Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var köpa "Coiloverombyggnadssats" billigt?
<<   1, 2, 3
7005 besök totalt
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

det var en fundering jag hadde och det var vag själva dämparen giller om att slås i botten hårt ?

tänkte att skruvar man ihopp fjädern en del så man får en hård färspänning så säger man att man skruvat den så pass hårt att att dämparen är i maxläget när bilen är nersänkt så vad händer då när bilen kör i ett stort gupp ?

tänkte att har man förspänt fjädern med ex 500kg vilket borde bli den belastningen på fjädern om hjulet väger 400kg så vad händer när fjädern slår ut helt och kraften ska stoppas av stötdämparen topp

tänkte att det lär vara ganska mycke kraft som endläget ska ta upp och är de byggda så de klara det ???

sen så tar väll inte fjädertalriken upp så mycke kraft då det enda som belastar den är fjädern och det är igenkligen inte så mycke om man jämför med belastningen dämparen tar när den ska ta upp ett snabbt slag

Horda
Här sen Nov 2002

El Toro skrev:

Jag undrar samma sak med. Sen undrar jag om det är bra att svetsa på stötdämparen? på www.millway.se står det att det medföljer en bricka som man ska svetsa på dämparen?
Kan man inte svetsa en bricka på toppen av den gängade hylsan och låta den vila mot stötdämparens cylinders top/lock ( lite svårt att förklara med ord känner jag )?
Jag provar med en dålig paintbrush bild. vi säger att dämparen är gul och hylsan är svart och kolven är grå.

Jo så går utmärkt att göra på dämpare som inte går att plocka ut. Men det är svårt att svesta mina alurör med stålbrickan. Jag tänkte jag skulle göra ett test på mina bakdämpare nån gång när jag får tid.

Horda
Här sen Nov 2002

BMWTobbe skrev:
Bättre att svetsa för mkt och slipa en stund, än att svetsa för lite och tallriken släpper.

Iofs. Men slipa är tråkigt. Jag tror det blir svårt att få tallriken att släppa även om man svetsar lite dåligt.

Örebro
Här sen Jan 2004

Samuel Lindkvist skrev:
El Toro skrev:

Jag undrar samma sak med. Sen undrar jag om det är bra att svetsa på stötdämparen? på www.millway.se står det att det medföljer en bricka som man ska svetsa på dämparen?
Kan man inte svetsa en bricka på toppen av den gängade hylsan och låta den vila mot stötdämparens cylinders top/lock ( lite svårt att förklara med ord känner jag )?
Jag provar med en dålig paintbrush bild. vi säger att dämparen är gul och hylsan är svart och kolven är grå.

Jo så går utmärkt att göra på dämpare som inte går att plocka ut. Men det är svårt att svesta mina alurör med stålbrickan. Jag tänkte jag skulle göra ett test på mina bakdämpare nån gång när jag får tid.

Mmm det är det som är problemet i mitt fall, DVS dämparen sitter inte i någon extern patron som det nämndes att det gjode på vissa BMW.
Så ni tror att dämparens cylinderns top/lpock konstruktion håller för den belastningen som kommer att bli?

Var köpa "Coiloverombyggnadssats" billigt?
<<   1, 2, 3
7005 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande