här är svackorna så kraftiga att bilarna ofta doppar nosen i backen. Efter Adenau väntar ånyo en uppsektion mot Bergwerk och några kilometer senare placerade Karussell-kurvan, en hårnålskurva som på grund av de höga ingångs farterna byggdes med den inre delen kraftigt doserad. Denna kurva har dock efter en rad olyckor – försök att ta kurvan i över 90 km/t resulterade oftast i att ekipaget for över dosering och försvann ut i den omgivande terrängen – byggts ut så att den numera har en vidare radie. Wipperman är nästa stora sektion efter Karussellen och vi har nu klarat av 15 kilometer – en nog så lång sträcka på denna krävande bana. Sträckan mellan Wipperman och Pflanzgarten är ganska kurvig och inte speciellt snabb men ner mot Schwalbenschwanz går det lite fortare undan. Själva Schwalbenschwanz är en svår högerkurva men har man väl klarat av den sektionen väntar en drygt 8 kilometer lång raksträcka in mot mål. Raksträckan är kantad av täta häckar och beroende på hur vinden blåser gäller det att hålla sig tätt intill häckkanten där vindtrycket är lägst. Rakan är dessutom full av s.k. länsmansryggar där bilarna reser sig helt på fjädringen och ibland lämnar underlaget för en kortare flygtur. Det är som framgår av denna korta banbeskrivning en synnerligen svår bana och det brukar ta vardagsbilisten omkring 20 minuter att klara varvet. Är man lite mera avancerad kan man pressa sig neråt 15-16 minuter, motsvarande ett snitt av 90 km/t och det är en utmärkt prestation på den här banan. (Lennart: 1970 ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Re: Ett varv på Ringen 1965.
Var har du hittat den där artikeln? ![]() "Efter Schwedenkreuz (en förrädisk sektion där många brutit loppet) väntar Fuchsröhre, en relativt jämn bandel, innan det ånyo bär av utför, denna gång mot Wehrseifen nere vid Adenau..." Fuchsröhre är väl allt annat än flackt!?! ![]() "...Karussell-kurvan, en hårnålskurva som på grund av de höga ingångs farterna byggdes med den inre delen kraftigt doserad. Denna kurva har dock efter en rad olyckor - försök att ta kurvan i över 90 km/t resulterade oftast i att ekipaget for över dosering och försvann ut i den omgivande terrängen - byggts ut så att den numera har en vidare radie." Hade jag ingen aning om, att Karusellens kurvradie ändrats! Stämmer det och när gjordes den förändringen? Någon som vet? "Själva Schwalbenschwanz är en svår högerkurva men har man väl klarat av den sektionen väntar en drygt 8 kilometer lång raksträcka in mot mål. " 8 km är väl att ta i... ![]() "(Lennart: 1970 ![]() Var det inkl gamla start och målrakan, Südkehre och rakan parallellt med start- och målrakan? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Re: Ett varv på Ringen 1965.
Ja det var hela banan 22,835 km. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Re: Ett varv på Ringen 1965.
Här är ett kort från boken som måste vara taget före 1966, och jag tycker att Karussellen ser ny byggd ut ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Re: Ett varv på Ringen 1965.
Den här artikeln i boken från 1966, var om jag mins rätt mitt första möte med Nürburgring. ![]() Ja det var i alla fall den som fick mig att åka dit 1969, och sen har det bara rullat på. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Jag tror han menar den första snabba högern in i Schwalbenschwanz-partiet.
På den tiden har jag för mig att man passerade över en bro i utgången av den högern, som gjorde att man körde över ett krön som inte finns där idag. Skulle tro att det är det han syftar till, när han skriver att det var en klurig höger. Edit: Vill minnas att krönet finns där, när man kör GPL. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1321 besök totalt |