Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4379 besök totalt |
Ljuddämparens vara eller icke vara?
Satt och funderade på ljuddämparens vara eller icke vara... i form av onödiga kilon. Totalt så väger en ljuddämparuppsättning (i genomsnitt?) 6 kilo eller mer. Borde inte en så'n här lösning fungera, utan att skapa onödigt motstånd, om man hittade rätt längd för att ljudvågen skulle slå ut sig själv? ![]() Dvs. ett rör som i ena änden är tillslutet med en "avtappning" på rätt avstånd från änden. Ska provbygga lite i vinter och se vad som händer... men vad tror ni? _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Jo, men ändrar du tonen så kommer du vid vissa toner få interferens = högre ljud än utan dämpare alls. Och vid andra varvtal tar interferensen ut ljudet (finns något fikonspråknamn på detta också). I en motor är det inte en ton som kommer, så risken är nog stor att man åstakommer högreljud på vissa toner, och dödar andra? (om jag nu fritt får spekulera.. men fräckast är ju att verkligen testa det i verkligheten, vem vet.. kanske funkar det bättre än vi tror?!) Mvh Jon |
||||
om du istället har flödet rakt igenom och pluggar andra änden har du en kvartsvågsresonator.
Dessa kan effektivt dämpa (destruktiv inteferens) Som tidigare sagts. Har du en tillsluten kammare i ändan bilr det en Helmholtz-resonator som dämpar lite mer en specifik frekvens. Kvartsvågsresonatorn dämpar ett bredare runt huvudfrekvensen. En fullflödesdämpare som bara är en bit grövre avgasrör dämpar också ut vissa frekvenser rätt bra utan att försämra luftflödet så mycket. Det som bromsar är kraftiga areaökningar. t.ex inloppet på en ljuddämpare. Vi hade ett projekt på skolan förut där vi beräknade(4-pols teori) och byggde med pvc-avloppsrör avgassystem samt testade hur de fungerade med föde o.s.v. Kommer ihog att det var extremt klurigt att få till det då alla delar i avgassystemet kan påverka varandra både positiv och negativt. Kan nog säkert rota fram all teori och antekningar om jag hittar dem... ![]() mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Idé: om man sätter en vägg i röret som hålls på plats med en fjäder och en liten vajer som går ut genom änden på röret till en stegmotor som rullar upp olika mycket av vajern beroende på motorns varvtal, och därmed ändrar längden på den slutna kammaren... ? _________________ Göran Karlsson |
||||
Variabla längder har varit intressant i många år för både insug och grenrör, att ha det på avgaset har jag aldrig hört. ![]() Problemet är att lösningarna inte hinner med och att det i slutändan faktiskt är en ganska komplicerad sak att få riktigt bra med tätningar och allt.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Dessutom sker utsläckningen bara av en grundfrekvens och i fallande grad jämna multiplar av denna. Det tradiga är att frekvensspektrummet på avgasljudet är ganska brett och ojämna multiplar ingår med samma magnitud som de jämna.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jag gissar på Garrett. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
http://www.flowmastermufflers.com/
Är detta ett alternativ ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Inte en chans. Jag hade fyra stycken på Novan.....men vart tvungen att byta bort de två bakre till Appel`s största. Ändå låg jag på gränsen på Anderstorp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är det verkligen rimligt att dämpare fyllda med skrot ska kunna fungera bättre än en dämpare med "normala" principer under någon omständighet?
Jag får inte ihop det iaf. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jo då. Det kan vara så När vi har problem med ljudnivån på våra Cobra byggen.....så pluggar vi alla åtta headrsrören. Sedan borrar vi fem stycken 5mm hål i varje plugg.........och det blir knäpptyst, Ljudet blir unefär samma som ur ett tryckluftmunstycke... ![]() Sedan att toppfarten blir 80 km/h......är en annan sak... ![]() Mången besiktningsman har blivit besviken på prestandan. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
BMW använder framgångsrikt Helmholtz-resonatorn på vissa bilmodeller. B.l.a min 540 kör med ett avgassystem med ljuddämpning enligt Helmholtz. Tar man bort dessa "blindtarmar" så ökar ljudet markant.
![]() Även den vänstra bakre runda ljuddämparen är en "blindtarm". _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
Re:
Kjorer man med turbomotor, skal man styre unna denne. Har en 3,5" spiralflow liggende i kjelleren etter et eksperiment på en kompis`Audi 3b med 510hk./ hybrid turbonetic`s turbo/ Autronic smc/ Skinneporting og omslipte 7A-kammer. Under mapping med denne korka i eksosanlegget fattet vi ikke hvorfor i all verden ladetrykket var ustabilt og vondt å justere inn. Etter ca 2 dager med plunder og heft, rev vi lambdasonden ut av downpipen, og erstattet denne med en trykkmåler. Eksosmottrykket doblet seg mot ladetrykket! Ved 1,3bar turbotrykk måtte motoren jobbe mot et eksostrykk på 2,7bar! Dette målt ETTER turboens utlop. Fjernet denne lyddemperen (hadde også en Hooker Aero-chamber i systemet), og fikk 0,5bar hoyrere ladetrykk ved 4500omdr/min pronto. Tror også en 40-50hk våknet til live samtidig...... Kan hende at den fungerer bra som refleksjonsdemper på sugemotorer, der eksospulsene ikke er slått sonder av eksosturbinen. _________________ Oyvind Hatterud |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
4379 besök totalt |