| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering av krängningshämmare
|
5737 besök totalt |
|
Här kommer ännu en fundering om krängningshämmare. Jag har byggt min framvagn på SAABen med dubbla "A-armar" och dämparna monterade framför motorn ståendes. Detta bla. för att spara så mycket platts som det går runt motorn samt få en framvagn som går att justera som jag vill mm. Nu funderar jag på montering av krängningshämmaren. Det sitter liksom en motor ivägen och iomed att bilen bara får ca 6 cm frigpng mot backen så skulle krängaren bli lägsta punkten om jag drar den under. Bakom motorn går det inte häller . Det blir för trångt. Ritade en liten bild hur jag tänkt mig att det kansek skulle gå att montera krängaren i främre "vipparmarna". Kan detta gå? Det ljusgråa kommer bli den splitter som kommer fortsätta in under bilen. Sedan tänkte jag göra kanaler som går in i hjulhuset för bromskylning och sedan ut i bakre delen av bakskärmen. Detta borde nog även kunna ge en del tryck neråt på bilen. Hjulhusen kommer bara ligga över själva hjulet.
_________________ Per Wahlqvist |
||
|
Fortsätter monologen lite. Hittade denna bilden. Här är det ju iofs liggande med puchrod men borde ju bli det samma funktion.
Tror ni det räcker med M8 unibolts mellan krängare och armar?
||
|
Re:
Röret är 42*3 och är ett sömlöst DIN 2391 rör men det kommer att bli förstärkningar i 5mm plåt (ligger hos laserskäraren) som håller röret ut till hjulet. Kommer att ersätta magnetvinklarna från biltema
||
|
Hmm lite snabbt överslag kommer röret funka som torritionsstav och minska fjäderkontanet med ca 25%
(då räknat på 100% styv bärarm) Nu vill jag inte vara nego, men över bärarmen måste vara fa... så böjstyv pga att det är den som kommer ta hela hjulbelsingen. Själva lösingen tycker jag är ski.... läcker Jag skulle gå upp i ytterdimensin på röret så mycket det går. tex 100x2 Då kan du lättare föra i böjkraftena i bärarmen från hjulet + att vidmotståndet i röret blir fa... så mycket högre. Sen till nästa problem, alla fjädringskrafter kommer gå genom den över länklagret som då sitter åt fel håll. Men vänder man på det kan man inte svänga
Jo kanske, det finns länklager som klarar +- ca ca ca ca 15-20grd vriding. Ääääääääääää med då kommer broms och axkrafterna fel
Dubbel hmmmmmmm. Nu måste man ta reda på vilka krafter som är stöst och lägga länklagret rätt från det. Bara lite att fundera på
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Som sagt.....det kommer inte att funka med länkhuvud i övra bärarmen.
Du får leta rätt på en undra kulbult...som är disignad för att ta hela fjädringskraften. Nyare minivannar (USA)har kulbultar som ska sitta i klämhylsa...istället för kona. Det finns säkert på europeiska bilar också. Förstärkningen av bärarmen med de 5mm som du nämner...gör ju inte att bärarmen blir starkare i fjädringsriktningen. Så nnågom form av färstärkning måste till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Dom som sitter på 900 original är ju väldigt stadiga men då blir det svårt att få dethela justerbart samt att tappen på dom är ju koniska vilket blir problem med spindeln osv. Får kanske fundera vidare på detta lilla problem. _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Re:
Det blir lite som du har ritat med förstärkningarna, dock med 42 röret. Tanken var att svettsa en skuren plåt på undersidan och en på översidan. Det rör som går ut till spindeln är 32*2 och svettsat mot 42 röret. Sedan tänkte jag lägga en över som sagt och en under. Det kommer med andra ord bli som på din bild fast med ett rör i mitten och plåtprofiler där du ritat stag. Sedan är profilerna 300 mm breda och kommer att staga upp även dom krafter som skulle kunna få röret att böja sig. Ska ta några bilder när jag får dom från lasermannen. Detta tror jag kommer hålla utan att böjas men unibolten måste ersättas mot något annat. Har samma lösning även bak med unibolt i övre spindelleden måste nog ändra där med. _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Re:
Gnäll på bara så kör jag ett rullande medelvärde på vad som sägs -
Håller med håkan om hans bild och har redan tänkt på det men jag vill med en dåres envishet hålla fast vid mitt 42 rör. Återkommer med lösningen på "vikproblemet" men vad göra åt unibolten? _________________ Per Wahlqvist |
||
|
om man tittar på hur de brukar göra topplagringen med MacÄckeben är att använda ett STORT länklager.
Samma/lika borde funka även här. Där får man hel jä... fjäder/bilviketen + ett antal g till fel in i länklagret. Bra?? Nej men det funkar. Men du bör nog inte använda en med gänga utan så man slipper brytningen/böjningen i gängan. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
vet inte storleken på ledlagren men som du säger håller ju dom. Detta är M16. Man kanske kan ta ett med invändig gänga och dra det ända imot armen. Menar alltså så att den plana delen som blir på ett invändigt ska ligga dikt an mot bärarmen. _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Sök på topplagring, se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag säger 25, men du kan glatt skruva dit den med en M16. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Tror inte själva leden är problemet som sagt utan den 16 mm gängade delen den kanske viker sig. Hoppas och tro att bilen kommer en bra bit under 1000kg i vikt. Med dom mått du fått, går det att lräkna ut ungefär vilken fjäder som behövs? _________________ Per Wahlqvist |
||
Leden är för liten för att ta lasten i fel rikting. och du SKALL inte ta böjkrafter i gängan, alldelse rätt av dig, det blir pankaka. Jag skulle göra en hållare för ett löst ledlager som jag skruvar i bäramen. Camber justerar man då genom chims mellan bärarmen och hållare. Bildata m=1000kg Viktfördelingen??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Funderar på att låta dom plåtar som ska ligga som stöd för övre armen bilda en box runt röret och låta den övre plåten samt sidor från boxen gå ut över uniballen och lägga tryck så att den inte kan böja sig.
Då försvinner allt vad böjningsproblem heter. Frågan är bara om det räcker med M16 men jag tror jag provar. Risken att det ska sluta med en katastrof är ju minimal när man kör med denna lösning. Återkommer med en bild på det hela när kvällens julparty snapps gått ur kroppen. God jul
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5737 besök totalt |