| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lite hjälp, elektrisk hastighetsmätare på min tremec låda?
|
1542 besök totalt |
|
Tänkte om nån vet om det funkar med elektriskhastighetsmätare på min Tremec TR-3550 5 Speed Sitter 2 lr om det är 3 st el uttag på lådan, en kan jag tänka mig är till backlyset.. Kanske lite dum fråga men jag testar
Finns lite info om lådan här http://www.5speedtransmissions.com/3 _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Är du osäker på vilken som är till hastighetsmätaren?
Hastigheten mäts på utgående axel. På min T56 sitter kontakten i bakre änden på förarsidan. Plockar du ut givaren kan du oftast se ett hjul innanför som påminner som en triggskiva till tändningen.
|
||
|
Re:
På Alfa 75 mäter den 5 splinesspår i utgående axel. Du kan ju alltid mäta dig fram till vilken kontakt som är backen (den som jordas när du lägger i backen) och indikatorn för neutral borde fungera likadant (eller så är det så att den inte jordas när friläge är i). _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
PÅ bilderna ser man en kontakt med sladd ut från lådan - det är garanterat hastighetsgivaren!
|
||
|
På första bilden ser man från vänster till höger:
Mitt på växellådshuset = backkontakt Snett till vänster under växelspak(med gummisnutt i) = Mekaniskt hastighetsmätaruttag Längst bak med sladd = Neutrallägesgivare Mitt emot det mekaniska hastighetsmätaruttaget på andra sidan lådan ska det sitta en givare, den är till elektrisk hastighetsmätare. Så är det iaf på TKo600... _________________ Christian Eriksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1542 besök totalt |