Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vända kraften på wire-växelreglage
2102 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Hej,

Jag har byggt eget wire växelreglage till min bil. För att göra det lätt för mig (hade ont om tid) så lät jag den fram/bak-rörelsen vara spegelvänd så att växlingsmönstret blev

2 4
1 3

Dette är ju helt ok tänkte jag men nu visar det sig att det faktskt är himla svårväxlat eftersom den diagonala rörelsen är spegelvänd. Det blir helt enkelt en helt annan rörelse än den som sitter i ryggmärgen. Folk som testat bilen verkar knappt hitta trean...

Jag skulle således vilja vända kraften på fram/bak-wiren. Först började jag snickra på en hävstång vilket är en enkel lösning men den kolliderar med massa andra prylar rent fysiskt och började då fundera på andra alternativ.

Jag kom fram till att två kuggstänger med kuggarna mot varandra och små kugghjul emellan skulle vara en mycke kompakt och smidiglösning som inte skulle glappa. När man gör en dragande rörelse på ena stången blir det en skjutande på den andra. Perfekt.

Så nu är frågan, finns det något sådan tingest att få tag på i den industiella världen så man slipper tillverka en egen lösning. Det verkar troligt att jag inte är den första som behöver "vända kraften" så någon måste ju ha kommit på detta före mig...

Är det någon av er som har sett något liknande och/eller kan ha tips om var denna tingest skulle kunna köpas??

Andra alternativa lösningar är också intressant..

/Mikael Kenson

Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005

Vet ej hur det ser ut runt din växelspak men om det finns utrymme så kan du ansluta fram/bak-wiren ovanför länkpungten på din växelspak. Det borde fungera om inte kraften för att växla blir för stor....

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Sniper skrev:
Vet ej hur det ser ut runt din växelspak men om det finns utrymme så kan du ansluta fram/bak-wiren ovanför länkpungten på din växelspak. Det borde fungera om inte kraften för att växla blir för stor....

Fungerar inte så bra då det sitter en handbroms bakom och spaken sitter också ganska högt vilket skull innebära att wiren i så fall hamnade väldigt långt från golven. Dock så kanske det ändå sluta med den lösningen...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

om du gör ett fast mothåll på motsatt sida som det sitter idag och skiftar innerwire och yttre hylsa så uppnår du omvänd funktion

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Pär Hylander skrev:
om du gör ett fast mothåll på motsatt sida som det sitter idag och skiftar innerwire och yttre hylsa så uppnår du omvänd funktion

Problemet är att det är en axel som skjuts fram och tillbaks i bilens längdriktning. Och den sitter dessutom längst bak på bilen så skall man använda wiren direkt på stången så måste man i så fall göra en 180 graders vändning ute bakom bilen vilket inte är så snyggt...

EDIT: förtydligande wiren och stången löper alltså paralellt med varandra.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag tror jag är med på vad Pär menar.

I dag sitter höljet fast i chassit och varjen i stången.

Gör man tvärt om.
Sätter vajen stumt i chassit och höljet på stången.

Då får man omvänd funktion/rikting.

Kenson:
Kan du inte fota eländet???

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Jag tror jag är med på vad Pär menar.

I dag sitter höljet fast i chassit och varjen i stången.

Gör man tvärt om.
Sätter vajen stumt i chassit och höljet på stången.

Då får man omvänd funktion/rikting.

Kenson:
Kan du inte fota eländet???

OK jag kanske läste lite för snabbt.

Jag får dock inte riktigt in i min tröga skalle varför det skulle funga. Känner dock instinktivt i ryggen att jag sett en liknande lösning praktiken någonstans...

Skall se om jag kan hitta foton men försöker förklara med ord så länge. Fram så har jag wiren fäst i nederdelen på en "pendel" med upphängningen i mitten. alltså vänds kraften där 180 grader. Wirehöljet sitter fast i chassit.

Bak sitter höljet fast i bakkant på växellådan och wiren sitter fast i stången som ligger parallellt med wiren.

om jag bara sätter fast wiren i ett fast fäste bakom stången, förankrat i chassit, så borde väll växelreglaget bli stumt även om höljet fästes i stången??

Åhhh vilken irriterande känsla det är när man känner att man förstår men ändå inte...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vi drar i vajern fram, allså avståndet mellan ändarna på hölje och vajer ökas.

Vad händer bak???
Jo avståndet mellan vajer och hölje minskas, eller???

Spelar det någon roll om vajen eller höljet sitter stumt???
Nej bara vi kan få en lika stor minsking som vi fick öking fram mellan vajer och hölje.
Så vad som händer om man sätter hölje eller vajen fast är bara riktingen på det man vill flytta.
Allså grejen man vill flytta kommer åka mot den punkt där hölje eller vajer sitter stumt.

Kenson:
Du kommer snart få en vad jag kallar
AAHHHHHHHHHHHHHHHHHA upplevelse men man skall inte ge sig innan den upplevese infinner sig.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Bild på första prototypen jag gjorde. Nu har jag byggt annat spakställ så sidokraften kommer från andra hållet men fram/bak-rörelsen är densamma fast lite snyggare lösning.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fattar jag bilden rätt så är det bara, bara sa fa... , att flytta vajerhöljet till där vajen sitter nu och gör ett fäste för vajern bakom stången.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Fattar jag bilden rätt så är det bara, bara sa fa... , att flytta vajerhöljet till där vajen sitter nu och gör ett fäste för vajern bakom stången.

Jag förstår precis men ändå inte alls

Alltså jag förstår vad du säger men kan ändå inte riktigt fatta "varför" det blir så men en förutsättning måste väll ändå vara att det finns "slack" i Wiren för annars funkar det väll inte?

Jag åker direkt från jobbet till garaget, kan inte få ro i kroppen/knoppen innan jag testat detta.

Stort tack för hjälpen. Bra att ibland få lite hjälp från friska ögon som inte stirrat sig idiotblinda på ett eller annat problem...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ja, hölje+vajer måste kunna åka minst lika mycket som slaget på stången är annars är det kört.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Stort tack till Pär och Johan. Det funkade faktiskt riktigt bra, kanske lite svampigare än "direktverkan" Min wire var dock lite för spänd/rak för att det skulle funka till att börja med. Wirehöljet måste ha lite "svängrum" för att det skall funka.

Jag utvecklade idén lite så wiren inte sticker ut bakom axeln utan är fäst i bakkanten på lådan.

Jag tog en bild med mobilen men mina inställningar för email från luren har knasat till sig så jag kan inte posta den förens imorgon när jag kommer till jobbet.

Det är så sjukt kul när saker löser sig

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Teknikens under!!! Här är bilden. Denna prototyp fungerade riktigt bra men nu skall jag snygga till den med lite snygga kulleder mm.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

thumbs up

Infann sig aha upplevelsen????

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
thumbs up

Infann sig aha upplevelsen????

Ja den gjorde det fast jag måste erkänna att jag på sätt och vis inte riktigt fattar varför det funkar Men som sagt det krävs att wiren är lite "slack" så att den kan röra sig i sidled. Det funkar inte om wiren är "spänd". Det var där min tankevurpa infann sig... Nu VET jag bättre

Skruva banåkabil
2102 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande