Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elservo?
4 besök senaste veckan (3777 totalt)
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Elservo?

Hej jag bygger en 240 rallycrossbil och tänkte sätta servopumpen i bagagen pga viktfördel.
men har ett problen Vet inte vad jag ska ha för elmotor?
kan det gå med en startmotor?
det blir ju inte samma påfrestning som att dra runt en vanlig motor.
Eller har ni något annat tipps om vad jag ska använda för motor som är för 12volt och inte för dyr då jag bygger med låg budget.

Tack på förhan

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

volvo 460 diesel har en elektrisk servo pump men sen vet jag att Opel astra G har en enservo där det sitter en elmotor på rattaxlen som kanske går o bygga om så den passar 240 med
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Gör en sökning. Detta har diskuterats flera gånger förut.
En startmotor tror jag inte kommer att funka. den är inte gjord för kontinuerlig drift. Och dom varvar som fan.

Jag förstår dock inte vitsen. en servopump av modern modell, väger väl inte mycket.
Däremot en startmotor...!!

Är det inte bättre att använda en så lätt pump som möjligt....och lägga en sten i bagaget....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Bilar som ex. Toyota Prius har annars servostyrning med direktverkande el, det sitter alltså en elmotor direkt på kuggstången alt. rattstången som hjälper till att styra. Samma variant används bland annat på ett flertal tävlingsbilar, typ Le Mans Prototype. Det är ju egentligen först med dessa system som vi börjar se riktiga vinster med att ersätta den motordrivna hydraulpumpen med ett elektroniskt system.

Att använda en elpump för att driva den hydraulpump som redan sitter på motorn är sannolikt bara en ren förlustaffär. Dels så kommer motorn att väga en helt del, motorn kommer dessutom öka belastningen på generatorn vilket i sin tur tar mer effekt från motorn. Med vikten från elmotorn, de långa hydraulslangarna och den större generatorn som kommer att krävas så rör det sig om en ren förlustaffär. Låt istället pumpen sitta kvar på motorn, byt ut generatorn mot en lite mindre modell och lägg en vikt i bagaget.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

vill du ändå ha en elpump sitter det en fin på volvo v50/s40 nya modellen som finns för vettiga pengar begagnat. I mitt fall är det platsbrist i motorrummet vilket gör att det är trevligt att driva den på el och då få välja placering fritt.

igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Re: Elservo?

j-fransson skrev:
Hej jag bygger en 240 rallycrossbil och tänkte sätta servopumpen i bagagen pga viktfördel.
men har ett problen Vet inte vad jag ska ha för elmotor?
kan det gå med en startmotor?
det blir ju inte samma påfrestning som att dra runt en vanlig motor.
Eller har ni något annat tipps om vad jag ska använda för motor som är för 12volt och inte för dyr då jag bygger med låg budget.

Tack på förhan

Tycker du skall skippa Elpump.
Vi har byggt många bilar med elpump, men kör idag uteslutande med remdrivna pumpar.
Som någon nämde så blir viktvinsten snarare en viktförlust.
Ett annat problem är att om man använder "kort" styrväxel kan elpumpen få problem att hänga med vid snabba rattrörelser... med trög styrning som resultat.

/Martin

Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
tack för alla svar. Jag sätter orginalpumpen vid motorn. minst jobb och billigast

Skruva banåkabil
Elservo?
4 besök senaste veckan (3777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande