| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrväxel 140
|
2915 besök totalt |
|
Servostyrväxel 140
Har fått nog av mjölksyra. Är det någon som vet var det sitter eller om det finns universal race styväxlar som är smala mellan innre lederna. Alltså en kuggstång som det är ca. 45 cm mellan de innre lederna på styrstagen. Monterad framför balken och spindel. Med el-pump. ( Jag har för mig att det ska vara 45cm. annars återkommer jag med exakt mått) Den ska sitta på en långlopps volvo 140 som vi kör ERCup med. www.redarrowracing.se
_________________ Ralf Jansson |
||
|
här -> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||
|
Volvo 360 styrväxel med servostyrning passar visst rätt bra på 140 och har 3 varv mellan stoppen. En 360 utan servo har ung. 3.8 varv. Fast det var väl bara servokuggstången du hade intresse av.
Problemet är att dom är dyra om man hittar dom. Är ju inte världens vanligaste bil att ha servo på. Lycka till. |
||
|
360 passar väl hyffsat på en 140 framvagn..
Jag har just hjälpt en polare att montera både framvagn och styrväxel på ett hotrod-bygge. Framvagnen är iofs breddad 20mm men det har inte så stor betydelse. Du bör vända styrarmarna uppochner för att få någorlunda vettig geometri på grejorna. I hans fall så kapade vi av styrarmarna och svetsade ihop dom igen, man kan göra på andra sätt oxå. Men... volvo 360 med servo är inte alls vanlig! så man får leta ett tag på skrotarna.. Ifall du gärna vill ha kvar orginalstyrsnäckan så har jag ett par servosnäckor som ligger och samlar damm.. Vet inte om dom är från 140 eller 164 men det bör väl va samma? |
||
|
Re:
Nej, inte samma. Men det går att bygga så det passar oavsett vad man får tag på. Måste ju ändå ha en servo-rattstång. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrväxel 140
|
2915 besök totalt |