Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Attackvinkel på vinge vid ickelaminära strömmar
1048 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Attackvinkel på vinge vid ickelaminära strömmar



Som ni ser så är vinkeln på vingen ganska grov.
Men vad kan rekomenderas då bilens utformning ger grov turbulens vid vingen (eller strax innan/undersidan av vingen).

Hur ska man hantera attackvinklar vid turbulens? Separation kommer inte ske eftersom det inte finns någon från början (förenklat). Så då kanske max attack krävs om man vill ha nån slags anti-lift funktion.
Mycket drag gör inte så mycket heller då bilen inte kommer göra enorma hastigheter iaf. Samt att i turbulens spelar det inte så stor roll.

obs.. ge mig inga "det behövs en vindtunnel för att avgöra det" svar man får alltför ofta på rejsa..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Min rekommendation är att klibba fast några "antenner" med garn där du tänkt vingen.
Kör sedan men en bil brevid som plåtar lite. Ger bra uppfattning om strömningarna.
Kostar inget och du blir mycket klokare.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Racetech
Attackvinkel på vinge vid ickelaminära strömmar
1048 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande