| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dags att bygga framvagn, hjälp mig tack!
|
6438 besök totalt |
|
Bygger en Toyota Starlet med en turbokonverterad BMW M20 motor. Tanken är att den ska fungera bra på banträffar, och självklart drifting i lokala industriområdet! = ) Nu har det blivit dags att konstruera framvagnen. Detta är ett projekt med hyffsat låg budget, så inga riktiga rejsgrejjer är påtänkta. Jag har plockat fjäderben, bromsar och spindlar från en Volvo 240GLT som jag skrotade för ett tag sedan. Bromsarna är ventilerade, och jag hoppas de ska klara lätt banåka. tänkte bygga nya länkarmar i lämpligt material, tips? Antingen med hemmasvarvade bussningar, eller uniballs som garagegrannen försöker lura på mig. Köpta från Dalhems, "Clubsport" M12. Kommer dessa funka, eller är det bättre med typ nylonbussningar? Min tanke är att styra länkarmarnas längd så att hjulet hamnar bra i hjulhuset, men som ni kanske förstår så är jag helt okunnig på allt som har med rejsbils framvagnsgeometri att göra, så jag behöver mycket hjälp här! Finns det några säkra recept på vinklar som funkar? Är det någon mer information som ni behöver för att hjälpa mig att konstruera framvagnen? Tacksam för svar! _________________ Tom Wahlberg |
||||
|
lämpliga söktips i skruva banåkabils- och FAQforumet;
bärarmar materialval bussningar material länkhuvud eller rod ends eller uniballs (bör ploppa upp en tråd om storlekar) Läs först, fråga sen...
|
||||
|
Jag hoppar in som halvautomatisk sökmaskin här ...
Bärarmar, materialval och grejjer: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bussningar ... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sen kan man ju alltid plugga lite för Hr. Malmbergs bok som alla brukar referera till i sådana här fall: https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Ett annat tips är att lusläsa de trådar som innehåller mycket byggbilder, det är en och annan som fått bassning på sina konstruktioner och där kan man läsa många visdomsord. Låt andra göra misstag och lär dig av dem
Har du slängt upp nån tråd om åbäket i Våra Banåkarbilar? om inte, så gör det ... Och fyll på med massor av bilder!
Toyota Arslet med tvångsmatad M20 ... Coolt ...
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
Har under senaste veckorna läst nästan alla trådar på detta forum som handlar om länkarmar, bussningar och framvagnar. Har funnit mycket intressant, men språket och termerna är lite för avancerade för mig, så jag valde att måtta av framvagnen på en likadan dontatorbil. Volvo 240. Nu har jag alla vinkar och mått, och tänker mer eller mindre kopiera dessa, och bygga allt ställbart så det kan anpassas vid ett senare tillfälle.
Tänker strunta i uniballsen, då dessa inte verkar vara så lämpliga på en "gatbil" Första frågan: Vilken länkarmskonstruktion är att föredra? Ett "A" ben. Eller ett ben enligt bild 2? Fråga två: Hur ska man lämpligast placera bussningarna? Enligt bild 2, eller bild 3? Har sett båda alternativen nämligen.
_________________ Tom Wahlberg |
||||
|
Re:
Du har ritat tre A-arms alternativ. Att vinkla om den ena chassieinfästningen som i alternativ 3 glömmer vi. Då har i två kvar, 1 och två, där skillnaden är att spindeln sitter mitt emellan chassieinfästningarna eller föskjutet mot dessa. Just detta förhllånde är avhängigt var längsledes bilen man vill ha framhjulet, eller var längsledes bilen man vill ha A-armsinfästningen på chassiet. När det gäller trianguleringen på skisserna så ser jag inget som talar för att de bör vara där över huvud taget. Triangulering av A-armarna är avhängigt bussningstyp mot chassiet samt hur väl A-armssträvorna ligger i kraft riktningen. Alltså inget man kan avgöra allmänt, för ligger krafterna rätt så behövs dom inte. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Belastningsfördelningen i armarna kommer också att skilja från fall 1 och 2 och således styra hur tunna/lätta armar man klarar sig med. Men jag antar att detta väljs relativt överdimensionerat på en gatbil för att klara slag och stötar från allt möjligt. Jag tror också det är lättare att konstruera armarna rätt och skippa trianguleringen, dels p.g.a svårigheten i att uppskatta materialegenskaper efter att ha svetsat ihop armarna med triangulering samt att lastfördelningen blir svårare att hålla reda på. _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re:
Ang. trianguleringen så är det bara nåt jag har ritat dit. Hur det blir i verkligheten återstår att se. Så om jag har förstått det hela rätt nu så spelar vinkeln på A armen ingen roll, utan man bygger så det passar bäst mot den bil man har. Och som fulingen skrev, försöka få så brett mellan armarna som möjligt. Tack för tipsen! Detta håller mig sysselsatt ett tag till! =) _________________ Tom Wahlberg |
||||
|
Re:
Vinkeln spelar ingen roll ur den synvinkeln att det går utmärkt att bygga vilket som. Men, som Pontus påpekade så hamnar belastningarna olika vid de olika vinklingarna, då broms och sidokrafter fördelas på olika sätt mellan "benen". Vad gäller triangulering så är den egenterligen inte till nytta för just dessa lastfördelnngar, utan mer för de fall de lastfördelningar som förekommer INTE ligger i linje med benen. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Spinner vidare lite då jag också är helt nybörjare på detta, så här kommer lite spekulationer som jag hoppas få lite feedback på:
om man får välja fritt, och ändå få däcken bra placerade, kan inte alternativ 2 vara att föredra. Då kommer de största In/Utfjädringskrafterna samt sväng-krafterna bli på den vänstra (främre?) infästningen på bärarmen, samtidigt blir den främre vridpunkt vid acceleration (om drivande) och bromsning. Och då kommer den bakre hålla armen i linje. På detta vis kan man göra den främre infästningen ganska regäl, och vid den bakre kan tex, precis som på Porsche 944/968or, en excentrisk bullt användas för att på detta vis kunna ställa Caster. Vad tror ni om detta? Finns det någon smart lösning att kunna ställa caster med när armarna ser ut som på alternativ 1? Mvh Jon |
||||
|
Re:
Alternativ ett ger en jämnare belastning av A-armsbenen under olika betingelser än alternativ två. Jag säger inte att det är en fördel eller nackdel eftersom man mycket enkelt kan välja dimensioner efter vinkelval. Hur man bör förfara vid olika vinkelval tycker jag blir lite omständigt att förklara här i tråden. Caster är inte heller några problem för bägge alternativen om de innre infästningarna är justerbara. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Man flyttar hjulet rätt mycket fram e bakåt när man fixar caster med justering av bärarmen på MacÄckelben. Då hjulet sitter i nederdelen på fjäderbenet.
Tumme pekfinger så blir det ca ca 5-15mm flytt av hjulet per grad caster. Skall man böka till tex 5grd caster så kommer hjulet röra sig ca 25-75mm. Vad händer med styrarmar?? Var sitter den höjdmässigt????? Så om man skall juster caster uppe eller nere är igentligen en fråga var man påverkar annat minst. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
McP är inte riktigt mitt bord, så jag hade inte den växeln i. Men visst, det är ju ett redigt avstånd uppåt till infästningen. Sedan tänker jag att bygger man en ny A-arm så lägger man castern där den hör hemma och sedan gör finjusteringar. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6438 besök totalt |