| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bästa sättet att göra en kaross plåtren? (och färg på den?!)
|
8 besök senaste veckan (34908 totalt) |
|
Vad är egentligen smidigaste sättet att få en kaross plåtren? Att blästa tunnplåt har väl aldrig varit någon höjdare pga plåten väldigt lätt slår sig. Jag har en kaross som jag hade velat ha plåtren överallt och då kan jag komma på följande smidiga lösningar; Syradoppning ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ett annat alternativ är ju att skrapa/slipa bort färg (tips på lämpligt färgborttagningsmedel) från släta ytor och blästra de andra. Dock kommer man fortfarande inte åt inuti balkar osv. Finns det blästerutrustning som kommer åt inuti balkar osv egentligen?
Ett smidigt alternativ (som jag sett på flertalet jänkebyggartvavsnitt) verkar vara något som kallas för "soda blasting" på andra sidan sjön. Finns denna metoden i Sverige egentligen och vem sysslar med den i så fall? Den verkar inte driva plåten på samma sätt som vanlig sandblästring gör, vilket borde betyda att man kan köra det överallt på karossen. Någon som har andra idéer? |
||||||
|
Vatten
Jag har två polare som bygger licens burar och även förstärker karosser dom har kommit fram till att det bästa sättet är att få bort allt men inte förstöra plåten är med vatten jet dom anlitar water jet i karlstad men jag tror att det är en kedja så dom finns nog hos dig. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||
|
På Fornebu oslo`s gamle flyplass (tror det er der ihvertfall) er det et firma som syredypper karosserier og annet.
Hvis det skulle være av interesse skal jeg finne ut firmanavnet og siden deres på nettet. Det er ikke billig men de gjor vist en ordentlig jobb. Mvh Ketil
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||||
|
Scotch brite grovrengörare "Neger krull" funkar bra om man ska slipa bort färg från släta ytor, hörn är det inte specielt bra på.
|
||||||
|
http://www.surfaceprocessing.co.uk/
Överlägset bäst... (kanske något liknande som den i Norge?!) Har för mig att de ville ha 750£ för en kaross utan lösa dörrar mm. Det blir rent och rostfritt ÖVERALLT, till skillnad från blästring oavsett typ... Kan även få den förzinkad i samma bad som nya bilar! Ganska dyrt dock, 1000£ tror jag det var extra för det. Att låta blästra en kaross är inget kul efteråt oavsett resultatet... Det tar fan aldrig slut, sanden kommer fram ÅR efter... Isblästring är ju ett alternativ som inte lämnar rester iofs, men fortfarande så har jag inte sett någon som lyckas blästra insidan av balkar mm...
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
Re:
Byter du olja över närmaste dagvattenbrunn också?
_________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re: Bästa sättet att göra en kaross plåtren?
Normalt kanske man tänker mest på sandblästring, möjligen även stålkule eller glasblästring när man hör ordet blästring. Men det finns ju även en mängd andra blästermedel i olika hårdheter och partikelstorlekar, det tillsammans med hastigheten (på blästermedlet, alltså motsvarande tryckluftstrycket) är ingående parametrar, det är du ju iofs redan inne på (jag ägnade nog över 80 h på att ställa in parametrarna för blästring av verktyg för att göra rent domsamma från produktrester) . Exempel på industriella användningsområden kan vara att ta bort grader, ta bort färg, ta bort beläggningar etc, ska t.ex elektronik behandlas så är det ju inte 10 bar och mängder med sand som används..... istället kanske Co2 är användbart. Nackdelen med mer skonsamma varianter är att blästertiden ökar, ibland kanske till orimliga tider. Det kan vara rätt mycket labbande med parametrarna innan man hittar en vettigt inställd process. T.ex kan det bli väldans dyrt pga att det förbrukar mkt blästermedel. Så "sodablästring" funkar nog hyggligt bra, men gissningsvis skulle jag tro att lite nedskruvat tryck och sand (billigt) med liten partikelstorlek funkar ungefär likadant. Sen kan jag tycka att sand känns lite mer inert mot plåten i balkar etc än "soda", det låter som det kan hända kemiska saker där över tiden pga av kvarvarande blästermedel (korrosion) _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re:
Detta praktiserade jag, funkar ypperligt! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Det finns ett ställe i Dalarna (har jag för mej) som syradoppar.
Det var meningen att Novan skulle dit....men det blev ingen plår kvar på den, när jag hade kapat färdigt. Men syran tar inte färg och underredsmassa. Och dom vill inte han smuts i badet..!! Så karossen måste vara i stort sett ren redan innan. Men för ställen man inte kommer åt...är det kanon.. jag kommer inte ihåg vad det kostade....5-10000:-..???? EDIT: eller var det 3-4000:-...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Nej inte närmaste... Jag tar ju den som är lite längre bort så kan jag skylla på någon annan när miljönämnden reviderar områdets föroreningar. Häromdagen slaktade vi ett kylskåp på andra sidan huset och det var ju ingen som orkade ta hand om det freonet. Men ingen misstänker ju oss! _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
de låter som vi har en liten "miljö bov" här, FYY dåliga männsika
de blir väll du och usa som får skriva på kyoto*-avtalet sen är växt hus effekten löst
(*stavning)
_________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
|
Givetvis skall man använda sig av oljeavskiljare när man blåser av så giftiga ämnen.
Jag antar att erikjakan inte ställde sig över brunnen ute på gatan och körde av färgen på sin bil. Det hade sett ut det.
Frågan är egentligen, Varför skall du/ni göra karossen plåtren?
Är det för att lacka bilen med extra tunt lager färg för att få ner vikten på den?
Eller är ni ovän med den ursprugliga färgleverantören så ni inte vill veta av dom längre?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
om denna fråga är ställd till mig vill jag ha den plåtren främst pga det är en 33 år gammal kaross och på den tiden hinner det bli endel annat än bara plåt på karossen.
Brukar ju finnas en hel del ytrost om döljer sig under färgen och ska man ändå göra en seriös rostlagning känns det lika bra att få bort all ytrost, färg osv för att kunna spruta på lite fin grundfärg istället.
Tunn färg är iof häftigt, men på 1500 kg amerikanare spelar det nog inte så stor roll...
|
||||||
|
Re:
Finns nån som vattenblästrar i Höör-området kört några rallybilar pm:a ska jag leta upp nummret. Vanliga sandblästrare vill inte ta underredsmassan heller för de återvinner sanden. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Skicka ett mail hit > info@por15.se och fråga efter POR
Stripper, POR paint strip, eller liknande. Produkten finns tyvärr inte kvar på hemsidan (por15.se) men folk som provat det säger att det är grymt effektivt och att färgen trillar av illa kvickt. Edit: Hah! Jag hittade det trots allt : ) http://www.luftpump.se/?artnr=RSQX
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Re:
Hm! Funkar det på underredsmassa oxo tro?? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
|
Fem år senare då kan man undra hur det gick...
Det slutade med sandblästring och ett resultat som jag blev fruktansvärt nöjd med. Ahnelövs Industrimålning utanför Malmö gjorde jobbet. De gör flertalet bilar, vilket gör att de har vanan innen. Förutom det var de väldigt serviceminded (bra kommunikation, gör exakt det man kommit överens om osv) Där finns extremt mycket åsikter om blästring när man kollar på nätet. Plåten slår sig, plåten försvinner, man har sand i hela bilen för all framtid, man får sand i håret när man är ute och kör och en massa annat.
Så här såg min kaross ut när jag lämnade in den. Glöm underredesmassa osv, sånt måste bort innan. Vanlig färg kan dock sitta kvar. Min var lite väl ren redan från början egentligen... Hade jag haft lite tålamod, hade jag nog kunnat kört den med roterande stålborste istället.
Jag blästrade golv, väggar och torped invändigt, bagageutrymme, underrede, tröskellådor, hjulhus och torped utvändigt. Torpeden var nybytt plåt och hade egentligen inte behövt blästring. Här är enda platsen som jag hade problem med att plåten slog sig. Inte jättemycket egentligen, mindre än 2mm spackel kommer göra den slät igen. Hade plåten varit sicklad eller haft annan förstärkning hade det antagligen inte hänt. Jag hade förmånen att få komma och inspektera blästringsjobbet innan de sprutade på grundfärg, vilket kändes väldigt bra. Då vet man säkert att allt är blästrat och behöver aldrig grubbla på det.
Därefter blev det grundfärg på alla ytorna. Hagmans CA stålplast i mitt fall. Detta är den bästa grundfärgen som finns på marknaden (min lackerare konstaterar det, blästraren rekommenderade den utan att veta att jag skulle ha den osv). Jag tog med mig egen grundfärg till blästraren för att vara säker på vilken färg som hamnade på karossen.
I mitt fall var karossen i bra skick innan blästring, så det var inte mer än något enstaka hål som uppstod i plåten. Den enda egentliga överraskningen var att torpeden slog sig lite. Även sand i balker visade sig (än så länge) vara ett ickeproblem. När jag fick tillbaka karossen blåste jag ur balkarna själv (även blästraren hade gjort detta), men det mesta var redan utblåst/suget. Sanden är så lätt att den ganska snabbt virvlar ut ur hålrummen verkar det som. Kan kanske hjälpa att karossen hänger i vagga också. Som sagt, jag kan gladeligen rekommendera blästring till alla som funderar på det - Låt bara bli att blästra stora släta ytor (yttre plåt, en slät torpedvägg på 1m2 osv. ) så blir resultatet alldeles utmärkt |
||||||
|
Jahopp... Det börjar närma sig dags för lackering av underrede och kupé, så frågan är vad man ska ha då?
Kollat lite på rejsa och andra ställen, men buden är rätt många verkar det som. Många verkar måla med mekan-lack och jag vet inte om jag tycker det hör hemma på en bil egentligen. Jag tänker så här; Kupé: Jag ska ha matta och inredning i bilen, så vanlig sidenmatt svart borde funka. Då behöver man ju inte maskera buren utan kan måla den samtidigt.
Underrede: Är vanlig 2K-lack för hård för underreden? Dvs blästrar stenskott osv bort färgen snabbt? Hjulhusen får väl ha body, men resten tänkte jag måla med uretanlack. Inte för att jag har några erfarenheter av färgen, men den är som jag förstår lite mjukare. Färg; Hade jag bestämt mig för nyans på utsidan av bilen hade jag även lackat underredet i denna. Nu har jag inte det, och då tänkte jag mig mörk solid grå. Svart blir dammigt så himla snabbt... Åsikter? Gärna lite egna erfarenheter kring uretanlack hade uppskattats |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (34908 totalt) |