| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur bygga responssystem?
|
1 besök senaste veckan (3360 totalt) |
|
Hur bygga responssystem?
Sökte men hittade ingen direkt info. Jag har antilagg funtionen i mitt NIRA och vill ha möjlighet att använda den ifall det behövs nästa år
Funderar på hur man skall lösa att motorn får in luft när man släpper gasen och systemet skall börjar verka. En vanlig tomgångsmotor kan väll knappast ge luft nog för att få bra fart på grejerna? Skall man montera ett extra spjäll eller skall man använda någon solenoid(stavning?) för att kicka upp det vanliga spjället? Hur bör en sådan här utformning se ut. Alla tips är mkt välkommna! mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Re: Hur bygga responssystem?
Ja... Allt är ju relativt. Vi har kört tomgångsmotor, men inte fått in tillräckligt med luft. Kör i dag med ett system där man kan ställa responsen i 5 olika lägen. /Martin |
||||||
|
många många kör med en extra eller den befintliga tomgångsmotorn. thottlekicker (solenoid) är oxå väldigt vanligt. man sätter på en arm på vire hållaren till gasspjället som solenoiden påverkar (öppnar med) normalt är ca 10-25% trottle läge. det är de två klart vanligaste sätten.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Hur är ett sådant system uppbyggt? Extra spjäll? mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Re:
Det var något sådant jag hade tänkt mig, vart får man tag på en lämplig solenoid? mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Re:
Luft från tryckröret rakt in i grenröret eller hur menar du? Ska man feta på mer soppa också? Skall höra runt om NIRA klarar detta. mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Ja, det är ett extra spjäll. Spjället är styrt, så att man kan öppna det i 5 lägen. /Martin |
||||||
|
Säljer ni dessa? pm gärna över mer info. mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Laddluften passerar en bypassventil och går rakt ut i grenröret där luften möter upp med bränsle från de vanliga spridarna, så en uppfetning krävs också. Eftersom förbränningen blir begränsad till grenröret så slipper man ifrån många av de värmeproblem som anti lag system vanligen ger. I WRC kör man med en lite förfinad variant av detta, där man kan styra luftflödet till grenröret för att uppnå ett visst turbovarvtal (övervakas genom en varvtalsgivare på turbon). Detta kan även göras tillräckligt "snällt" för att användas på gatbilar. Bypass ventil som för laddluft till grenröret hos en Peugeot WRC motor:
|
||||||
|
Ja... Det är bara att ringa. /Martin |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur bygga responssystem?
|
1 besök senaste veckan (3360 totalt) |