| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbensfrågor - Gängtyp , Fjäderstorlek mm.
|
2455 besök totalt |
|
Hej håller på med mina fjäderben. 1. Men vad skall det vara för gänga till höjdinställningen? Vad är den vanligaste om man behöver köpa ersättningsdelar nån gång? Muttrar eller så så att man har kompatibelt med gängse norm? 2. Vad är den vanligaste fjäderstorleken på "coiloverfjädrar"? Är det 60mm innerdiameter som är den vanligaste storleken? Börjar att fråga dessa frågor. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Jag valde en gänga som passade storleken på fjäderbenet. Eftersom jag tillverkar både rören och muttrarna så tog jag gängan som jag ansåg passade bäst.
2,5" och 2,25" fjädrar verkar enl. priserna va vanligare. |
||||||||
|
Skulle snarare säga som så att kollar man vad de stora drakarna tycks börja ena sig om är det 60mm som gäller. Däremot är det som vanligt lite si å så med anpassningen i UK och kollar man lite "billigare" system är tumstorlekarna fortfarande fullt gångbara. Och som sagt, billiga fjädrar finns det i tum.
Kör du på 2,25" så kan du använda 60mm i framtiden oxå ooOM/när UK oxå anser detta vara standard. Det lilla glappet mellan fjäder och säte är försummbart. |
||||||||
|
Jo HR och Eibach kör stenhårt på 60mm. Men så länge det är dubbla priserna på dom så lär det nog ta ett tag innan det blir "standard"
Fick du dit 60mm fjädrar på dina coiloversatser? |
||||||||
Nu ska man inte skrika rakt ut om saker man inte minns mer än till 99,9999%...men jo jag vill minnas att jag testat även 60mm, dom var ju avsedda för 2,25" så det var lite att spela på. Vidhåller att branschstandard hos de större aktörerna med egen utveckling är 60mm, billigare och enklare leverantörer, från främst UK, lär bli kvar ett tag i tum. Inget fel i det och absolut inget problem, bara man håller reda på vad man väljer.
Sen går det att skaffa 60mm fjädrar till samma pengar som 2,25" men då måste man handla mååååånga. Rakt över disk är det svårare. Anledningen till priserna på HR och Eibach består dels i att marknadsföring kostar men främst i repeterbarhet och tolerans. Kontrollmäter man 10 st HR och 10 "no name" finner man ganska stor spridning i längd på de billigare...detta toleras inte bland de stora pojkarna som kan mäta/märka skillnaden. För oss andra duger det gått med normala, billiga, "no name"-grejjer. |
||||||||
|
Tack killar!
Mycket bra info av er här. Fjädrar löser sig nog. Det är inte mycket spel mellan 2,5" och 60mm. Skiljer väl 1,85mm ju , går ju att anpassa på annat sätt. Gänga är väl bara att välja någon vanlig typ då? Borde ju gå att lista ut. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
På de ben jag fått gjort innan hade vi ngt grövre fjäder än 60mm...jag minns inte exakt...då gängade vi M52x2 vill jag minnas.
Tror SKF kan ha saker i sitt sortiment som fungerar...även om det aldrig varit tänkt att användas som du ska. |
||||||||
|
Det finns väl heller ingen anledning att gå upp i spoldiameter om man inte behöver? om dämparkroppen tillåter ID 2.25" eller t o m 1.9" (en annan hyfsat billig dimension) och man hittar lämplig fjäderkonstant, så bygger det ju bara vikt och volym att gå upp i diameter. Eller?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Har iaf sett att t.ex KW har både M52 och M54 gängor. Finns iaf som reservdelar till deras ben. Bra att veta om man vill köpa senare!? Angående fjädern så kör jag nog på att göra det nära nog 60mm på mutter och hållare. Både till hjälpfjäderhållare , mutter och till topplatta , enklast så. och vill jag ha 2,5" fjäder så blir den ju 61,85mm stor , kan ju köra både och då. Det går ju att fixa på något vis om man vill byta. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Ja jag resonerar nog som du i den frågan. Ska man ha lång fjäderväg verkar det dock vara poppis att gå upp en del i diameter då man tydligen kan göra fjädern annorlunda så den inte binder lika snabbt...tror jag. Sen har man mer plats på tex rallybilar. Kunde jag välja skulle jag använda mig av 2,25" om det går, då kan man byta till 60mm oxå om man behöver/blir tvinga framöver. 2,5" känns onödigt stort och brukar ställa till det med plats för däck osv. |
||||||||
ok bra input! Värt att tänka på! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Hmm en snabb mätning säger dock såhär....
Det är CA: 54-55mm i storlekpå låsmuttern till dämparen. Då blir det tajt att få fjädern över den vid in/utfjädring. Dessutom skall det sitta en distans för hjälpfjädern där. Muttern går nog att modda lite men det är för tajt för 2,25" vilket som. Så minst 60mm eller 2,5" får det bli. Inväntar exakta mått på benen sen som ja skall bygga på. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Jo jag tror du är på spåret där...bara det att du uttrycker dig såååå mkt snyggare än mig.
Rallyvagnarna verkar ha MYCKET glesare mellan varven, större diameter och ungefär likvärdig tråddiameter som en originalfjäder...vilket ger oss att... *allt för trött för att orka tänka just nu*
|
||||||||
Denna fjäder:
...är nog bland de mest extrema vad gäller färst aktiva varv jag känner till, nämligen 1.5. Men i applikationen tar bumpstoppen i gott innan.... fjädern kan faktiskt inte gå coilbound i installationen. Nåväl, dimensionera en fjäder är enkelt om man har obegränsad fri längd på fjädern och begränsad installerad slaglängd i dämparen och det är nog rätt enkelt annars också... Men det kräver lite eftertanke iaf. *Jag vet inte vad jag svamlar om, hoppas att nån annan vet?* 8) _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Jaha ja.
Dags för fjädrar. Läste ju lite angående detta tidigare. Men behöver lite hjälp med fjädrarna? VAD skall jag ha?? Ska ju vara allround , Gata/bana. Blir TROR jag 60mm fjädersäte. Alltså 60mm innerdiameter på fjädern. Men hur skall jag göra nu för att räkna rätt. Bilen är en Golf GTi 16V , den väger 1100kg orginal. Inte lättad ännu och blir väl inte nå mycket nu heller. Blir det stora viktskillnader får jag köpa nya fjädrar då. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2455 besök totalt |