Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2843 besök totalt |
Nytt rekord på ringen
7,19 tydligen, med Radicals nya turbomodell. http://www.radicalmotorsport.com/fra Ambient Temperature 34 Degrees Tyres used - Dunlop Type R / Road legal tyre 50mph to 100mph = 4 seconds 70mph to 150mph = 12 seconds 2.10 Lateral G at 122mph through the Schwedenkreuz corner 147mph into Klostertal 1 corner 140mph before braking into Schwalben schwanz 160mph taken through the Schwedenkreuz corner Braking forces of over 1.7 G into Bergwerg Jag kan ta en om det bjuds! ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||||||
Mycket trevligt
![]() Fanns någon "vanlig" gatregad radical som körde på ringen när vi var där och den bleknar ju lite i jämförelse. Visar ju att man kan kompencera låg effekt (förhållandevis) med låg vikt men inte tvärtom. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||||
om man spanar websidan så säger dom ju att den var gatlegal, där är ju bild på när den kör på vanlig väg.
Där är nog en del aerodynamik i det rekordet också, 2.1 G får man väl inte ur R-däck sådär utan vidare? Man skulle gärna provat en radical ![]() |
||||||||||
När jag körde Radicalbil på Sviestad härom veckan nämnde någon att turbomodellen var en liten test för att se hur mycket effekt som verkligen går att använda i chassiet inför utvecklingen av en v8-Radical. Cirkus 350kusar hade man enats om var lagom. Nu ser det ju dock ut som om även turbovarianten kommer säljas.
Radical Motorsport i Sverige gör allt dom kan för att kränga dessa bilar i Sverige, vem är först med en egen SR3a här? 450kSEK vill jag minnas att den kostar. Dock lär det väl vara svårt att regga bilen här utan 300kg bly under stolen.. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||||
På Nordslingan; 6 minuter och 11 sekunder med Porsche 956 körd av Stefan Bellof under Sportvagns VM -83. Han var till och med under 6 minuter under kvalet. Sjukt snabbt. Men då är det ju inte en gatbil... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||||
Nej han var aldrig under 6 minuter däremot är tiden 6 minuter och 11 sekunder från kvalet. |
||||||||||
Låter onekligen snabbt. Bellof är för övrigt en gammal favorit - klart snabb. Han skulle nog ha blivit tysklands förste världsmästare om han inte kört ihjäl sig. Det samma kan väl i och för sig kanske sägas om von Tripp också...
Skiljer det något väsentligt mellan den banan och dagens nordslinga? Lauda körde väl strax under 7 min i en F1:a i mitten av 70-talet, så nästan en minut snabbare i en sportvagn mindre än 10 år senare låter klart snabbt. Men det kanske inte var riktigt samma bansträckning de körde på? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
En kille på engelska EVo-forumet skriver så här:
"The SR3 can be road legal with no problems, they took one to Spain with us for photo shoots plus drove one to Spa & Le Mans this year. I've just got back from driving at Le Mans / Bugatti circuit for two days with the RMA and have been informed that the times we were runninig would have qualified me 8th on the grid for the FIA GT Championship round which we watched the previous day. The next stage of engine developement for us is installing a 320 bhp supercharged version of the std 1300cc Hayabusa, against the 1507cc / 265bhp normally aspirated version that we are currently running " Låter som en kul leksak, men knappast nåt man åker och handlar med ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||||||
Nej han var aldrig under 6 minuter däremot är tiden 6 minuter och 11 sekunder från kvalet. Enligt uppgifter jag har läst, ska enligt Porsche Bellof ha kört under 6 min på den fria träningen, ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||||
Jag har för mig att egentligen räknas inte ens 6.11-tiden som ett officiellt rekord för det var just kvaltiden och inte under race. |
||||||||||
Här är lite kommentarer från bl a Richard som själv kör den enda sortens gatlagliga Radical. Tycker vi kan låta bli att lyssna på babbel från engelska Evo-siter.
![]()
|
||||||||||
![]() Killen som skrev det jag citerade heter David Drabble, och kör som sagt en 1500 cc Radical med 265 hk ![]() Att han skriver på evo-forumet är för att han har haft en EVo förut och är en stammis där, tydligen grymt snabb även i EVon. _________________ Anders Berglund |
||||||||||
I vilket fall som helst så har den ännu inget gatregistretring så vilket rekord har den slagit? Det för icke-gatregistrerade bilar på R-däck? ![]() ![]() |
||||||||||
Re: Nytt rekord på ringen
Hhmmm....? Vad betyder det? Lateral? Är det inte det i "våg-planet"? Eller? (Motsatsen skulle då vara vertikal, dvs upp och ner?) För då måste det ha varit i Aremberg man upmätt det. Men inte "at 122 mph" det går inte ens med en Radical, väl? Kan det vara så att man avser 2.1 laterala G i Aremberg? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2843 besök totalt |