Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Justera bränslemängd med avgastempmätare & lambdavärde.
1 besök senaste veckan (3029 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 930


Trådstartare
Justera bränslemängd med avgastempmätare & lambdavärde.

Har börjat klura på hur mycket nytta man har av en lambdamätare om man har avgastempmätare. Jag åker 200sx (1.8l 4 cyl. turbo). Min bil går i nuläget mkt fett. Jag har tyvärr inget sprut, men har tänkt skaffa avgastempmätare och/eller lambdamätare. Kan någon berätta hur jag lämpligast bör göra. Kan jag montera avgastempmätaren och sen bara sänka soppan till jag har 850-900 grader i avgastemp och vara nöjd. Är det relevant med lambdavärdet i detta läget? Min spontana tanke är att tempen stiger pga mindre soppa och att ha lambda OCH avgastempmätare är lite kaka på kaka.

Please educate me!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har funderat lite.. kanske lite OT men går det inte bara koppla in en voltmeter parallelt med över den vanliga lambdan o med listor kunna räkna ut korrekt lambda?
Istället för en med dioder som ändå inte säger mer än om det är för lite eller för mycket eller korrekt

Voltmeter utgår jag från att vi äger o då är allt som behövs lite kablage rent teoretiskt=billigt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Visst är avgastemp mätare bra att ha, men det är en sak som den inte visar- bränsle/luft blandning. Avgastempen är iofs viktig men en sak som många inte tänker på är att tändningen påverkar avgastempen. Av just denna anledning tycker vissa att tempen är viktigare än lambda värdet. Personligen tycker jag att rätt bränsleblandning är a och o om man är intresserad av att motorn skall må bra, och sen kan man komplettera med en avgastempmätare om man vill höja tändningen maximalt. Glöm inte bort insugstempen! Laddar man mer än 1bar börjar det vara viktigt att inte underdimmentionera IC:n. Nissan 200sx har en riktigt dålig IC orginal (som du säkert har bytt ut mot en MKT större). Den är viktigare än många tror.

MVH: Micke F

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 930


Trådstartare
Ja, jag har större ic, men ännu större är på g.

ok, så man kan inte bara sänka soppan tills tempen kommer upp till ca 850 grader? Är risken stor då att A/F blir för tunn, och att motorn kan ta skada iaf? Jag tycker spontant att tempen borde vara bra att gå efter...?!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Beroende på vilken AFR du har nu så känns det onödigt (annat än i besiktningssyfte) att sänka under 12.6/1 vilket i teorin enl mina källor ska ge mest effekt ur motorn.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 930


Trådstartare
12.6/1 Vad innebär det i volt från sonden?

Vad innebär det i "lampor på mätaren" Första gröna?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tyvärr vet jag inte hur många volt det innebär med det skulle motsvara lambda 0.86 iaf

Antal lampor på mätaren tror jag beror lite på vem som tillverkat lambdamätaren och vad dom tyckte var vettigt..
En digital Lamda mätare som visar i siffror lambdavärdet skulle jag inte tacka nej till..

Voltmeter lär fortfarande vara billigare om man bara hittar en översättningstabell eller motsvarande

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Problemet är ju att en vanlig smalbandslambda är alldeles för inexakt för att kunna användas för att mappa turbomotorer på fullast.

Därför är min uppfattning (och erfarenhet) att avgastemp är ett bättre verktyg, om man inte vill satsa på bredbandslambda. Jag kör själv smalband plus avgastemp i min bil, och kan säga att avgastempmätningen visade att det gick snålare än lambdasonen indikerade - eller snarare, det var för hög avgastemp, vilket som Micke säger kan motverkas med tändläge och/eller soppamängd.

Senare tändning ger högre avgastemp (normalt sett).

Att mäta sin smalbandssond med voltmeter (digital) är helt okej, det är ganska lätt att hitta grafer med samband mellan spänning/lambdavärde. Mycket förenklat brukar man säga att man bör ha över 900 mV vid fullt spett - men, som sagt, vid fullt spett på en turbomotor kan man inte riktigt lita på en smalbandssond.

Fråga; Hur vet du att bilen går alldeles för fett när du inte har något att mäta med? Mitt råd är att skaffa avgastempmätare, kolla läget idag och om du har mycket låg avgastemp, prova att minska soppan stegvis - men testa försiktigt och lyssna noga efter spikningar. Dessutom - låte en kompis läsa av tempen, den som kör bör ha ögonen på vägen ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Den här bilden kan säkert vara till nytta...

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 930


Trådstartare
Anledningen att jag vet att den går för fett idag är att jag har satt upp soppatrycket för högt, det avgassmäller mkt mer än det skall och jag kan inte varva mer än 6000 varv på 2:an o 3:an utan att det börjar toksmälla i avgasröret.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Hej

Precis som Micke och Gustaf säger bör man ha båda eftersom avgastempen påverkas av både lambdavärdet och tändningsläget. På en turbobil där man laddar mycket ska man köra med bredbandslambda. Med smalbandslamdan är det svårt att skilja på t.ex 11:1,12:1 och 13:1 där man i ena änden åker så fett att man tappar effekt och i andra så snålt att man riskerar spikningar och hål i kolven. En smalbandslamda är ju heller inte temperaturkompenserad vilket gör att den kommer att visa olika värden för samma lambda vid olika temp så den är inte mycket att ha.

Att tänka på när man sätter dit avgastempsonden är att den ska sitta före turbon. Temperaturfallet över turbon beror ju bla på hur mycket energi som går åt att driva den, vilket beror på bla laddtryck, och hur mycket avgasmottryck man har. Alltså kommer man vid samma avgastemp före turbon kunna få olika värden efter, inte bra alls. Tänk på att köpa en sond som är gjord för att mäta just avgastemperatur och inte bara höga temperaturer, en sond som släpper ifrån sig små bitar av höljet tycker inte turbon om alls...

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Justera bränslemängd med avgastempmätare & lambdavär

Mooseman skrev:
Har börjat klura på hur mycket nytta man har av en lambdamätare om man har avgastempmätare. Please educate me!

Det bästa är en bredbandslambda. Glöm att försöka använda det som sitter original i bilen(det är så gott som alltid en billig smalbands lambda) Den visar bara ok omkring 14.7:1, problemen med smalbands lambda finns ganska väl beskrivet här: http://fjoinc.com/support_pages/afr_meter.html

Jag kör själv med deras bredbands lambda för att ställa allt optimalt som är 12.8:1 - 13.0:1 vid fullgas på min bil.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Allmänt banåkaforum
Justera bränslemängd med avgastempmätare & lambdavärde.
1 besök senaste veckan (3029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande