| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Är Trampio R888 bra däck?
|
1109 besök totalt |
|
Fick med sådana till nya bilen. Är de ngt att ha? Har aldrig sett märket förut men är helt oerfaren avseende R-däck. Vad för lufttryck på R-däcken? Kan man ha dom på till och från banan? //Calle _________________ 964RS Carl Storckenfeldt |
||
|
Re: Är Trampio R888 bra däck?
helt ok som R-däck...... men som alla R-däck inget jättebra på gatan för att dom ska ha värme för att funka bra, dvs rätt taskiga i regnväder om man inte kör hårt och får värme i dom och så vattenplanar det enklare...... speciellt om man inte är van att köra R-däck. du ska ha lägre i R-däck..... skulle tippa på 2.0 varmt är bra för din bil..... visst kan du ha dom på till och från men dom slits snabbare än vanliga däck. tänk bara på att ta det väldigt mycket lugnare när det är blött och kallt |
||
|
Har kört Toyo Trampio R888 i två säsonger nu, mest bana men även lite gata (till/från banmöte, lite finåka i solen på nån helg etc).
När de var nya fungerade de rätt bra i regn faktiskt, körde några slalom med dem i regn och blev överraskad över greppet - slalomen går dock inte jättefort, det är mer grepp generellt i sidled som jag tänkte på här. Vattenplaning börjar väl bli aktuellt i 100+ nånstans (??) o så fort kommer åtminstone inte jag upp på de slalom jag kör.
På banmöten siktar jag på 2.1 - 2.2 varmtryck (fram - bak, 17"), ungefär. Man får då köra ut med bra mkt lägre tryck från depå, lite beroende på väder etc. Jag kör en 993, så jag vet inte hur jämförbart det är med din 964. Nu ska det väl sägas att jag tycker att slitaget ökade om jag minskade ytterligare på trycket, kanske för lite lite bättre fäste men livslängd på däcken är en inte helt ointressant faktor för mig Mina däck bygger typiskt 0.3 - 0.5 bar efter några varv. Om jag har ca 2.2 bar när jag kommit i depå så brukar det vara lagom, för högt tryck gör däcken ganska hala för mig tycker jag.
När jag kör gata med dem trycker jag i rejält med luft, typ 2.7-2.8 nånstans, och kör lugnt. Bästa tipset tycker jag är att skaffa en egen däcktrycksmätare, även om den visar fel har du i alla fall samma felkälla varje gång istället för mackarnas ofta ganska oexakta mätare. Sedan är det bara att knata runt i depå, sparka däck o fråga hur alla andra gör (dvs samma sak som alla andra med r-däck redan gör ) Lycka till! |
||
|
Jag körde dem i sommras och tyckte dom fungerade bra.
Slitaget på gatan var inte alls så farligt tycker jag. Körde dom i konbana 4 gånger och fick köra riktigt lågt tryck för att få fäste vilket slet mycket på däcken. På bana hade jag inte alls samma problem. Självklart skall man passa sig i väta. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1109 besök totalt |