Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24941 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



jag bygger en ram jag med....så jag undrar vad ramen kommer att väga?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
mull skrev:
Kul att du använt dig av en av de mest hatade rörbockarna någonsin
för att bygga det där grymma chassit : ) Fast man ser iaf på ett ställe
att det blivit lite bock-knas (övre vänster hörn);
 https://rejsa.nu/im/_garage/496-new_2006-11-16-pict2670.jpg

Tycker att du borde korta av kupéutrymmet lite. Det blir så himla
lång taklinje annars. Känns lite oproportionerligt. Tänker först o
främst på sidobilden på modellen. Hade gärna sett en lite mindre
"svacka" på karossen på mitten av bilen också... : )


Hehe Ja den bocken är inte bra. Ja det blev inte hundra men det ser värre ut än vad det är, har inte reflekterat så mycket på det när man ser den live men på bilden ser det inte alls bra ut de kan jag hålla med om.

Som sagt modellen är inte ricktigt hundra emot verkligheten, tex taket är som du sa alderless för långt emot verkligheten och för högt. Men tackar för åsikterna . Sen kommer det vara en rakare linje mellan hjulen ungefär så här:


Angående huven så kommer det bli tvärtom huven kommer sticka uppåt istället lite som Enzon och sen kommer det vara en svacka mellan huven och skärmarna, lite svårt att förklara men nått sånt här:



SteQve skrev:
jag bygger en ram jag med....så jag undrar vad ramen kommer att väga?

Nu har ju jag byggt med lite väl kraftiga rör men tomt chassi som den är där på bilden så väger den 96kg, sen tillkommer några rör till så ca 120kg skulle jag tro att det kommer väga totalt med alla festen m.m.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bentley'n hade jag som skrivbordsbakgrund länge; mycket grymmare än så blir det inte - lycka till med projektet! thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



!!

Niklas:

Råkar motorn & delarna komma från den voltade NSX'n de tidigare haft på skroten i Munka ?

Coolt projekt ! thumbs up


K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Den kommer från en skrot i Västerås, för jag hann sno åt mig bromsarna innan Niklas tog resten

otroligt imponerande bygge! Denna tråd skall förgylla mina tråkiga dagar på jobbet.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



är inte motorn turbomatad och med ganska många hästkrafter? Hur hade du tänkt lösa SFRo? Jag tror vi sitter i samma sits där

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



SteQve skrev:
är inte motorn turbomatad och med ganska många hästkrafter? Hur hade du tänkt lösa SFRo? Jag tror vi sitter i samma sits där


Honda har väl alltid gjort N/A motorer?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



*sucka* undrar vad jag tänker på för motor då...du har nog så rätt så rätt. Jao jao...effekten kommer ändock att bli mer än de 150kw/ton som SFRo godkänner. Så som tur är så är frågan fortfarande aktuell

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Liten uppdate:

Kommit hem lite nya grejer nu och bygget av bakdelen börjar ta form.


Lite Uniballs till hjulupphängningen m.m. Sen har jag svarvat egna svetsändar till alla.


Stolarna . Fruktansvärt sköna att sitta i och det gör ju inte saken sämmre att dom är otroligt snygga också . Hör med Libell här på forumet så kan han fixa hem stolen på ett snabbt och smidigt sätt! Tack än en gång! thumbs up






Lite bygg bilder och nu börjar den bakreramen på att bli klar och motorfesterna är istort sett på plats. Så nu sitter motorn i chassit för första gången.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Niklas Lilja skrev:



Stolarna . Fruktansvärt sköna att sitta i och det gör ju inte saken sämmre att dom är otroligt snygga också . Hör med Libell här på forumet så kan han fixa hem stolen på ett snabbt och smidigt sätt! Tack än en gång! thumbs up



Bra att du är nöjd .
Bygget ser mycket bra ut . Med hjulen på "plats" så att man kan börja att ana proportionerna , så ser det riktigt trevligt ut .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Re: !!

