Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Raceprep av 944 - luft, kjoling, spoilere, senking....
607 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Nå har tiden kommet til å lage luftinntak og se på spoilere mm på Porschen. For å unngå å gjore (for mange) feil, vil jeg gjerne ha litt feedback på det vi tenker å gjore, samt hore hva andre har gjort.

Noen vil kanskje påstå at raceprep av en bil er en jobb for profesjonelle, men vi har to meget dyktige bilmekanikere - og synes det er riktig skoj å gjore jobben selv.

Bilen
..er pt. en helt standard 2.5l 944 (87-mod) som kun er lettet. Alt av asfaltplater, dempematter og annet unodvendig utstyr (motorer, stag, fester, dashboard, innertrekk mm) er tatt ut.
Målet vårt er at bilen skal gå i 6 timer uten problemer, så fort som mulig. Personlig tror jeg forerne får problemer for bilen, men det er så .

Effekt
For kjoring i 2003 blir ikke motoren trimmet noe spesielt. Vi har et bosal effektanlegg og bytter til et bra K&N filter.

Senking/dempere
Vi vil ha bilen senket godt ned, samt at den skal være så stiv som praktisk mulig.
Er det noen som har anbefalinger på fjærer og dempere? Vi vurderer gule koni rundt om - da disse kan settes opp stenhardt.

Spoilere - aero..
Når det gjelder spoilere, så har vi kun original spoiler bak på luken. Vi har fått hore at det finns flere underspoilere som er meget effektive. Noen som har om merker eller forhandlere de kan anbefale?
Foran benytter vi pt. standard spoiler, men vi har laget en aluminiumsplate som skal monteres som en leppe under spoileren.
Vi tror vi skal få noe bedre downforce ved å unngå for mye luft direkte under bilen - stemmer dette? Er det noe vi bor passe på i så henseende?

Luftinntak - kjoling
Hovedlys på begge sider er fjernet, og blir erstattet med nett. I den ene lykten tar vi inntak til luftfilteret, i den andre ... vet vi ikke enda. Kanskje en slange inn i kupeen til foreren?
I tillegg til dette har spoileren vår et ca 60x10cm inntak for kjoling av radiator - helt nederst.

Det vi har gjort (uh-oh ), er at vi har freset ut en del av stotfangeren (der hvor skiltet vanligvis står), slik at vi har ett område på ca 50x25cm som også skal dekkes av et nett (eller et annet beskyttelses-grid).
Bak denne lager vi en oppsamlingskasse for kjoling til bl.a bremsene.

"What goes up, must come down".... Og jeg er litt bekymret for å få luft vekk fra det som kjoles ned.
Er det noen som har tips til hvordan vi kan få bra sirkulasjon inne i bilen? Er det mulig å skape en form for vakum slik at luften på en måte suges ut av seg selv?
Det samme gjelder bak bremsene. Jeg har bl.a sett at TDR-volvoen (ERF) har utfresninger på skjermen bak forhjulet - sannsynligvis for å slippe ut den luften de sender inn.

Er det forovrig noen som vet hva slags luftmotstandskoeffisient 944'en har? Hva heter det forresten? CW verdi?

Hmm, det ble mye det her. Alle tips tas imot med takk.
Jeg må forovrig få si at det er utrolig mye ekspertise her på rejsa.nu forumene. Jeg har lett lenge etter dette!

mvh,
orjan

Laholm
Här sen Nov 2002

Mitt tips är att ni trimmar skiten ur motorn, låter bli att lätta bilen och åker utan någon form av aerodynamiska hjälpmedel

Hinner ni till Falkenberg 21/9?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Mitt tips är att ni trimmar skiten ur motorn, låter bli att lätta bilen och åker utan någon form av aerodynamiska hjälpmedel

JMB:s trimorakel har talat! Amen!
För det väl så ni själva har gjort för att komma till pallen osv va?

Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Citat:

Hehe, det er vel litt kjedelig . Vi må jo ha noe å gjore!
Motoren skal nok trimmes - men ikke i år. Forst må sjåforene lære seg å kjore bil .

Citat:

JA! om jeg så skal dytte Porschen nedover E6 for hånd , så skal den til Falkenberg

Vi håper å få kjort noen treningsrunder på Rudskogen og kanskje falkenberg/knutstorp/anderstorp for 21/9 - men vi får se.
Jeg tror det er en full treningsdag fredag 1/8 på Knutstorp. Jeg har provd å kontakte Martin Cruce for å hore om vi kunne delta på denne treningen, men han virker å være på semester eller noe slikt.

mvh,
orjan

Partille
Här sen Feb 2003

Mina fjädrar:
Fram: 114N/mm (650lbs)
Bak: 123N/mm (700lbs) pg.a. utväxlingen i bakvagnen (dämparrörelse/hjulrörelse) så blir värdet på hjulet 44N/mm (252lbs)

Gummiläppen bak är inte så tokig. Jag tror att ni gör rätt att börja med spoilern fram. Peter Sandén i Göteborg säljer plastdetaljer till 944.
www.sanden.nu

om du skall suga ut luft från motorrummet så har du störst undertryck på huven (där jag har gjort två hål på min) kolla på min hemsida.

om du vill ha ut luft ur hytten (som jag gärna vill kalla det) så har du störst undertryck precis ovanför framrutan eller bak på bilen.

Luftmotståndet på en 944 är CD=0,35 A=1,847

Det innebär att det kostar
11hk att köra i 100km/h
91hk att köra i 200km/h

Kom ihåg att: "Most experts aren't"

Allmänt banåkaforum
607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande