Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burfråga: Vilka regler kring hålstansad plåt vid A-stolpe?
<<   1, 2, 3, 4   >>
14117 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
"om det inte står är det förbjudet"


Så om det inte står att man FÅR förbinda buren med karrossen med plåtbitar så är det förbjudet.
ok det kan jag svälja.
Men varför får då de såkallde licensierade burbyggare göra så?????

Eller har jag missat något visäntligt????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

fuling skrev:
Citat:
"om det inte står är det förbjudet"


Så om det inte står att man FÅR förbinda buren med karrossen med plåtbitar så är det förbjudet.
ok det kan jag svälja.
Men varför får då de såkallde licensierade burbyggare göra så?????

Eller har jag missat något visäntligt????


Ju mer du svetsar, ju mer försvagar du röret. Själv kan jag hantera en MIG, men har noll koll på material, så jag vet inte när jag ska sluta...

och en certbur får ju egentligen vara utformad hur som helst - så dom kanske har tjockare a-stolpe-rör som tål att svetsas mer i?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

dstr skrev:



och en certbur får ju egentligen vara utformad hur som helst - så dom kanske har tjockare a-stolpe-rör som tål att svetsas mer i?


Eller att FIA-certning har företräde framför SBF, oavsett hur det ser ut.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ButterflyRacing skrev:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10...nej det hjälpte inte.
Får svara en annan gång.

Håkan, vad är det som gör dig så arg?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

super7 skrev:
Kristian Larsson skrev:
Fast det hjälper inte när man står där med en förbundstekniker... Har vagnboksbesiktigaren sagt fel får det stå för honom men rätt ska vara rätt. "Bygg om eller stanna i depån".


Är det förbundsteknikern som är tekniskdomare eller vad det nu kallas på en tävling?
och hans ord är lag på tävlingen fast vagnsbokbesiktaren godkänt bilen?


Det är alltid tävlingsledaren som i slutändan är ansvarig för tävlingen. Om denne låter en felaktig bil starta där vagnboksbesiktaren begått ett misstag så är det tävlingsledarens ar**l som ryker - och således har tävlingsledningen rätten att neka en felaktig bil att starta.

För vad är det som säger att vagnboksbesiktaren gjort ett fel eller har det "fuskats" i efterhand?

Bäst är att vara säker på vilka regeltexter du "lutar dina lösningar" mot.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

dstr skrev:
Bäst är att vara säker på vilka regeltexter du "lutar dina lösningar" mot.


Det vore ju också behändigt om dom man ska fråga...tex. den du länkade till...viste vad dom pratar om.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

ButterflyRacing skrev:
dstr skrev:
Bäst är att vara säker på vilka regeltexter du "lutar dina lösningar" mot.


Det vore ju också behändigt om dom man ska fråga...tex. den du länkade till...viste vad dom pratar om.


Visst är det så, därför är det säkrast att fråga personen i fråga vilken regeltext den lutar sitt resonemang mot.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

dstr skrev:
Det är alltid tävlingsledaren som i slutändan är ansvarig för tävlingen. Om denne låter en felaktig bil starta där vagnboksbesiktaren begått ett misstag så är det tävlingsledarens ar**l som ryker - och således har tävlingsledningen rätten att neka en felaktig bil att starta.

För vad är det som säger att vagnboksbesiktaren gjort ett fel eller har det "fuskats" i efterhand?

Bäst är att vara säker på vilka regeltexter du "lutar dina lösningar" mot.

om det är en tolknings fråga då?

Vagnsbokbesiktare har godkänt bilen och även pratat med andra kollegor som har samma uppfattning.
Sen när den bilen kommer till tävling och den Teknisk kontrollant/Domare har en annan åsikt
att den bilen inte är reglemetsenlig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

super7 skrev:
om det är en tolknings fråga då?

Vagnsbokbesiktare har godkänt bilen och även pratat med andra kollegor som har samma uppfattning.
Sen när den bilen kommer till tävling och den Teknisk kontrollant/Domare har en annan åsikt
att den bilen inte är reglemetsenlig.


Det är då någon kommer att bli åtalad för dråp alt. mord.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Ju mer du svetsar, ju mer försvagar du röret.


Är detta din eller SBF åsikt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

fuling skrev:
Citat:
Ju mer du svetsar, ju mer försvagar du röret.


Är detta din eller SBF åsikt?


Det är därför jag tejpar ihop mina bilar....och dom blir jättestarka....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

ButterflyRacing skrev:

Det var samma sak med min säkerhetstank....som absolut skulle sitta i en plåtlåda.

Finns det ingen i SBF eller dess besiktningsmän som kan någonting...!!!! Det är ju fullständigt godtyckligt...!!!!


