Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nytt rekord på ringen
1, 2   >>
2843 besök totalt
abd

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nytt rekord på ringen

7,19 tydligen, med Radicals nya turbomodell.

http://www.radicalmotorsport.com/frames.htm

Ambient Temperature 34 Degrees
Tyres used - Dunlop Type R / Road legal tyre
50mph to 100mph = 4 seconds
70mph to 150mph = 12 seconds
2.10 Lateral G at 122mph through the Schwedenkreuz corner
147mph into Klostertal 1 corner
140mph before braking into Schwalben schwanz
160mph taken through the Schwedenkreuz corner
Braking forces of over 1.7 G into Bergwerg

Jag kan ta en om det bjuds!

Luxembourg
Här sen Mar 2003

Själv har man jobbigt att komma under 10......

Helt sjukt faktiskt och mer prestanda för pengarna lär man ju få leta efter......

Här sen Jan 2003

Mycket trevligt
Fanns någon "vanlig" gatregad radical som körde på ringen när vi var där och den bleknar ju lite i jämförelse.

Visar ju att man kan kompencera låg effekt (förhållandevis) med låg vikt men inte tvärtom.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur var det med gatlegaliteten på den?
Är den inte gatlegal så ska den väl ner närmre 6 minuter för att slå rekord.
Snabbt är det förstås...

Täby
Här sen Feb 2003

Vad ligger det absoluta rekordet på?

#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

om man spanar websidan så säger dom ju att den var gatlegal, där är ju bild på när den kör på vanlig väg.

Där är nog en del aerodynamik i det rekordet också, 2.1 G får man väl inte ur R-däck sådär utan vidare?

Man skulle gärna provat en radical
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Enligt Richard på Ringerslist som kör en gatlegal SR3 (en utan Turbo) så är det inget rekord för den är inte gatlaglig ens i England.
Citera
abd

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Som jag förstod det så är det en helt ny modell som inte finns att köpa ännu, men som blir gatlegal åtminstone i England.

Här sen Dec 2002

När jag körde Radicalbil på Sviestad härom veckan nämnde någon att turbomodellen var en liten test för att se hur mycket effekt som verkligen går att använda i chassiet inför utvecklingen av en v8-Radical. Cirkus 350kusar hade man enats om var lagom. Nu ser det ju dock ut som om även turbovarianten kommer säljas.

Radical Motorsport i Sverige gör allt dom kan för att kränga dessa bilar i Sverige, vem är först med en egen SR3a här? 450kSEK vill jag minnas att den kostar. Dock lär det väl vara svårt att regga bilen här utan 300kg bly under stolen..

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Hehe, jag kör väl ungefär lika fort i de uppräknade passagerna. Fast i km/h då...

JohanR

Jönköping
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:

På Nordslingan; 6 minuter och 11 sekunder med Porsche 956 körd av Stefan Bellof under Sportvagns VM -83. Han var till och med under 6 minuter under kvalet. Sjukt snabbt. Men då är det ju inte en gatbil...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Karlsson skrev:
AndersY skrev:

På Nordslingan; 6 minuter och 11 sekunder med Porsche 956 körd av Stefan Bellof under Sportvagns VM -83. Han var till och med under 6 minuter under kvalet. Sjukt snabbt. Men då är det ju inte en gatbil...

Nej han var aldrig under 6 minuter däremot är tiden 6 minuter och 11 sekunder från kvalet.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Låter onekligen snabbt. Bellof är för övrigt en gammal favorit - klart snabb. Han skulle nog ha blivit tysklands förste världsmästare om han inte kört ihjäl sig. Det samma kan väl i och för sig kanske sägas om von Tripp också...

Skiljer det något väsentligt mellan den banan och dagens nordslinga? Lauda körde väl strax under 7 min i en F1:a i mitten av 70-talet, så nästan en minut snabbare i en sportvagn mindre än 10 år senare låter klart snabbt. Men det kanske inte var riktigt samma bansträckning de körde på?

#24, #64, #88
Citera
abd

Här sen Feb 2003

Trådstartare
En kille på engelska EVo-forumet skriver så här:

"The SR3 can be road legal with no problems, they took one to Spain with us for photo shoots plus drove one to Spa & Le Mans this year.

I've just got back from driving at Le Mans / Bugatti circuit for two days with the RMA and have been informed that the times we were runninig would have qualified me 8th on the grid for the FIA GT Championship round which we watched the previous day.

