Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Atom 2 vs. Seven replica
<<   1, 2
5765 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Patrik Rydh skrev:

Rätta mig om jag har fel men tittar man på resultat i Roadsport A genom åren så är det nästan alltid en Seven som vunnit? Man behöver inte gå tillbaka till 60 och 70-talet direkt för att hitta Caterhams och Esther längst upp på pallen.

Edit: En lista ur minnet på vinnare i Roadsport A:

1996, 1997, 1998 totalvinnare Caterham Seven (Nordgren?) 1999, 2000 Totalvinnare i klassen Esther Seven, De senare åren har väl Almqusit vunnit 2-3 år med en Caterham och i år vann väl Brolund även han i en Caterham

I de flesta serier finns det bilar som passar reglementet mer eller mindre bra. De som vinner brukar ha den bilen som passar reglementet bäst. På gatan eller på banträffar är det andra och mindre restriktiva regler som gäller.

En viktig poäng är dock att man kan bygga en snabb Seven eller en långsam Seven, en dyr Seven eller en billig Seven. Bara för att man bygger/köper en Seven betyder inte det att man får maximal hastighet runt banan för sina pengar. T.ex. kostar en färdigbyggd Caterham CSR260 39000 pund i Uk och i det sammanhanget framstår Atomen som billig. Nackdelen med att bygga en lite billigare Seven är att vikten blir högre, låg vikt är den stora fördelen med Seven derivaten.

Synd bara att Westfield XTR4:an är lite dyr, hade nog likväl valt en sådan framför Atomen eller en Seven. Att bygga någon form av värstingseven känns ändå lite som att begränsa sig själv redan ifrån start.
För de pengarna det handlar om har man många olika bilar att välja mellan och nöjdast blir man när man köper något man gillar. Sen om det går någon sekund snabbare eller inte kvittar ju egentligen om man inte tävlar.

Skulle vilja påstå att med 400 tusen i budget kan man bygga något betydligt snabbare än en Seven. Dock kräver det en ganska stor arbetsinsats. En Seven bygger man för att det är enkelt och man behöver inte göra något konstruktionsarbete.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Sen när blev en Seven snabbare än en Ariel Atom? Tittar man på Track and Race cars lista ligger snabbaste Seven långt ner på listan.

Atomen är riktigt snabb. Atom 300 är den snabbaste gatreggade bilen (med engelsk definition iaf).

Jag känner ej till sagda lista men vidhåller att rakt fram går de säkert bra, att svänga med är något annat. De är baktunga & har dessutom hög tyngdpunkt bak. Däremot är de otäckt fräna, jag skulle bra gärna vilja ha en!

Det finns ett par CSR:er i Sverige. De har kostat ca SEK 400K/styck. Det är för mycket för en bil av seventyp (tycker jag). Med 400K på fickan finns det en del annat att välja på.

Citat:
Bilen var säkert bra på 60-70 talet men det har ju hänt lite sen dess.

Men så finns det inte EN ENDA DEL som är samma på en 70-tals & en 2000-tals heller...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

http://www.motorauthority.com/news/videos/caterham-csr-260-breaks-top- . . . .

Iofs var det inte The Stig som körde men ändå.
Lite besviken över att den inte var mer än 2,1s snabbare än Atomen

Läste nånstans att den gjort bra ifrån sig i tidningen Evos test också men hittar inget om det på nätet och ingen i närheten har tidningen.

Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:

Tror inte riktigt på Seven bilarnas chassie. Något måste ju vara fundamentalt knas då en Westfield megablade turbo ligger riktigt långt ner på listan med 190 hk och en angiven skrytvikt på 440 kg.

Bara for att vara lite besserwisser så måste jag bara få fråga: Vem ær det som har lyckats så fundamentalt dåligt med sin turbokonvertering att dom bara fått ut 190hk ur en Fireblademotor med turbo...?

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
WoUNGERECHT
Stockholm
Här sen Mar 2006

Hej
Verkar som att med en Atom är det bara byta däck och åka!?
Angående att lägga pengar på en leksak så vill man väl kunna andvända grejerna så mycket som möjligt?
"Bantillgången" är ju tämligen ganska begränsad i Svedala!?

Helt suveränt roligt att vrida på nyckeln, sladda över till polaren, fika lite, för att sedan bjuda honom/henne på en upplevelse för livet!!!
Samtidigt som det aldrig är fel med tids/konkurrentjagande på bana heller.

Vill du köra eller meka!? (Atom eller seven!?)

Ps: Har ej behövt skoteroverallen på hela Vintern, man håller sig varm ändå!

Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Re:

[quote="Björn Larsson"]
Citat:

Jag känner ej till sagda lista men vidhåller att rakt fram går de säkert bra, att svänga med är något annat. De är baktunga & har dessutom hög tyngdpunkt bak. Däremot är de otäckt fräna, jag skulle bra gärna vilja ha en!

Det finns ett par CSR:er i Sverige. De har kostat ca SEK 400K/styck. Det är för mycket för en bil av seventyp (tycker jag). Med 400K på fickan finns det en del annat att välja på.

Du säger att det finns en hel del annat att välja på för 400k, vad skulle det vara? Innan du svarar, tänk på en viktig sak, den skall vara godkänd på gatan som Atomen är.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Misstänker att bygga en Ultima lätt går på en större slant.... men ujujuj, kika på Kensons bygge tex!

Göteborg
Här sen Jun 2005

Re:

ghostbuster skrev:
Vill du köra eller meka!? (Atom eller seven!?)

För min del, gärna både och! Hälften av nöjet ligger i att planera/bygga uppgraderingar, har man byggt bilen själv har man lite bättre koll på konstruktionen...

Känner egentligen redan att de ca 250' man lagt på bilen hittills är på tok för mycket för en så opraktisk bil, skulle aldrig betala 400' för en liknande bil. För 600' bygger man en hyfsad Ultima GTR eller GT40 replica och då har man tak och AC...

Ultima GTRen innehar ju trotts allt världsrekorden i:
0 - 60mph: 2,6sec
0 - 100mph: 5,3sec
30 - 70mph 1,8sec
0 - 100mph - 0 : 9.4sec
100mph - 0 : 3,6sec

Detta med gatdäck, en utväxling som gör att den toppar ut på 231mph, samt avverkar kvartsmilen på 9,9sec

om man kryssar i rätt tillval i optionslistan hos Ultima, är det denna rekordbil man får!!! Dock är säkert Kensons Ultima värre en rekordbilen

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Allmänt banåkaforum
Atom 2 vs. Seven replica
<<   1, 2
5765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande