Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ljuddämparens vara eller icke vara?
4379 besök totalt
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Ljuddämparens vara eller icke vara?

Satt och funderade på ljuddämparens vara eller icke vara... i form av onödiga kilon. Totalt så väger en ljuddämparuppsättning (i genomsnitt?) 6 kilo eller mer. Borde inte en så'n här lösning fungera, utan att skapa onödigt motstånd, om man hittade rätt längd för att ljudvågen skulle slå ut sig själv?

Dvs. ett rör som i ena änden är tillslutet med en "avtappning" på rätt avstånd från änden.
Ska provbygga lite i vinter och se vad som händer... men vad tror ni?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



'kommer att funka jättebra vid vissa varvtal, och knappt alls vid andra.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
hmmm... men är inte ljudets hastighet konstant oberoende av avgaspulserna?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



LeOS skrev:
hmmm... men är inte ljudets hastighet konstant oberoende av avgaspulserna?


Jo, men ändrar du tonen så kommer du vid vissa toner få interferens = högre ljud än utan dämpare alls. Och vid andra varvtal tar interferensen ut ljudet (finns något fikonspråknamn på detta också). I en motor är det inte en ton som kommer, så risken är nog stor att man åstakommer högreljud på vissa toner, och dödar andra?

(om jag nu fritt får spekulera.. men fräckast är ju att verkligen testa det i verkligheten, vem vet.. kanske funkar det bättre än vi tror?!)

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 187



om du istället har flödet rakt igenom och pluggar andra änden har du en kvartsvågsresonator.
Dessa kan effektivt dämpa (destruktiv inteferens) Som tidigare sagts.

Har du en tillsluten kammare i ändan bilr det en Helmholtz-resonator som dämpar lite mer en specifik frekvens. Kvartsvågsresonatorn dämpar ett bredare runt huvudfrekvensen.

En fullflödesdämpare som bara är en bit grövre avgasrör dämpar också ut vissa frekvenser rätt bra utan att försämra luftflödet så mycket.
Det som bromsar är kraftiga areaökningar. t.ex inloppet på en ljuddämpare.

Vi hade ett projekt på skolan förut där vi beräknade(4-pols teori) och byggde med pvc-avloppsrör avgassystem samt testade hur de fungerade med föde o.s.v. Kommer ihog att det var extremt klurigt att få till det då alla delar i avgassystemet kan påverka varandra både positiv och negativt.

Kan nog säkert rota fram all teori och antekningar om jag hittar dem...

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Mr. Pink skrev:

Har du en tillsluten kammare i ändan bilr det en Helmholtz-resonator som dämpar lite mer en specifik frekvens.


Idé: om man sätter en vägg i röret som hålls på plats med en fjäder och en liten vajer som går ut genom änden på röret till en stegmotor som rullar upp olika mycket av vajern beroende på motorns varvtal, och därmed ändrar längden på den slutna kammaren... ?

_________________
Göran Karlsson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



gka skrev:
Mr. Pink skrev:

Har du en tillsluten kammare i ändan bilr det en Helmholtz-resonator som dämpar lite mer en specifik frekvens.


Idé: om man sätter en vägg i röret som hålls på plats med en fjäder och en liten vajer som går ut genom änden på röret till en stegmotor som rullar upp olika mycket av vajern beroende på motorns varvtal, och därmed ändrar längden på den slutna kammaren... ?


Variabla längder har varit intressant i många år för både insug och grenrör, att ha det på avgaset har jag aldrig hört.
Problemet är att lösningarna inte hinner med och att det i slutändan faktiskt är en ganska komplicerad sak att få riktigt bra med tätningar och allt..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6143



Dessutom sker utsläckningen bara av en grundfrekvens och i fallande grad jämna multiplar av denna. Det tradiga är att frekvensspektrummet på avgasljudet är ganska brett och ojämna multiplar ingår med samma magnitud som de jämna.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har monterat en prOpeller i mitt avgasrör, det dämpar en del av ljudet.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4402



Micke Holmström skrev:
Jag har monterat en prOpeller i mitt avgasrör, det dämpar en del av ljudet.

Hmm... inte så dumt kanske. Vad för prOpeller har du använt?

_________________
Calle Olsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



calle_o skrev:
Micke Holmström skrev:
Jag har monterat en prOpeller i mitt avgasrör, det dämpar en del av ljudet.

Hmm... inte så dumt kanske. Vad för prOpeller har du använt?

Jag gissar på Garrett.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



http://www.flowmastermufflers.com/

Är detta ett alternativ Arbetar på principen som du beskriver ( släcka ljudet ) vet att dom dämpar bra på V8 . men en 4a är svårare att dämpa .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Har inte testat själv men enligt "rykten" så fungerar Morosos dämpare bra.


_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



krister Andersson skrev:
flowmastermufflers

Är detta ett alternativ Arbetar på principen som du beskriver .


Inte en chans. Jag hade fyra stycken på Novan.....men vart tvungen att byta bort de två bakre till Appel`s största.
Ändå låg jag på gränsen på Anderstorp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är det verkligen rimligt att dämpare fyllda med skrot ska kunna fungera bättre än en dämpare med "normala" principer under någon omständighet?
Jag får inte ihop det iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Eric Josefsson skrev:
Är det verkligen rimligt att dämpare fyllda med skrot ska kunna fungera bättre än en dämpare med "normala" principer under någon omständighet?
Jag får inte ihop det iaf.



Jo då. Det kan vara så

När vi har problem med ljudnivån på våra Cobra byggen.....så pluggar vi alla åtta headrsrören.
Sedan borrar vi fem stycken 5mm hål i varje plugg.........och det blir knäpptyst,
Ljudet blir unefär samma som ur ett tryckluftmunstycke...

Sedan att toppfarten blir 80 km/h......är en annan sak...

Mången besiktningsman har blivit besviken på prestandan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



BMW använder framgångsrikt Helmholtz-resonatorn på vissa bilmodeller. B.l.a min 540 kör med ett avgassystem med ljuddämpning enligt Helmholtz. Tar man bort dessa "blindtarmar" så ökar ljudet markant.


Även den vänstra bakre runda ljuddämparen är en "blindtarm".

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
HATTIS
Norge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 31



Re:

Kenson skrev:
Har inte testat själv men enligt "rykten" så fungerar Morosos dämpare bra.



Kjorer man med turbomotor, skal man styre unna denne. Har en 3,5" spiralflow liggende i kjelleren etter et eksperiment på en kompis`Audi 3b med 510hk./ hybrid turbonetic`s turbo/ Autronic smc/ Skinneporting og omslipte 7A-kammer. Under mapping med denne korka i eksosanlegget fattet vi ikke hvorfor i all verden ladetrykket var ustabilt og vondt å justere inn. Etter ca 2 dager med plunder og heft, rev vi lambdasonden ut av downpipen, og erstattet denne med en trykkmåler. Eksosmottrykket doblet seg mot ladetrykket! Ved 1,3bar turbotrykk måtte motoren jobbe mot et eksostrykk på 2,7bar! Dette målt ETTER turboens utlop. Fjernet denne lyddemperen (hadde også en Hooker Aero-chamber i systemet), og fikk 0,5bar hoyrere ladetrykk ved 4500omdr/min pronto. Tror også en 40-50hk våknet til live samtidig......
Kan hende at den fungerer bra som refleksjonsdemper på sugemotorer, der eksospulsene ikke er slått sonder av eksosturbinen.

_________________
Oyvind Hatterud
Citera
Racetech
Ljuddämparens vara eller icke vara?
4379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande