| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
hur breda R-däck ska jag välja?
|
2175 besök totalt |
|
storleken blir 16 (om jag inte hittar 15-tumsfälg som passar) men hur breda? 225? BMW:n väger 1500 kg och har 200 hk. Skulle Toyo R888 funka bra? _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||
|
Lyfter den här tråden lite.
Funderar på Toyo r888 till 200:an. Tror ni att det skulle fungera att köra på 205:or eller blir det för smalt (överhettas)? Bilen väger 1300-1340 kg. Effekt ca 200 hk. _________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Ett sätt att välja bredd på däcken kan vara att börja med hur breda fälgar man har eller har möjlighet att sätta på. Själv hade jag valt att köpa så breda fälgar som möjligt/ansåg mig ha råd med och sedan valt däckdimension efter det.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Jag kör 15" & 16" på 931:an, 1140 kg ekipage och ca 215. Vissa 205:or.t ex Pirelli PZero C funkar inte alls på sommaren med varm torr asfalt, det blir såsigt efter 2-4 varv med attack. Dock funkar dom fint på tidig vår och sen höst när det är kallt ute. Motsvarande Bridgestone Re540 funkar ok.
Bredare Pirelli funkar dock fint, har även kört 225+245. Re540 i 225 funkar oxo bra. om du har tillgång till 8" fälgar så tycker jag 225 är ett givet val. Får t o m in 9" or så kan ju 245 vara aktuellt. Har du bara 7:or så kanske 225 blir lite brett för dom men ev. kommer smala 205 att funka illa när det varmt ute, det är en tung vagn du har. _________________ Pär Hylander |
||
|
Sitter också och funderar på R-däck inför nästa säsong.
Kör en Accord 2.3 med inte så många hästkrafter, men som väger en 1 300 kg med mig i kanske. Har 16*7-tumsfälgar på nu. Funderar på vilket som blir bäst: 215/50-R16 eller 225/45-R16. Nästan identiska priser. Vad tror ni, går 225 på? Förlorar man en egenskaper med "för" breda däck för fälgen?
_________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||
|
Fundera mer på hårdheten på däcken. Se till att de inte blir större i omkrets än orginal och följ tillverkarens rekomendation om vilken fälgbredd som passar till däcksbredd. Mjuka gummiblandningar håller inte till tunga bilar och tvärt om är det svårt att få upp värmen på för hårda/gamla däck på en lätt bil. Bredd är inte så känsligt på vanliga gatbilar utan för breda däck krånglar bara till chassigeometrin.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Personligen upplevde jag att en 7,5x17 tums framfälg var för smalt för ett bridgestone RE540S 225/45-17 och att däcket vek sig i kurvorna. 7,5 tum låg inom tillverkarens rekomendation. När jag körde med samma däck på en 8,5 tums fälg uppstod inte problemet. Själv hade jag inte kört med bredare än 205 däck till en 7 tums fälg. (Bilen inklusive förare och halv tank =1600 kg.)
/Johan B
||
|
Hårdheten, är det det som skrivs ut som "LI" ?
Ex 89, 90..? R888 hade jag tänkt ha på bilen i alla fall. Blir det inte lite samma effekt att däcken "viker" sig om man har 205/50? De har ju högre profil än 215/45. _________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||
Li = Load Index = Max belastning Tread Wear = Nötning = ~Hårdhet _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Sett ur min synvinkel är det möjligt att det fungerar med 215 bredd iom att din bil är 300 kg lättare än min bil. Du får testa. Men om rekomendationen för 215 bredd ligger på säg 7-8,5 tum fälg, är min erfarenhet att man spelar på marginalen om väljer lägsta rekomenderade bredden på fälg. I vilket fall till en 1600 kg:s bil. /Johan B
||
![]() |
Däck för banåka
|
2175 besök totalt |