The next stage of engine developement for us is installing a 320 bhp supercharged version of the std 1300cc Hayabusa, against the 1507cc / 265bhp normally aspirated version that we are currently running "

Låter som en kul leksak, men knappast nåt man åker och handlar med

Motala
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Nej han var aldrig under 6 minuter däremot är tiden 6 minuter och 11 sekunder från kvalet.

Enligt uppgifter jag har läst, ska enligt Porsche Bellof ha kört under 6 min på den fria träningen, men det är ju efter Porsches egen tidtagning.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
johann skrev:

Enligt uppgifter jag har läst, ska enligt Porsche Bellof ha kört under 6 min på den fria träningen, men det är ju efter Porsches egen tidtagning.

Jag har för mig att egentligen räknas inte ens 6.11-tiden som ett officiellt rekord för det var just kvaltiden och inte under race.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Här är lite kommentarer från bl a Richard som själv kör den enda sortens gatlagliga Radical. Tycker vi kan låta bli att lyssna på babbel från engelska Evo-siter.

Richard skrev:
..."the Nordschleife lap record" ... which one? This car isn't road legal, not even in the UK.

Richard skrev:
The SR3 comes in two flavours, the Supersport and the Tracksport. The Supersport is only a racing car and cannot be made road legal. The Tracksport can be used as the basis for a road legal car, by adding a road legal pack, but not with the 1500 engine. Even then, it only just scrapes by as a road legal car in the UK.

Radical have been leveraging off the confusion between the two models - setting fast laps with a 1500 Supersport and passing these off as if they were set by a road legal car (i.e. 1300 Tracksport).

That's not to say the road legal car is slow. FWIW, some timed laps recently set by EVo at a short circuit shoot out were:

Supersport 1500 - 68.2 seconds
Tracksport 1300 - 72.1 seconds
996 Turbo - 79.5 seconds

My guess is that the SR3 Turbo is a further developed Supersport 1500, that has been nowhere near an SVA centre.

I don't know what a well driven Tracksport 1300 would do around the Ring. My guess is a similar time to a GT3. It's well down on power. The most you will see up Kesselchen is a true 185 km/h (116 mph).

Martin skrev:
only the "cooking" fuel injection 205bhp SR-3 can be classed as a road legal
production car. Thats because all the others would fail the emmissions test
required to get a SVA (single vehicle approval) in the UK. Without that you
can't register the car.

Richard skrev:
and, for completeness, the Supersport couldn't be made road legal, even with the 1300 engine, because of its shape, ride height etc. Features which make the Supersport a faster race car have to be dumbed down in the Tracksport to allow it to get through the SVA.

Falco skrev:
Kaufmann on his 996 and all other "modded stock car lap record" holders drove on normal but shaved road tyres, No R-compound!
I think this would make a big difference!
Citera
abd

Här sen Feb 2003

Trådstartare
johann skrev:
Här är lite kommentarer från bl a Richard som själv kör den enda sortens gatlagliga Radical. Tycker vi kan låta bli att lyssna på babbel från engelska Evo-siter.

Killen som skrev det jag citerade heter David Drabble, och kör som sagt en 1500 cc Radical med 265 hk

Att han skriver på evo-forumet är för att han har haft en EVo förut och är en stammis där, tydligen grymt snabb även i EVon.

Stockholm
Här sen Nov 2002

abd skrev:
johann skrev:

Killen som skrev det jag citerade heter David Drabble, och kör som sagt en 1500 cc Radical med 265 hk

Att han skriver på evo-forumet är för att han har haft en EVo förut och är en stammis där, tydligen grymt snabb även i EVon.

I vilket fall som helst så har den ännu inget gatregistretring så vilket rekord har den slagit? Det för icke-gatregistrerade bilar på R-däck?
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003

slettet

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Nytt rekord på ringen

abd skrev:
2.10 Lateral G at 122mph through the Schwedenkreuz corner

Hhmmm....? Vad betyder det? Lateral? Är det inte det i "våg-planet"? Eller? (Motsatsen skulle då vara vertikal, dvs upp och ner?)

För då måste det ha varit i Aremberg man upmätt det. Men inte "at 122 mph" det går inte ens med en Radical, väl?

Kan det vara så att man avser 2.1 laterala G i Aremberg?

Mvh / Micke

Nytt rekord på ringen
1, 2   >>
2843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande