Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kors i slutröret = ljuddämpning?
1 besök senaste veckan (5355 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Teorin är väl att ett kors i slutröret ska slå sönder ljudvågorna och dämpa ljudet men fungerar det? Används ganska flitigt i vissa långloppsserier har jag sett. Är det någon som märkt/uppmätt någon skillnad? Var måste det sitta? Skulle man kunna sätta det längre in så att det inte syns?

Bör väl inte hindra flödet något märkbart och skulle ju kunna vara en nödlösning ifall man ligger på gränsen till den tillåtna ljudnivån?

Jag har sökt på forumet men hittar inte mycket. Hittar heller ingen bild som förklarar hur jag menar tyvärr.

Här kan man läsa lite: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6999&highlight=avgas%2A+kor . . . .

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har beordrat rätt många att göra dylika lösningar, särskilt på Anderstorp...

Kombinerar man det med att ligga en kugg högre än normalt förbi mätstationerna kan man både visa att man gjort något samt att ljudnivån sänkts
Att bara sätta kryss i slutröret ger så lite att det är att se som marginelt. Att sätta dit en extra rörböj vinklad innåt banan ger bättre resultat

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Nu måste jag har missat något...?
Du lär väl knappast ha problem med ljudnivån på Miatan?
om du nu inte ska köra med raka rör...?

Vi fick montera dit kors på Anderstorp när vi körde Volvo 240.
Den stora skillnaden är väl att ljudbilden ändras, hamnar högre upp i registret med mindre bastoner.
Det räckte för att vi skulle hamna under 95 dB... thumbs up

En annan sak att tänka på är att inte avsluta avgassystemet med bara en ljuddämpare utan slutrör.
om man bara har rörstumpen på ljuddämparen (typ 5 cm) så blir det ofta "booming noise" som höjer ljudet och dessutom inte låter särskilt kul...
20-30 cm slutrör rekommenderas.
Många missar detta då man gärna vill sätta dämparen så långt bak som möjligt för att få ner temperaturen och öka livslängden...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nej, det är inte tänkt som en lösning på Miatan utan bara en fundering i största allmänhet. Har sett det på många ställen men det fanns inget att läsa om det? Men det verkar ju som om det fungerar till viss del i alla fall.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

nåt som visst är viktigt när man har kryss är att dom sitter exakt intillvarandra annars så gör det visst ingen nytta alls
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Vad jag har förstått ger krysset inget alls. Det är en skröna som har farit från mun till mun och fått oanade proportioner. Tidiga rejsbilar hade väldigt tunna avgasrör (för att spara på vikten) och var tvungna att ha stadgande kryss i slutröret då denna ofta skadades/trycktes ihop.

Ett rörböj mot asfalten ge mer verkan.

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

men... VAG använder det på sina V8:or iaf väl?, så kanske funkar det bara på V8or osv?

om det inte gör något alls, så förstår jag inte varför de använder det.

edit : I Vags egna böcker om Pheaton och Touregs V8 så står det såhär:

"Rörsammanfattning (dvs x på avgasröret)
Avgaserna från de båda avgassträngarna leds samman före mellanljuddämparen.
Ljudvågorna överlagrar då varandra och ljudemissionen minskar."

Sid. 24 i Självstudiekurs 341 från VAG.

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

enl han jag pratade med så hade det gjort lite skillnad men det är nog många saker som påverkar det
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

AndreasNystrom skrev:
men... VAG använder det på sina V8:or iaf väl?, så kanske funkar det bara på V8or osv?

om det inte gör något alls, så förstår jag inte varför de använder det.

edit : I Vags egna böcker om Pheaton och Touregs V8 så står det såhär:

"Rörsammanfattning (dvs x på avgasröret)
Avgaserna från de båda avgassträngarna leds samman före mellanljuddämparen.
Ljudvågorna överlagrar då varandra och ljudemissionen minskar."

Sid. 24 i Självstudiekurs 341 från VAG.

Nja, här gäller ju diskussionen ett kryss i vardera slutrör, inte en x-pipa som förbinder rören med varandra. Det finns flertal trådar om "x-pipor" och de hjälper nog betydligt mer för ljudnivån än kryssen som det talas om här.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Vad jag har förstått ger krysset inget alls. Det är en skröna som har farit från mun till mun och fått oanade proportioner. Tidiga rejsbilar hade väldigt tunna avgasrör (för att spara på vikten) och var tvungna att ha stadgande kryss i slutröret då denna ofta skadades/trycktes ihop.

Intressant teori! Det är nyttigt att slå ihjäl gamla myter...

Gävle
Här sen Mar 2005

beepbeep skrev:
Hej!

Nja... krysset ger faktiskt lite effekt, även om kanske rörböj mot asfalten ger mer verkan. Jag har en gammal Trajja (hoj alltså) där dom rostiga orginaldämparna var utbytta mot minimala dämpare när jag köpte den. Jag satte i 2 kryss (av spikar vill jag minnas) i rörsnutten som ska föreställa insats, förskjutna 45 grader sinsemellan och sedan dess (slutet på 80-talet) har jag kunnat besikta den utan problem.

1 besök senaste veckan (5355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande