| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rätt fjädrar till bilen/dämparna?
|
8539 besök totalt |
|
Nu skall vi tänka oss för.
MR är rörelseförhållandet/utväxling ja som Cyberoid skrev. Med förhållandet 80/100 -->0,8 tittar vi på rörelsen, men vad händer med kraften??? För fjäderkonstanten är ju kraft/fjädringslängd?? Är vekligen kraften kontant för och bara fjädringsvägen ändras? Svar NEJ om hjulet rör sig 100mm och fjäder 80mm kommer även man behöva en större kraft. Hur mycket mer kraft??? Jo 1,25ggr så stor kraft, varför då??? Svaret finns i mitt gubbexempel. o--------A--B lika som A--------o----------B A är fjäder B är hjulet Hur stort är förhållandet mellan o till A och o till B om vi lyfter B 100 och A 80mm??? Jo hävarmenslängden, o till A och o till B har samma förfållande som lyftet. Allså 80/100-->0,8 Men vilken kraft är störst den som vilar på A eller B????? Jo A och jag skrev tidigare att hävarm gånger kraft måste vara lika/samma för att uppnå gämnvikt. Jag skrev 1,25ggr åvan. Vad fick jag det ifrån????? A=1,25*B eller B=A/1,25 eller B=1/1,25*A --> B=A*0,8 Hmm 0,8 igen
Ja just det vi har ett MR för fjädrings längd och ett MR för kraften. Så har vi MR på 0,8 och hjulkonstant på 90N/mm Så måste fjädern vara hårdre, mer kraft men slaget sjunker. För enkelhets skull så såger vi hjulet rör sig 1mm så kommer fjäder åka ihopp 0,8mm Kraften 90N som vi får när vi rör hjuelt 1mm måste ökas med 90/0,8 --> 112,5 112,5N/0,8mm --> 140,6N/mm och gör detta ännu lättare så blir det fjäderkontant*MR^2=hjulkonstat. Ps Jag har fortfarande inte fått svar/svaren på vad MR är i mitt gubbexempel??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tänk på att MR är förhållandet mellan
röresle längd och hävarmslängder och om vänt mot kraften A----------o-----B Från Leden till A=2m Fran leden till B=1m MR är 1/2 -->0,5 eller MR är 2/1-->2 Varför då??? Hur kan vi ha 2st MR????
Allt är en fråga vad man utgår ifrån, allså A eller B Utgår vi från A så blir MR minder än 1 Utgår vi från B så bir MR större än 1 Att MR>1 (större än 1) på bilar är rätt ovanligt men det existerar Här har vi samma sak som gungbrädan Från o(led) till B har vi 1 Från o(led) till A har vi 2 o-----B-----A 1: Sitter fjäder i A och hjulet i B kommer MR bli 2 A kommer röra sig dubbelt mot B A:s kraft kommer vara hälften B 2: Sitter fjäder i B och hjulet i A kommer MR bli 0,5 B kommer röra sig häften mot A B:s kraft kommer vara dubbelt mot A Tar vi nu fjädrar i A och B kommer de skilja MR^2(MR*MR) Varför då???????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Detta är intressant, men det jag mest av allt undrar är vilken siffra man ska söka efter.
För att kunna räkna fram vilken fjäder man skall ha så måste man ju veta hur hårt man ska ha det. Så var hittar jag riktvärden? _________________ Per Ferm |
||||
Bra fråga, jag kör med förlängda ryggmärgen till börja med. Kollar vad andra bilar har som används till samma sak. Men då är det en förusätting att man har koll på MR, fjäderkonstenter och den fjädarde vikten. Egenfrekvensen är en tumståck som man kan änvända för att gemnföra olika bilars fjäderhårhet. ca 1Hz=svenne holk ca 1,5Hz=sportigare svenne holk ca 2Hz=börjar likna något, men fortfarande mjukt ca 3Hz=här ligger en ca en banbil 4Hz nu är det hårt Ja, skalan är grov. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hm, då ska jag börja räkna lite. Det finns väl formler någonstans här antar jag
_________________ Per Ferm |
||||
Sök på egenfrikvens eller Hz-tal, hjulkonstant Hmm Hz-tal fick jag bassing för att använda. För att inte få någon pettimeter att sparka på mig skall jag väl säga att egenfrekvensen är den odämpade egenfrikvensen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hur man klurar ut/mäter den torsionella egenfrekvensen på en kaross och hur mycket högre än fjädringsfrekvensen den skall vara behöver vi nog inte fundera så mycket på (torsionsmotståndet (N/grad) går nog att använda kanske). Detta var ju bara onödig nördtext (som tom kanske är fel) för att beskriva att alla karosser inte "klarar av" alltför hårda fjädrar utan förstyvande bur. Och i dessa fall kanske 3Hz är "för hårt". |
||||
|
Efter mycket räknande och användande av uppgifter från bla https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Användande av excelark för fjäderkonstant(bra sak fuling) och lite mätande på Taunusen så är jag inte mycket klokare. Jag kan inte riktigt få saker att stämma. MR är om jag inte fattat det helt fel = Avståndet mellan leden och fjädern(vart på fjädern? Jag tog mitten)/ avståndet mellan leden och kulbulten i mitt fall 180/300 fram resp 350/440 bak. Bilen väger ca 1000kg, skulle uppskatta viktfördelningen till 55/45. Det är inte så noga, jag är mer ute efter att lära mig hur man räknar. Jag har en massa konstiga värden på fjädrarna från Taunus verkstadshandboken dessutom. Bak Fjäderns hoptryckning mm/100kg 26,6 (vad är detta för konstig enhet?) Tråddiametern 13,1 Innerdiametern 102,8 fri fjäderhöjd 279 monteringshöjd 215 Fram beroende på färgkod(syns inte nån färg på en 35 år gammal bilfjäder) Periodicitet mellan 88 cykler/min till 104 (?) fjäderns längd under belastning 190 eller 186 Fri längd mellan 273 och 301 Tråddiameter 14,5 el 15,2 Totala varv 7,5 Belastning mellan 488 och 572 kg (?) Nedböjning mellan 46-62 kp/cm(detta är väl det som ni brukar använda? Fast i N/mm) Kan nån förklara en del av detta? /Per _________________ Per Ferm |
||||
|
Du kan utgå ifrån att bilen har en egenfrikves på ca 1Hz bak och fram std.
Då har du hjulkonstanten. orkar du ta lite bilder på fram och bakvagn, helst rakt framifrån e bakifrån. Så man ser alla leder, fjädar mm. mer läsvärt, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
en likadan framvagn fast modifierad
http://www.fmcs.nu/forum/attachment. Bakvagnen är typ fyrlänk med v-ställda övre bärarmar. _________________ Per Ferm |
||||
|
Vi börjar fram:
Av bilden att dömma så skulle jag gissa MR ligger på 0,58 180/300 och lite luting på fjädern ca 75grd Så 180/300*sin(75) -->0,58 cykler per min är ju sväningar per min, så 88/60 ger 1,47Hz och 1,73Hz Men på vad???
Känns lite hårt för en gammal std bil
Det sakns en ytter e inner eller medeldiamtera för att kunna räkan på fjäderkonstante på fjädrarna. Detta för att kunna kolla Tråddiameter 14,5 el 15,2 Totala varv 7,5 mot 46-62 kp/cm om vi antar 1000kg och 55% fram ett framhjul 1000/0,55/2 -->275kg Sen tar var bort ca 35kg som ofjädrat, 35kg taget ur luften men inte helt orimligt. ger 275-35-->240kg fjädarat. Vi antar 1Hz Det ger 1=(k/240)^0,5/2/pi -->k=9475N/m -->k=9,5N/mm Detta är hjulkonstante, fjäder bör ha 9,5/0,58^2-->28,2N/mm Detta mot 46-62 känns som det är en dö hund begraven någon stans
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Nja, 62kp/cm blir väl ca 28N/mm. Är det så enkelt att det blir 2Hz om jag tar en dubbelt så kraftig fjäder? Jag får inte till räknandet alls just nu. Nån diameter har de inte uppgett fram. Det är lite lustigt att de uppgett olika saker fram och bak, olika enheter mm. Helt förvirrande. _________________ Per Ferm |
||||
|
1kp=ca 10N (om vi skall vara petiga 1kp=9,81N)
1cm=10mm så 62*10/10 -->62N/mm Allså 62kp/cm = 62N/mm Eller åker jag cyckel igen?
Japp, vist är det irriterande
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hm, det var längesedan jag hade sådant här på fysiken. Men borde inte kp omvandlas till kg? _________________ Per Ferm |
||||
|
På Opelbakaxeln är det ganska enkelt.
Mät avståndet mellan bakaxelrörets mitt till det ställe på struten där den är upphängd. Detta kallar vi strutlängd. Mät avståndet mellan bakaxelrörets mitt till centrum av fjäderbaljan. Detta kallar vi baljlängd. MR är nu = 1 - (baljlängd / strutlängd) Säg att struten är 500mm, baljan är 100mm. MR blir då 1- (100 / 500) = 0.8 eller 80%. Vill man ha 100Nm/mm på hjulet får man 100/(0.8^2)= 156Nm/mm fjäder. Edit. Naturligtvis fuling. Tänkte bara så långt som hävarm och kraft.... _________________ Markus Ålind |
||||
Ta en funderare igen, det är lite galet. Ledtråd: Kolla sorterna + det saknas en ^2. Per F: Vad sliljer kp och kg???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vi kollar formel för egenfrikvens(ef) f=(k/m)^0,5/2/pi Anta att vi skall dubbla ef f2=f1*2 m=vikt k1=fjäderkonstant k2=? f1=(k1/m)^0,5/2/pi f2=(k2/m)^0,5/2/pi f2=f1*2 f2=(k2/m)^0,5/2/pi -->2*f1=(k2/m)^0,5/2/pi --> f1=(k2/m)^0,5/4/pi f1=(k1/m)^0,5/2/pi och f1=(k2/m)^0,5/4/pi (k1/m)^0,5/2/pi =(k2/m)^0,5/4/pi --> (k1/m)^0,5=(k2/m)^0,5/2 --> (k1/m)^0,5=(k2/m/4)^0,5 --> k1/m=k2/m/4 --> k1=k2/4 Eller k2=k1*4 Allså en dubbling av eg ger 4ggr så hård fjäder. EDIT: Rättat slå skrivmissar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Förhållandet mellan fram och bak? Jag har kollat några trådar och det verkar som om mjukare bak är det som gäller på bakhjulsdrivet generellt.
Sen så har jag kollat i Burtonkatalogen och de har 234lb/in fram och 380lb/in bak. När jag räknar på det fram så får jag Hz=1,2 eller nåt(tappade bort uträkningen...), det är ju rätt lite även för "sportfjädrare" eller? _________________ Per Ferm |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rätt fjädrar till bilen/dämparna?
|
8539 besök totalt |