Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 14037 besök totalt |
Burfråga: Vilka regler kring hålstansad plåt vid A-stolpe?
Har sett att många WRC, banbilar, osv har hålstansad plåt mellan burens "a-stolpe" och bilens egna a-stolpe för att styva upp lite mer. Vilka regler gäller för utformning av dessa plåtar? Hur tjock måste plåten vara? Finns några restriktioner för var man får sätta dessa plåtar? Har sett bilar som haft mellan b-stolpar och burbåge också. Bild(er) nedan på vad jag menar: ![]() Tycker det ser tufft (och funktionellt) ut, så sånt vill jag såklart ha i min skrotbil ![]() Mer bilder https://rejsa.nu/im/_bilar/7710-new_ http://www.oakos.com/wrx/WRC/WRC12.J _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Du får svetsa fast buren i karossem.....men INTE lägga till matrial imellan.
Burar med plåtar imellan rör och kaross...är buggda av bur-licensinnehavare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Umm...var i alla fall väldigt vanligt att förbinda kaross och bur med "plåtbitar" när jag åkte rally(slutade -01), tex mellan B-stolpe till huvudbåge, tvärsrör till kardantunnel mm. Reglerna kan ju ha ändrats sedan dess. Jag hade själv även satt bitar mellan A-stolpen och bågen, inte så stora som på bilden men av samma princip.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Re:
Var i reglerna står det? Ifrågasätter inte på nåt vis, men det vore kul med kapitel/paragraf etc så jag kan läsa på lite själv : ) Får/går det att lämna iväg en färdigbyggd bur (tex min) till nån licensierad byggare som sätter dit plåtarna? Tex GUSS? _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Re:
Jag vet inte hur och var det är furmulerat....men jag tror att det har med antalet infästningspunkter att göra. Det är bara licensbyggaren själv som kan svara på om det är möjligt att han tar över ansvaret för en redan byggd bur. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg
"om det inte står är det förbjudet" Din lokala vagnboksbesiktare hittar du här: http://www.sbf.se/bes.php?kat=33 _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Re:
Ringde och pratade med Ulf och han sa att det "finns inga regler för det egentligen" samt att han tyckte det var "bara bra att det sitter en förgrening där det styvar upp". Så det verkar ju vara okej om han inte missuppfattat något. Jag gjorde så klart jag kunde att det gällde hålstansad/borrad plåt mellan bur och karosseri - A- & B-stolpe. _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Re:
Det är ju bara att gratulera dej......MEN, sånt här gör mej så jävla förbannad. När jag byggde buren i Novan....var det förbjudet att sätta plåtar imellan bur och kaross. Vi la ner flera dagars arbete, för att få buren att följa karossen exakt. Det var samma sak med min säkerhetstank....som absolut skulle sitta i en plåtlåda. Finns det ingen i SBF eller dess besiktningsmän som kan någonting...!!!! Det är ju fullständigt godtyckligt...!!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Se till och få det där skriftligt innan du svetsar förstärkningarna. Trådkapning; När gäller detta egentligen? Jag planerar inte att skaffa vagnbok till pontiacen, men dock att installera bur. Om jag tex kör lite bandagar där det är krav på bur lär väl knappast någon underkänna min installation om jag råkat dyka upp med lite förstärkningar här och där? ![]() |
||||
Hmm logiken är lika klockren som vanligt när det gäller SBF.
Drar du buren tajt, ligger imot karrosen, så får du svetsa den i karossen. Ligger den en bit ifrån får du INTE svetsa dit plåtar. Men de vissa som bygger burar, lisensiredade, får göra det. ![]() Kan någon vänlig skäl tala om för mig varför?????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Hävdar snarare motsaten....det är då den uppfattningen jag fått. Lite OT: Har en kompis som tävlat i gocart vet inte hur många ändringar i reglementet han har fixat ![]() Så länge det inte stod att det inte var tillåtet gjordes grejen tills det blev protester ![]() Sen skrevs det i reglementet nästa år att så får man inte göra ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Finns det en regel....så är det ju bara att följa den.
Men när svaret blir olika...beroende vem och när man frågar, gör mej hysterisk.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Dstr har helt rätt, står det inte klart och tydligt att det är tillåtet är det förbjudet. Det har vi fått höra av våra förbundstekniker alldeles för ofta under året... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
Håller med till fullo. Vi har under året sett ett par fall där förbundstekniker hittat regelbrott på bilar som klarat vagnboksbesiktningen galant... I de fallen gäller dessutom förbundteknikers tolkning. Jag kan säga att det blir rätt taskig stämning i besiktningen vid tillfällen som dessa ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
Ja...det är inte konstigt. Gissar att man inte vill ha mej i besiktningen...med en bil som jag har fått felaktiga vägledning på. Man får helt enkelt börja spela in alla samtal men har ang. regelfrågor.....så man vet vem man ska ställa till svars när det händer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Fast det hjälper inte när man står där med en förbundstekniker... Har vagnboksbesiktigaren sagt fel får det stå för honom men rätt ska vara rätt. "Bygg om eller stanna i depån". _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
Lugn och fin nu. Jag har aldrig frågat en vagnboksbesiktare om råd. Så vi ska inte skylla på dom. Nu är det ju så....att jag frågar ALLTID om jag är osäker. Jag har inte råd att göra fel. Jag minns inte vem jag frågade om buren och tanken.....men risken är mycket stor att det var ansvarig för frågan, inom SLC. Det är ju ingen lekstuga vi håller på med....så man måste kunna lita på de ansvariga i den serie man åker. Det är inte godtagbart att man får fel vägledning när man frågar.. Som sagt...man får börja spela in alla samtal. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vem tycker du att man ska rådfråga då? Rådet man brukar få är att i ett tidigt skede ta kontakt med sin vagnboksbesiktare för att på så sätt reda ut ev. frågeställningar/felaktigheter kring sitt bygge.
Gör man det bör man kunna andas ut, åtminstone kring de bitar som rör förbundets reglementen. Att sen olika arrangörers tilläggsregler inte är något man kan begära att en vagnboksbesiktare har koll på är en annan sak. Men de härör mer till vilken klass man går in i och inte om man får eller inte får kalla sin bil för racerbil... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
Är det förbundsteknikern som är tekniskdomare eller vad det nu kallas på en tävling? och hans ord är lag på tävlingen fast vagnsbokbesiktaren godkänt bilen? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Så här står det i en monteringsinstruktion från Guss:
"Det är också tillåtet att svetsa buren i karossen där så är möjligt utan att tillägga fästen (ex.rör eller plattjärn)" ![]() Alltså får man inte svetsa buren i karossen, förutom på de ställen buren ligger dikt an mot karossen. Detta enligt Guss iaf. /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 14037 besök totalt |