| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Designa bränselssystem (historic racer)
|
9251 besök totalt |
|
Bosse,
Alltid kul att få positiv feedback på de timmar, dagar. år som läggs i garaget. Den närmaste omgivningne förstår inte vilka kultur & konstgärningar vi entusiaster står för. Min tank är lik Fredriks, jag erbjöds att köpa Fredriks tank men bestämde mig för att bygga "själv". En mycket duktig och noggrann "tillverkare" i Västberga tog sig an uppdraget. Även catch tanken är tillverkad av denne man. Skall bar monteras en avluftning på toppen. |
|
Förlåt om jag sticker in mitt i allt , men har läst igenom alla inlägg och tänkte bara kolla snabbt om detta funkar på min framtida racer
Aluminium tank gjord som originalet på originalplats (skumfylld) , suger bränsle med original SU pumpen till en catch tank som kommer sitta i en plåt behållare i bakluckan , ovanför tanken tillsammans med pumparna med retur till tanken. Därefter pumpas bränslet vidare från catch tanken via en annan pump till regulatorn som sitter iprincip brevid Webern tack om någon har tid
mvh / Andreas _________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
|
Jag har fått för mig att catchtanken bör sitta så lågt som möjligt och så nära motorn som möjligt för att säkerställa att den fyller sin funktion att säkerställa kontinuerlig med bränsle till förgasarna.
Du bör nog också ha en separat pump vid oroginaltanken som trycker bränsle till catchtanken, vilke i sin tur har en pump som trycker bränslet den sista biten till förgasaren, via en tryckregulator. Jag hade också valt att gradera upp mig till en pump med större kapacitet från huvudtank till catchtank. om jag föstått rätt så behöver däremot inte pumpen från catch till rörgasare vara speciellt kraftfull, där kanske orignalpumpen kan funka bra . Några av de mer kunniga osm hjälpt mi på vägen kanske kan fylla på och ev korrigera mig? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Bosse
Tryckförlusterna från "bagaget" till förgasaren borde inte var allt för stora det är väl bara att göra som Sjölinder säger skruva upp trycket lite i Filter King så skall det väl räcka fram. |
|
Tack för svaret bosse !
Angående catch tanken så blir de nog rätt svårt med tanke på att MGB GTn har bara två utrymme där man kan ta pumparna osv isåfall , antingen brevid batterilådan som original eller om man svetsar riktiga gavlar på reservhjuls "lådan" och sätter ett lock med fästen runt om. Hm okej , så en pump med mer kapacitet till catchen och isåfall original från catch till regulatorn vid förgasaren ? Mvh / Andreas _________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
|
vad gör ni med/åt säkerhetsskummet när ni inte använder bilen? typ under vintern...
är det bättre att ha full tank eller tom tank under vintern? klipper ni mindre bitar av säkerhetsskummet så ni får ner det i tanken? hur länge (år) funkar säkerhetsskummet? även efter att det inte är FIA godkänt... vad händer med säkerhetsskummet när det blir gammalt? _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
|
Jag har ladrig gjort något speciellt med tanken över vintern.
Ilbnad har dne stått med havfull tank, ibland med bara 4-5 liter. Skummet har aldrig påverkats vad jag märkt iaf. Tror nog full tank möjligen är bättre än tom, om man nu inte kör på Etanolinblandat osm ju är mycket aggresivare förståss. När jag gjorde i ordning min tank så öppnade jag upp ovansidan för att kunna lägga in hela skumfyllningen i ett stycke, med uttag för bräsnelmätarflottören. Vet andra som skurit avlågna remsor och tryckt in i tanken, så det ska nog funak det också, om man itne har möjlighet eller lust att öppna upp tanken. Jag har haft samma skum i tanken sedan 1990 utan att se några negativa egenskaper utvecklas. Snarare tvärt om då de första 5 säsognenrai nnebar tätate filterbyten pga att skummet släppte ifrån sig "små smulor" (eller vad man ska kalla det )
Finsn det f.ö, angivet hur länge skummet är FIA-godkänt? Har jag missat i så fall
Däremot vet jag att en säkerhetstank i plast/gummi är godkänd 5 år från tillverkningsdatum, med möjlighet att få förlängt yttelrigare 2 år med intyg och extra besiktning. Stoppar du skum i en oroignaltank eller plåttank tror jag itne den tidsbegränsignen finns, men jag kan ha missat detta så klart! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Nu är bilen körd för första gången efter ombyggnad och modifikationer.
https://secure.storegate.se/user/Sha Det bleb en pump i bagaget nära tanken och framme i motorrummet en Rep-Top Pump och regulator ca 40 cm från Webern. Fungerar klockrent! |
![]() |
Skruva banåkabil
Designa bränselssystem (historic racer)
|
9251 besök totalt |