| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
subframe
|
1627 besök totalt |
|
Nej, det behöver det inte alls vara. Sömmade rör finns att tillgå med tillräcklig hållfasthet, inga problem - de flesta ramar byggs av sömmade rör.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Dimensionerna beror på vilken last de ska klara ;-)
Det går inte att säga rakt upp och ned vilken dimension man ska bygga i, det beror på hur det konstrueras. När man väljer material kan man sikta på sträckgräns på minst 200 N/mm2, och en brottgräns runt 100 N/mm2 högre. Det är krav som är aningen längre än för bärarmar osv. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Bäramsrör har diskuterats massor, bättre att söka och läsa så får du ordentligt med kött på benen.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
om man kan visa upp på ett seriöst sätt (CADritningar, femanalyser, lite säkerhetsmarginaler osv) varför man valt vissa profildimensioner/godstjocklekar osv - hur ställer sig besiktningsmannen till detta i så fall? Det jag tänker på är ifall man tex har tämligen klena profiler i förhållande till "motorstorlek"?
|
||
|
om beräkningen är väl utförd och det går att verifiera ingående data (och att de är kopplade till verkligheten med någotlunda säkerhet) så brukar det gå att lösa.
||
|
Bara den är tillräckligt kraftig (beror som vanligt på vilka laster den utsätts för, dvs bilens vikt etc) och tillverkad på korrekt sätt är det inga problem. Det vanliga gällande svetsmetoder och material gäller förstås, som att man inte ska svetsa i en gjuten del utan att veta att det håller osv.
||
![]() |
Skruva banåkabil
subframe
|
1627 besök totalt |