Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lätta stötstänger
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7136 totalt)
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
fuling skrev:
tumme pekfinger
stång runt 7 till rör 8/5,5 (stål)
vikt -31%
tilllåten belasting +31%

Att få fram crommolly rör 8/5,5 är inga problem.
tror inte kula och skålen i ändrana häller skall vara några problem.
De brukar finnas i div äckel mått som std.

De fanns i alla fall till min fornlämning.

Det skulle kunna va något.

hur menar du med kulan/skåel -äckelmått. Att dom är färdiga eller att dom håller

*/Danne

(Hurellerhur så bör du nog inte jmf. din fornlämning med "bjutten" - Engelsk ingengörskonst är något helt annat än Svensk. i Sverige bygger man färdiga produkter. i England så bygger man halvfabrikat.. Problemet med engelska prylar är att dom ofta kan se ut som dom är färdiga och folk blir då mycket sura när det går sönder. )

Forshaga
Här sen Dec 2002

På det jag håller på med (chevy smal- och big-block).....byter man stötstänger till mycket grövre....men crommolly.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Daniel:
Jag har lite rörstötstånger, mer eller mindre skrot, liggande så du kan testa om det funkar i din snurra.

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
fuling skrev:
Daniel:
Jag har lite rörstötstånger, mer eller mindre skrot, liggande så du kan testa om det funkar i din snurra.

Det vore superbra
Vad är det för längd och diameter?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

200 och 8

Norrköping
Här sen Jun 2003

Daniel_B skrev:
Frågan e om Nascar prylarna funkar. Risken är att dom inte har något mindre än det som passar dom där jätte spisarna dom har "over there".

Exempelvis Jesel tillverkar stötstänger enligt önskade längder/ändar om man vill. De är dock ganska kraftiga så de måste förstås ha tillräckligt plats i block/topp. Exempelvis så ligger de smalaste av Jesels Pro Series stötstänger på 3/8" i diameter, dessa har gods på 0,120".

Kamföljare som ex. Jesel Keyway finns i två storlekar och kan man få ner dessa i blocket så kan man förmodligen använda dem, dock antar jag att 0,937" i diameter är lite stort. Att få tag på vipparmar som passar kan nog däremot vara svårare, eller ja, allt går ju att få tag på, det handlar bara om vad det kostar.

Att få tag på lätta ventiler är dock viktigare än lätta stötstänger. Ventilfjädrarna är också mycket viktiga, kan dessutom vara mycket stor skillnad på ventilfjädrar i olika prisklasser. Att montera oljekylning av fjädrarna i ventilkåpan är också fördelaktigt bland annat för ventilfjädrarnas livslängd.
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Nu har jag vart i kontakt med 3M.... tog lite tid...
Dom har nog det som krävs förutom att dom inte kan tala om vad stötstängerna väger... eller vad dom kostar... eller var man ska köpa dem... Dom ska vara 40% lättare... ... lättare jmf med vad... en orginal eller en som är likdan fast gjord av bly... eller alu... eller CrMo...

Ska ta och höra vad Jesel kan erbjuda

...

Forts följer

*/Danne

Lätta stötstänger
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7136 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande