| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetstrubbel/trilskande svetsar.
|
3388 besök totalt |
|
Vet inte om detta är en fråga i detta forum men passade bäst här tycker jag, bogsera till annat ställe om det är fel
Jo det är så att jag har 2st mycket fina svetsar men just nu så funkar de inge vidare. Svets 1 är en ICEB 1-fas (230V) 120amp som jag haft i flera år, den funkar ypperligt till bilplåt och vanliga rör, dvs gods upp till 5mm enormt skönt matarverk. Jag byte regulator och satsade på ett nytt slangpaket för ca 2år sedan, den har funkat kalasbra. Nu till det tråkiga, den blåser säkringen i huset stup i ett. Det verkar som att det inte har ngn betydelse vilken ström man kör på, men det verkar som att om svetsen går ett tag och "får upp värmen" så minskar risken att blåsa säkringen. Jag har fått ett tips om att det kan vara knas med jordkabeln (aldrig bytt av mig) men har inte testat detta ännu, jag har rengjort svetsen och kollat innuti men kan inte se ngt som skulle vara fel. Vad är lämplig avsäkring om man kör automatsäkringar till en sån här maskin? Svets 2 är en Migatronic 180amp 3-fas ca 10år som gått mycket lite, den har helt och hållet tappat kraften och det ser ut som att den bränt ett av stegen/faserna och således bara går på 2st faser. Ngn som vet ngn eller som skruvar med svetsar i Stockholmsområdet som skulle kunna åta sig eller komma med tips så att jag får fart på dessa svetsar igen. mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
till svets 1: nya automatsäkringar borde vara D10-16A dvs trögare än dom C10A som brukar sitta normalt. du kan ju se till att byta till en D13A på just den säkringen som du använder svetsen. allt inom säkerhetsföreskrifterna.
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
passar på att låna tråden
undrar om någon har tips om varför det är svårt att svetsa med min MIG upp och ner har inte för mig att den hade det problemet förut utan att det blivit så men minns inte så noga säg att man ska svetsa runt ett bur rör och när man kommer under röret så vill sveten typ heldre rinna av än stanna kvar på röret om ni förstår
svetsen är en esab 180A 3 fas _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Re:
Jeg skrur opp litt trådmating når jeg sveiser opp ned, men du får vel flere tips av andre etterhvert også kanskje
Mvh Ketil
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
|
Då tackar man för tipsen så här långt, skall börja med att kolla upp säkringen, kanske har tur med att det räcker.
Skall även kolla med Collett och se vad de säger om svetsarna. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Re:
Jag har kollat lite på säkringarna och de säkringar som finns i skåpet är (MB110E) B10, B16 och C32. Som jag kunde se det så är B16 till svetsen, men även till belysning (15st lysrör) samt ngr ytterliggare uttag. Om jag fattat rätt så borde jag isf byta till C16A alt D16A för svetsens krets? eller är den för trög? Kanske ngn elguru kan klargöra detta för mig
Mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Jag lånar tråden lite.
Jag har ett problem med min svets. om jag sätter upp den bit jag ska svetsa i, i skruvstycker....som sitter skruvat i arbetsbänken.....så går det inte att svetsa. Det bara fräser och spottar. Men om jag isolerar biten med tex. en trasa imellan.....så går det hur bra som helst...???
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Avledning till jord via skruvstycke - arbetsbänk - hus - jord kanske? Då borde ju den isolerande trasan bryta den "kortisen" till jord? Kan gissa att svetsen vill ha en egen strömkrets mellan svetstråd och jordningskabeln? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
passar på att fråga vad är det för skilnader på gas till en mag svets finns ju mison 18 25 kanske fler för svetsning i svart plåt
vad behöver ändras för att svetsa i rostfrit (gas och tråd kan ja fått för mig ja läst) vilket tryck ska man ha i gasen vid svetsning i svart plåt med mag svets? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Re: Svetstrubbel/trilskande svetsar.
Du har kanske bränt en likriktardiod. De sitter pressade i de två aluplattorna med hål i, ena plattan för minus sidan och andra plattan för plus sidan, det skiljer på plus och minus dioder. Bara att mäta upp och byta den som är kass, de kostar ca 60:- /st.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3388 besök totalt |