Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Form för fiberarmerad plast + förstyvningar
1738 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Form för fiberarmerad plast + förstyvningar

Har sökt på forumet (bl. a.) och hittat mycket bra om hur man gör huvar mm i fiberarmerad plast, men inte just det jag undrar (hänvisning mottages tacksamt om jag bommat infon):

Kan man göra en avgjutning av tex en vaxad huv med bygg/fogskum? Kanske slänga i lite blompinnar e dyl för styvhet och/eller hönsnät för att undvika sprickor? Jag menar så att man kan lägga upp matta + lim direkt i den formen. Efter ytbehandling förstås, om det överhuvudtaget går; är det spackel + gelcoat, eller...?

När man är klar med sitt "skal" går det att använda fogskum för att bygga förstyvningar? Detta genom att spraya ut strängar som man formar och slipar till för att sedan plasta in.

En kommentar till frågan i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=717 om gips som formmaterial. Jag trog gips blir mycket blåsigt om man trycker ned "pluggen" i det utan att vibrera. Kanske bättre att "kladda på" det? Hursomhelst kan det nog behövas tex hönsnät i om en sådan form ska förflyttas.

Edit: Här ( http://gasa.mer.nu/html1/modules.php?name=reportage&op=visa&re . . . . ) verkar det som fogskum funkar som underlag för glasfiber + polyseter iaf. Det bör väl funka för kolfiber + epoxi oxå om man inte är jättepetig med samverkan?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

varför inte göra gjutformen i glasfiber och polyester som brukligt.
förbered din huv med en polering. lägg sedan på släppmedel.
sen är det bara att börja gjuta.
material till en huvform borde kunna stanna under 1500:- om man använder lite fantasi med förstärkningsmaterialet.
typ masonit/vp-rör/reglar mm.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det måste ju vara bättre att göra en form i glasfiber.......ska den inte användas så många gånger...så behöver den inte vara så tjock..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



oj.....samma åsikt....med 25 sekunders mellanrum.

1500:-.....??........då måste min plastgubbe vara väldigt billig......förmodligen bara för att det är jag..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Funderingen var om det skulle vara enklare/billigare att använda skum, men konceptet känns ju lite "rappligt", det håller jag med om, det var delvis därför jag ställde frågan.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dubbel

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Var det inte fogskum som "smälte" av polyester enl. nån gammal tråd på peggklubben?

För förstärkningar så måste väl inte dessa gjutas vid samma moment som själva huven.. eller?

Jag skulle nog gjort huvskalet först och sedan satt fast en massa 5-10mm glasfiber remsor på undersidan som förstyvning som man bygger upp lite på höjden genom att lägga remsa på remsa i flera omgångar.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
oj.....samma åsikt....med 25 sekunders mellanrum.

1500:-.....??........då måste min plastgubbe vara väldigt billig......förmodligen bara för att det är jag..


det är skillnad på att gå och handla i affären som vanlig dödlig.
materialkostnaden för våran form till hela bakdelen på kadetten var ca 500:-.
1 m2 med vanlig 300gr matta kostar mig ca 18:- och polyester till en m2 färdig form ligger på ca 15:-.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Eric Josefsson skrev:

För förstärkningar så måste väl inte dessa gjutas vid samma moment som själva huven.. eller?

Jag skulle nog gjort huvskalet först och sedan satt fast en massa 5-10mm glasfiber remsor på undersidan som förstyvning som man bygger upp lite på höjden genom att lägga remsa på remsa i flera omgångar.



om du lägger många lager på en begränsad yta....så slår det sig som fan.

Som jag sagt förut......gjut in plaströr (elrör)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Form för fiberarmerad plast + förstyvningar
1738 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande