| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banåka bil
|
1958 besök totalt |
|
Bygga banåka bil
Funderar på att bygga en bil för trevliga dagar på banan. Just nu ligger det nära till att det kan bli en Audi TT. Konceptet jag tänker på är rätt enkelt. En bil helt fri från allt onödigt för banåkning, men allt nödvändigt. Invändigt behövs väl bara 2 stolar bur å bälten + samt saker som gör att den går genom besiktningen. Nu har jag inte byggt någon sådan bil förr, så jag undrar vad ni som gjort det har för bil, utrustning mm. Samt hur besvärligt är det om man köper en krockad bil å sen vill laga den å få den i trafik igen. Att det blir en TT är inte klart, det kan bli vad som helst egentligen. Kom gärna med förslag å tips. Eller har du en färdig bil som passar in på beskrivningen, som du vill bli av med så kan det åxå vara intressant. Tack på förhand...... _________________ Daniel Välitalo |
||
|
kan väll fråga dig lite fler saker
hur mycke vana/erfarenhet har du när det geller meka ? vilka krav ska du ha på bilen `? ska det vara nått kul eller nått du kan vinna i nån särskild klass med ? och isåfall vilken ? sen kan en tanke vara ifall du vill göra en vil från grunden så kan man köpa en del bilar från fabrik i olika utförande (ren kaross eller rullande chassi eller körbart chassi) men jag vet inte hur audi är på sånt men det är också en fråga om hur mycke pengar du ska lägga på projektet hörde nått märke som solde bilar för att bygga rallybilar av och då tror jag det var 20'kr för ett rullande chassi direkt från fabrik så det är inte omöjligt att det kan vara ett alternativ _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Bygga banåkabil
Tänker ej tävla, bara köra på bana å ha kul. Är väl inte någon "bilbyggare" så det blir inte ett bygge från "scratch"... Utan helst ett påbörjat projekt, men jag vill ha en bil som jag kan köra till å från banan med. Men jag har inga krav på komfort å sådant. Det ska vara en banåkabil som man står ut att åka kortare sträckor på gata med... Hoppas jag förtydligade mig. _________________ Daniel Välitalo |
||
|
Du behöver inte göra annat än en bur.
Sen kan du slänge baksäte, ljuddämpning och sånt, men då blir det litee jobbigt om du skal köra 20 till banan. en racestol och ett bälte hjälper mycket, men kom ihåg att du måste ha kvar 3 punktsbältet när bilen är reggad. Lättast blir att hitta en bil som redan är fixat eller evt köpa en Miata, billig och kompetent banbil att börja med. Det finns gott om bilar till salu. DET VIKTIGASTE ÄR ATT KÖRA, INTE VAD DU KÖR........... Men att meka är ju kul _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||
|
Köp en Miata! (Standardsvar???)
Går aldrig sönder, finns hur mycket som helst grejer till den, plus lite till...
Kostar nästan inget, det är den ultimata sportvagnen för nybörjare, proffs och de som bara kör för skojs skull. Tycker jag...
|
||
|
Re: Bygga banåka bil
om du har tänkt att besikta den kan det stöta på problem om bilen har 'helbilsgodkännande', kolla upp det noga då det utesluter en massa bilar... _________________ Roland Johansson |
||
|
|
||
|
På banträffar är det inte fråga om optimal bil utan att ha roligt.
och ha roligt har man i prinsip vad som hälst. Så gillar man Audi TT så åker man TT. Sen om bilkräket är optimalt eller inte är ointresankt, bara man har ROLIGT. Sen sitta stillstol och bur är väll bra för säkerheten, lätt bil är också fördelar. Men nu börjar bilen bli jä... smal i sitt användingsområde. Som bruksbil är den kass, kan man stå ut med det???? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Visst är det viktigaste på banträffar att man har roligt,, sen är det ju klokt att välja en klokt att välja bil efter en klubb som har många träffar och det har väl Audi tillsammans med BMW?
Dock tycker jag att en bakhjulsdriven bil är roligare att köra på bana men det är ju min högs personliga inställning _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
I sak håller jag med Fuling i hur han resonerar, men...
...är man nybörjare/ovan vid att meka eller inte vill meka kan det vara smart att välja ngn bil som är "lagd" åt det sportigare hållet från början för att slippa bygga om hela bilen...vilket man kanske inte har kunskap/vilja/möjlighet till. För det går att få alla bilar mer elelr mindre snabba och svängvänliga, det kräver bara olika form av insats arbets, ekonomiskt och kunskapsmässigt. Galenskaper att försöka få fart på "det omöjliga" är ju underbart kul, men kanske inte ngt man tar sig an som absolut nybörjare. Sådant kan man ta sig an efter att man spårat ur totalt. Som många sagt är ju bur jättetrevligt, men ändå tämligen ovanligt på banträffarna. Det är oxå en ganska komplicerad procedur att montera in och lär ta musten ur den mest erfarne bilbyggare. Så satsa på hyffsade däck, friska bromsdelar, en stol att sitta still i...sen kör du! Efterhand kommer du märka vad som är de svaga punkterna och kan ge dig på dom. Välj en bil där det finns mkt körtillfällen. Välj en bil du kanske brinner lite extra för. Välj en en bil vars klubb "till sättet" har medlemmar du trivs med. tja, välj så du tror du får det så kul som möjligt helt enkelt...det är så mkt mer än bilvalet som påverkar hur kul en bandag blir. Sen skulle jag nog vilja påstå att det finns betydligt smartare val än en TT av en rad olika orsaker...men vill man åka TT så gör man. Typ så. |
||
|
Bygga banåkabil
Det som man främst tänker på är ju kostnaden, håller på att mixtra till min M3:a lite. En e46 smg, men den bilen är jag lite för rädd om för att "råka ställa i sandfållan". Så det som ligger närmast tillhands är ju en färdig bil i en lite lägre prisklass. Typ 50-100 000kr som man inte behöver vara rädd om på samma sätt. Varför TT? jo hade en sån å gillar faktiskt karaktären, (men då blir det ju lite mer 100tkr). M3:an är ju perfekt att åka med, nackdelen är ju kostnaderna. En mindre bil som nämnts tidigare ar ju Miata, Speedster mm mm. Har sökt efter bilar ett tag men ej hittat något som känns (åå den vill jag ha), på bana är ju inte effekten allt utan det är upplevelsen å känslan som betyder mest för mig, samt att man måste ha råd att torka sig efrter toabesök åxå
_________________ Daniel Välitalo |
||
|
Fördelen med en M3:a är väl att om du har BMW's originalförsäkring så gäller väl din vagnsskada på banan på BMW SC's träffar eller liknande?
För en sak som man kanske inte skall sticka under stol med, är att inom denna hobbyn får man räkna med vad det kostar att sätta bilen i räcket
Räkna med, förutom i undantagsfall, att din bil är oförsäkrad när du kör. I övrigt, lycka till med valet. Känslan får man oavsett bil (bara i olika stora mängder) så ta något du känner att du är nöjd med och har råd att leka med, för körtid är roligare än skruvtid
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
För att göra det enkelt för sig.
1 st M3e36 toklätta, bur, nytt chassi, r-däck, bromsbelägg + vätska. 150tkr Klarrt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Ska man bara ha den för bana o till-o-från så är ju en seven ett kul alternativ. Lättmekad, snabb på bana, enkla delar osv. Nackdelen kan ju vara tillförlitning jämfört med andra, färdiga, bilar.....
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banåka bil
|
1958 besök totalt |