KristianAE86 skrev:
Niklas:

Råkar motorn & delarna komma från den voltade NSX'n de tidigare haft på skroten i Munka ?

Coolt projekt ! thumbs up


K


Wtf vilken skrot snackar du om? ja bor granne me en skrot o snubben har aldrig nämnt nått om nån nsx där :S

Lycka till me projektet! Kul att de kommer fler o fler projekt från "min" kommun

_________________
Emil Jönsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dübbel!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Riktigt kul att se så genomgående och trevlig triangulering! thumbs up
Svetshantverket och hela konceptet i övrigt är det inte heller ngt fel på.

Har du gjort ngn FEM på chassit så du har en aning om vridstyvheten?
Vore kul att veta.

Har totalt missat tråden innan men ska nu följa den med stor iver.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Riktigt kul att se så genomgående och trevlig triangulering! thumbs up
Svetshantverket och hela konceptet i övrigt är det inte heller ngt fel på.

Har du gjort ngn FEM på chassit så du har en aning om vridstyvheten?
Vore kul att veta.

Har totalt missat tråden innan men ska nu följa den med stor iver.


Tack!

Nej har tyvärr inte gjort nån vridstyvhets test på chassit men jag hoppas att jag kan göra det när chassit är klart. Men det borde vara rätt så vridstyvt, det har varit tanken igenom hela bygget att göra det så vridstyvt det bara går.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Så har växelspaken kommit på plats och wirérarna. Passade även på att svarva en ny växelspaks knopp .





_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
WiBBiT
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Re:

Niklas Lilja skrev:
Så har växelspaken kommit på plats och wirérarna. Passade även på att svarva en ny växelspaks knopp .







Fan vad nice det ser ut

Bara resten kvar som det ser ut! hehe

Vad kommer här näst?

Mvh Tom

_________________
Tom Lilja
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
En liten uppdatering....


Chassit...


Ny plasering och nytt fäste till generatorn



Slängde ihop några pedaler också så man kan torr köra lite .....
Gjorde en platta till huvudcylindrarna också plus fäste till gasviren.



Lite förstärkningar som jag samtidigt kan använda som infästnings punkter till
karossen och dörrarna m.m.






Så ser chassit ut just nu. Håller på och bygger infästningarna till bärarmarna
just nu, sen blir det att bygga uprightsen och bärarmarna när infästningarna är klara .


Så lite torr körning


Håller även på att designa karossen, så några bilder kanske slinker ut snart..
Börjar se ruggit cool ut nu

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Ser riktigt bra ut! Jobba på thumbs up

_________________
/Arne Lindgren
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226



Re:

Niklas Lilja skrev:



Hoppsan!

Någon har TIGat förr ser jag.... thumbs up

Fin finish på bygget.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 212



Re:

[quote="Anders Jeppsson"]
Niklas Lilja skrev:


Hoppsan!

Någon har TIGat förr ser jag.... thumbs up

Fin finish på bygget.


Kan man så är inget svårt, jag får det att se ut sådär med migen om det skulle vara så:)
Snyggt bygge iallafall, jag gillade inte dom tidiga kraossförslagen men nu börjar det fan arta sig.
Ser lite ut som egget i profil.

_________________
Jon Lund
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:


Hoppsan!

Någon har TIGat förr ser jag.... thumbs up

Fin finish på bygget.


Tack! Hade inte tigat nått innan jag började med chassit men nu har det blivit några timmar och det börjar arta sig ..

sEiKo skrev:

Kan man så är inget svårt, jag får det att se ut sådär med migen om det skulle vara så:)
Snyggt bygge iallafall, jag gillade inte dom tidiga kraossförslagen men nu börjar det fan arta sig.
Ser lite ut som egget i profil.


Som sagt glöm dom första bilderna! Kommer nya bilder snart som inte liknar dom första bilderna alls.
Är mer lik Bentlys LeMans bil....

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande