Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Spec Ford Bdg 1973.
6935 besök totalt
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Spec Ford Bdg 1973.

Jag grävde lite i mina papper och bläddrade fram beskrivning/spec/instruktioner/kvitton från Cosworth som farsan fick med när han hjälpte en jobbarkompis att beställa ett komplett topplock BDG Formula 2.
Det finns beskrivet hur bränslesystem(insprutning), elsystem, torrsumpssystem ska vara kopplat, sprängskisser, startprocedur vid varm/kallstart mm.
Lite kul att läsa men det blir mycket om man ska skanna allt, så jag tog några sidor som exempel.
Jag kan ju nämna att totalsumman för ett komplett preppat topplock var £462,50+VAT, vilket innebar 6012,66 kr med växlingskursen som gällde då.





_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Dette er en drommemotor
Ketil
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Måste vara en av dom mera skönsjungande motorer som finns . En kamrat åkte med en sådan motor i sin escort , när SBF förbjöd dom .Ganska imponerade motorer är det också , 270hk vid 9000rpm . Tidigt -70 tal.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-För er som är mer intresserade så kan man beställa ett häfte eller 'booklett' från Geoff Richardsson http://www.racecar.co.uk/geoffrichardson/.
Innehåller väldigt mkt matnyttigt för BD intresserade, bla bilderna ovan plus en massa mer. Finns även några artiklar om utvecklingen av motorn, Escort RS1600 mm.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

SuperMog, du som är gammal i gården kanske vet:

Det gick en Växjöbaserad Seven i Roadsport för en massa år sen som hade en BD-av något slag-motor. Kaj och Lena Rask hette ägarna (heter förresten, hon har den kvar). Vet du något mer om den snurran?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



FVA

Kaj körde FVA det var en föregångare till BDA kammarna drevs med kughjul sen kom BD Belt drive.
Jag hadde nöjet att tävla i hop med Kaj o jag mins när han drog i väg på rakorna tyvär så slog han sönder bilen kraftigt när kardanstången gick av. (förlåt om jag trängde mig i mellan supermog)

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Jag såg dem köra slalom med den några gånger runt 79-80 eller så. Den var märkbart mycket snabbare än något annat på plats. Någon gång i mitt liv skall jag raida min äldre kompisars dia-arkiv och sedan lägga ut bilder på den och andra slalomfordon som sällan skådats i "modern tid".

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Re: FVA

RCM skrev:
(förlåt om jag trängde mig i mellan supermog)


Inga problem såklart ....hade ändå inte en susning om denna bil.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



FVA/C var ju som sagt föregångaren. I FVC varianten tog man ut 245hk på 1.8l. Numera en sällsynt motor. Man har kört sönder många och nya block finns mig veterligen inte att uppbringa. Man har pga detta gått över till 2.0l BD i vissa historiska sportvagns-klasser.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



COSWORTH FORD FVA 1969 ENGINE SPECIFICATION SHEET
Capacity: 1594cc Bore: 3.375" Stroke: 2.722"
Compression ratio: 12.0 to 1
Gross horsepower rating: 225bhp minimum @ 9000rpm
Gross torque rating: 135lb. ft @ 8000rpm

COSWORTH FVC ENGINE SPECIFICATION SHEET
Capacity: 109.24cu in. Bore: 3.373" Stroke: 3.056"
1790cc 85.6mm 77.6mm
Compression ratio: 12.0 to 1 (approx)
Configuration: 4 cylinder in line
Horsepower rating: 240bhp (min) @ 8500rpm
Torque: 160lb ft (min) @ 7000rpm

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 387



Re: FVA

RCM skrev:
Kaj körde FVA det var en föregångare till BDA kammarna drevs med kughjul sen kom BD Belt drive.
Jag hadde nöjet att tävla i hop med Kaj o jag mins när han drog i väg på rakorna tyvär så slog han sönder bilen kraftigt när kardanstången gick av. (förlåt om jag trängde mig i mellan supermog)


Denna S7'a finns fortfarande och ägs av Lena Rask än idag. Den genomgår just nu en totalrenovering med målsättning att vara klar sommaren 2007. Motorn är doch en vanlig Xflow idag.
Det är korrekt att Cay hade ett tillbud då kardankrysset gick av. Kardantunneln öppnades likt en konservburk och kardanen vecks på mitten och landade i passagerarstolen. Detta var dock dom enda skadorna på bilen.

_________________
Ulf Danielsson
Citera
Bilder o videos
Spec Ford Bdg 1973.
6935 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande