Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1048 besök totalt |
Attackvinkel på vinge vid ickelaminära strömmar
![]() Som ni ser så är vinkeln på vingen ganska grov. Men vad kan rekomenderas då bilens utformning ger grov turbulens vid vingen (eller strax innan/undersidan av vingen). Hur ska man hantera attackvinklar vid turbulens? Separation kommer inte ske eftersom det inte finns någon från början (förenklat). Så då kanske max attack krävs om man vill ha nån slags anti-lift funktion. Mycket drag gör inte så mycket heller då bilen inte kommer göra enorma hastigheter iaf. Samt att i turbulens spelar det inte så stor roll. obs.. ge mig inga "det behövs en vindtunnel för att avgöra det" svar man får alltför ofta på rejsa.. _________________ Mathias Lövdblad |
Min rekommendation är att klibba fast några "antenner" med garn där du tänkt vingen.
Kör sedan men en bil brevid som plåtar lite. Ger bra uppfattning om strömningarna. Kostar inget och du blir mycket klokare. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
![]() |
Racetech
![]() |
1048 besök totalt |