| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
balansera vevstakar
|
5176 besök totalt |
|
balansera vevstakar
Jag har fått ett problem. När jag balanserar vevstakarna så har jag fått fram följande: -Alla fyra stakar väger inom 1 g totalt. -Stake 1 är ca 10 gram lättare än de övriga i lilländan -Stake 1 är även ca 10 gram lättare i storändan är de övriga!!! (Min mätmetod innehåller förstås fel eftersom staken inte är helt vågrät, men torts det: är det inte konstigt att en stake med samma totalvikt är lättare i båda ändarna?) _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
|
Min gissningen är att du, eller någon annan som haft bilen förut bytt staken och då fått en från en annan tillverkningsserie/fabriksmatchning, som därför e annorlunda..
|
||
|
Re: balansera vevstakar
Eh jo... Vilken mätmetod har du använt dig av? gärna nån bild eller illustration om det är möjligt. om en stake nu skulle vara 10g lättare eller tyngre i en ända så skulle jag ha letat rätt på ett gäng stakar som väger lite mer lika, brukar va svårt att få bort så mycket som 10g... |
||
|
Mätfelet ligger i att vevstaken inte varit helt vågrät, utan lutat mot vågen, så att när jag mätt ändorna så har jag fått mer lite för mycket vikt så att
(vikt lillända) + (vikt storända) > totalvikten. Alltså måste stake 1 vara lättare i mitten av staken än de övriga. Frågan är alltså: Hur pass viktig är viktfördelningen i staken? Det går ju förstås med en bättre mätmetod att få vikten i lilländan och storändan stämma, men staken kommer ju trots det att ha en avvikande fördelning av vikten. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
|
Det bästa är om du lyckas väga in dom så att alla stakar väger lika mycket i båda ändarna och totalt. Inom kanske 0.5 grams tolerans om du inte ska varva sjukt mycket.
Försök hitta en pålitlig mätmetod. Det finns ett par, tex med kniveggar, eller en med lod som Göran Malmberg beskrev i nåt inlägg tidigare. (eller var det i väghållningsboken?) Det är svårt att avgöra varför det blir som det blir om du inte har en bra mätmetod. _________________ William Ekström |
||
|
om du inte har tänkt vikta stakarna så alla väger lika mycket i storändarna så kan du nästan lika gärna låta bli att vikta dom över huvud taget..
Jag har alltid viktat stakar på en "gungbräda" Lilländan ligger i centrum på brädan (där den vickar) och storändan ut åt ena hållet.. Sen lägger du vikter på andra sidan gungbrädan tills brädan är helt plan. Efter det letar du reda på vilken stake som är lättast i storändan och ställer vågen efter den. Sen slipar du bort matrial från storändan på resten av stakarna tills vågen ligger i plan med alla stakar. Sen lägger du dom på vågen och slipar bort från lilländan tills alla får samma vikt, klart! Tar lite tid första gångerna eller om det är fler än 4-cyl... Viktigt är att man har en styrning i mitten för lilländan så att alla stakar ligger likadant på vågen. En annan viktig grej är att vikterna inte får rubbas, då blir det såklart fel.. Kan ta ett kort på brädan nångång då jag är i garaget där den finns, mycket enkel konstruktion som vem som helst kan göra i garaget hemma (nästan) |
||
|
Lyfter en gammal tråd lite
Ska börja med renovering/trimning av motorn och skulle då själv vilja vikta/balansera kolvar o stakar. Är det någon som har bra bilder på olika anordningar samt olika tillvägagångssätt. MVH/Henrik _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
|
|
||
|
Vad jag gör är att jag tar isär stakarna. Sedan balancerar jag skillt de undre ändorna med varandra.
Sedan balancerar jag ändvis som de andra med men bara den övre delen. Med min nogranhet på "ändvis" balancering får jag mindre fel så. Sedan kapar jag ju mutter respektive bult tills alla är lika. Delen av bulten som kommer igenom muttern får avlägsnas. Detta var förståss på gamla goda tiden med std Alfa stakar. Carrillorna pillrar jag inte på
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
![]() |
Skruva banåkabil
balansera vevstakar
|
5176 besök totalt |