Har samma problem, han tycker att tanken absolut skall vara i en alulåda. Jag har letat överallt i reglementet men inte hittat var det står. Någon som kan hänvisa?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

fuling skrev:
Citat:
Ju mer du svetsar, ju mer försvagar du röret.


Är detta din eller SBF åsikt?


Står det SBF eller daniel i mitt inlägg?

då tar vi det igen:

Hej,

Jag heter Daniel. Jag gillar att åka på bana. Jag har en bmw 2002 för ändamålet. Jag bor i Märsta.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

ButterflyRacing skrev:
fuling skrev:
Citat:
Ju mer du svetsar, ju mer försvagar du röret.


Är detta din eller SBF åsikt?


Det är därför jag tejpar ihop mina bilar....och dom blir jättestarka....


är det därför sömlösa rör är starkare - för att sömmen inte är tejpad?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

super7 skrev:

om det är en tolknings fråga då?

Vagnsbokbesiktare har godkänt bilen och även pratat med andra kollegor som har samma uppfattning.
Sen när den bilen kommer till tävling och den Teknisk kontrollant/Domare har en annan åsikt
att den bilen inte är reglemetsenlig.


Har du något konkret exempel?

om du inte kan få tekniska kontrollanten att prata med besiktaren så finns det en konflikt. Första instans för en juridisk anmälan tror jag är distriktet. Sista är RF's riksidrottsnämnd. Din klubb/SGA borde ha koll på det.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

triss skrev:
ButterflyRacing skrev:

Det var samma sak med min säkerhetstank....som absolut skulle sitta i en plåtlåda.

Finns det ingen i SBF eller dess besiktningsmän som kan någonting...!!!! Det är ju fullständigt godtyckligt...!!!!


Har samma problem, han tycker att tanken absolut skall vara i en alulåda. Jag har letat överallt i reglementet men inte hittat var det står. Någon som kan hänvisa?


Ställ frågan till honom.

En googling på 'site:sbf.se tank låda' ledde mig till http://web.sbf.se/regler/up/3/FIA_App_J_2006.pdf

edit: 'site:sbf.se säkerhetstank' gav också lite att läsa

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Som Daniel är du ute och cyklar vad gäller styvhet/hållafasthet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

dstr skrev:
super7 skrev:

om det är en tolknings fråga då?

Vagnsbokbesiktare har godkänt bilen och även pratat med andra kollegor som har samma uppfattning.
Sen när den bilen kommer till tävling och den Teknisk kontrollant/Domare har en annan åsikt
att den bilen inte är reglemetsenlig.


Har du något konkret exempel?

om du inte kan få tekniska kontrollanten att prata med besiktaren så finns det en konflikt. Första instans för en juridisk anmälan tror jag är distriktet. Sista är RF's riksidrottsnämnd. Din klubb/SGA borde ha koll på det.


Precis så hände i sommras för en kompis.
Vet inte riktigt hur infekterat det är så jag vill inte säga så mycket
mer än...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

fuling skrev:
Som Daniel är du ute och cyklar vad gäller styvhet/hållafasthet.


Så du menar att sömmade rör är starkare än sömlösa?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

dstr skrev:
Så du menar att sömmade rör är starkare än sömlösa?


Du kan inte dra slutsatsen att man förstör ett rör, om man svetsar i det...bara för att ett sömlöst rör är av bättre kvalitet en et sömmat.

Jag förstår inte att du ger dej in i sånna här diskussioner..???

Att man ska svetsa så lite som möjligt i huvudbågen....gäller bara när en ammatör bygger själv.
Det är en försiktighetsåtgerd av SBF.....för att minimera felaktigt förfarande.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

ButterflyRacing skrev:
dstr skrev:
Så du menar att sömmade rör är starkare än sömlösa?


Du kan inte dra slutsatsen att man förstör ett rör, om man svetsar i det...bara för att ett sömlöst rör är av bättre kvalitet en et sömmat.

Jag förstår inte att du ger dej in i sånna här diskussioner..???

Att man ska svetsa så lite som möjligt i huvudbågen....gäller bara när en ammatör bygger själv.
Det är en försiktighetsåtgerd av SBF.....för att minimera felaktigt förfarande.


...och jag förstår inte att ni inte kan förklara er bättre. Detta känns mer och mer som andra forum, där man får one-liners (som fulings) till svar om att man har fel - och inget mer.

Tråden handlar ju precis om det du säger i sista stycket - en amatörbyggd bur. Kan du ge exempel på vad felaktigt förfarande innebär? Skulle det kunna vara en "amatör" som ska svetsa på en plåt och bränner på för mycket så det blir ett hål i röret?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
Burfråga: Vilka regler kring hålstansad plåt vid A-stolpe?
<<   1, 2, 3, 4   >>
14117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande