Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1209 besök totalt |
Volvo kör med E85 i STCC
Kanske ingen jättenyhet, ett reklammail från Volvo där man berättar lite om sin E85-STCC satsning inför 2007. Kul att bilfabrikanterna ibland profilerar sig lite bilrelaterat och inte bara kopplat till segling, hästsport, golf etc... http://e2.relationbrand.com/volvo/_w ![]() |
||
Då kanske brandbekämpningen av E85 får lite praktiska övningar och tydliga exempel under 2007.
Undrar hur Daniel Karlssons brasa på Knutan sett ut/fungerat med E85? |
||
Re:
Är väl andra krav på tank? Sen måste man väl ha en markering i framrutan om man ha E85. Kanske nån som är mer insatt i de. De ha väl inte varit några direkt häftigare brasor i JTCC under 2006? Dom körde ju E85 hela säsongen. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
En stor grön rund prick (med vit bård) vid nummerlappen brukar det vara vad jag sett.
En likadan men orange ska tydligen betyda Metanol. Det brukar inte brinna ofta men de få gånger det gör det så kan det se annorlunda ut (bättre/sämre vet jag inte). Det finns tydligen endast en leverantör i Sverige av Pulversläckmedel som är specialframtaget till E85. Vanligt pulver fungerar men tydligen inte lika bra som det gör till Bensin (Andrahandsuppgifter från brandmän med rallyintresse). Men brandmän med motortävlingsintresse kan detta betydligt bättre än mig så jag kanske trissar upp saker i onödan. |
||
Hur som hellst så är de ett riktigt bra ekonomiskt alternativ. De ska gå och få ut samma effekt ur de som ur riktigt racebränsle ryktas de om.
![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Re:
Mmmm... ...å det jag funderar mest på är hur de tillverkarna som inte direkt deltar i STCC med sina bilar elelr som säljer färdiga paket ställer sig till detta? Lätt att skapa regler och påverka från nga som filar sina egna maskiner hemma i garaget, men inte lika smidigt/billigt att komma till tex BMW å säga att "vi måste nog ha E85 för att hänga med"... Det är INTE bara att hinka i annan soppa och sen mappa om. Man kan stöta på betydligt mer underliga problem...har vi märkt. ![]() Detta kommer mao leda till att man kör emd ytterligare skillnader i vikt osv osv. Hört om planer på att lägga i vikt vid depåstop osv för att E85-bilarna drar mer soppa och blir lätta mot slutet... Kontentan är en ***** soppa som är föga genomtänk och förankrad bland teamen. Ska man åka enligt FIA-regler får man vackert förankra dom där innan man börjar med allt för mkt egenkomponerat. Vet ju bara vilket liv det var då Audi åker "senskklassad" bil...men det gnället slutade ju underligt så fort Volvo byggde sådana oxå. ![]() Alltså en dålig ide för stunden...men troligen framtiden och mkt intressant framöver. |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1209 besök totalt |