Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5765 besök totalt |
I de flesta serier finns det bilar som passar reglementet mer eller mindre bra. De som vinner brukar ha den bilen som passar reglementet bäst. På gatan eller på banträffar är det andra och mindre restriktiva regler som gäller. En viktig poäng är dock att man kan bygga en snabb Seven eller en långsam Seven, en dyr Seven eller en billig Seven. Bara för att man bygger/köper en Seven betyder inte det att man får maximal hastighet runt banan för sina pengar. T.ex. kostar en färdigbyggd Caterham CSR260 39000 pund i Uk och i det sammanhanget framstår Atomen som billig. Nackdelen med att bygga en lite billigare Seven är att vikten blir högre, låg vikt är den stora fördelen med Seven derivaten. Synd bara att Westfield XTR4:an är lite dyr, hade nog likväl valt en sådan framför Atomen eller en Seven. Att bygga någon form av värstingseven känns ändå lite som att begränsa sig själv redan ifrån start. För de pengarna det handlar om har man många olika bilar att välja mellan och nöjdast blir man när man köper något man gillar. ![]() Skulle vilja påstå att med 400 tusen i budget kan man bygga något betydligt snabbare än en Seven. Dock kräver det en ganska stor arbetsinsats. En Seven bygger man för att det är enkelt och man behöver inte göra något konstruktionsarbete. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag känner ej till sagda lista men vidhåller att rakt fram går de säkert bra, att svänga med är något annat. De är baktunga & har dessutom hög tyngdpunkt bak. Däremot är de otäckt fräna, jag skulle bra gärna vilja ha en! Det finns ett par CSR:er i Sverige. De har kostat ca SEK 400K/styck. Det är för mycket för en bil av seventyp (tycker jag). Med 400K på fickan finns det en del annat att välja på.
Men så finns det inte EN ENDA DEL som är samma på en 70-tals & en 2000-tals heller... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
http://www.motorauthority.com/news/v
Iofs var det inte The Stig som körde men ändå. Lite besviken över att den inte var mer än 2,1s snabbare än Atomen ![]() ![]() Läste nånstans att den gjort bra ifrån sig i tidningen Evos test också men hittar inget om det på nätet och ingen i närheten har tidningen. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Re:
Bara for att vara lite besserwisser så måste jag bara få fråga: Vem ær det som har lyckats så fundamentalt dåligt med sin turbokonvertering att dom bara fått ut 190hk ur en Fireblademotor med turbo...? ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Hej
Verkar som att med en Atom är det bara byta däck och åka!? Angående att lägga pengar på en leksak så vill man väl kunna andvända grejerna så mycket som möjligt? "Bantillgången" är ju tämligen ganska begränsad i Svedala!? Helt suveränt roligt att vrida på nyckeln, sladda över till polaren, fika lite, för att sedan bjuda honom/henne på en upplevelse för livet!!! Samtidigt som det aldrig är fel med tids/konkurrentjagande på bana heller. Vill du köra eller meka!? (Atom eller seven!?) Ps: Har ej behövt skoteroverallen på hela Vintern, man håller sig varm ändå! ![]() ![]() |
||||
Re:
[quote="Björn Larsson"]
Du säger att det finns en hel del annat att välja på för 400k, vad skulle det vara? Innan du svarar, tänk på en viktig sak, den skall vara godkänd på gatan som Atomen är. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
Re:
För min del, gärna både och! Hälften av nöjet ligger i att planera/bygga uppgraderingar, har man byggt bilen själv har man lite bättre koll på konstruktionen... Känner egentligen redan att de ca 250' man lagt på bilen hittills är på tok för mycket för en så opraktisk bil, skulle aldrig betala 400' för en liknande bil. För 600' bygger man en hyfsad Ultima GTR eller GT40 replica och då har man tak och AC... Ultima GTRen innehar ju trotts allt världsrekorden i: 0 - 60mph: 2,6sec 0 - 100mph: 5,3sec 30 - 70mph 1,8sec 0 - 100mph - 0 : 9.4sec 100mph - 0 : 3,6sec Detta med gatdäck, en utväxling som gör att den toppar ut på 231mph, samt avverkar kvartsmilen på 9,9sec om man kryssar i rätt tillval i optionslistan hos Ultima, är det denna rekordbil man får!!! Dock är säkert Kensons Ultima värre en rekordbilen ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5765 besök totalt |