| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Glasfiberdörrar på volvo 740, förstör vridstyvheten?
|
1710 besök totalt |
|
Tjena, funderar på att bygga glasfiberdörrar runtom till 740in. Kommer jag förstöra vridstyvheten rejält isåfall eller kommer det gå bra ändå tro? Har inte gjort några modifieringar på hjulupphängningen eller så så det blir kanske inte så jättestora krafter på karossen trotts allt? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Nicklas, jag tycker _inte_ du ska montera plastdörrar utan att först montera en bur i bilen. Orginal dörrarna innehåller kraftiga balkar som ska skydda förare och passagerare. När väl buren är på plats så kommer ett dörrbyte inte spela någon roll angående vridstyvheten. |
||||
|
Re:
ok, ska fixa men den är inte nå speciell just nu.
ok, jag tänkte på det om jag skulle såga bort allt onödigt från framdörrarna och lämna krockbalkarna kvar sen klä in dörrarna med glasfiber. Men en bur har jag också funderat på, det vill man ju ha för olyckor händer så lätt. Hur mycket behöver man egentligen? Räcker det med en båge som går strax bakom huvudet sen t.ex. två stag bakåt från "bågen" som fäster någonstans i baksätet. Sedan ett stag som går fram bredvid stolen på varje sida och fäster i närheten av framskärmen? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Låter ungefär som en grundläggande dr-bur tycker jag. Dvs i bansammanhang bättre än ingenting, men en bur som följer a-stolpen är att föredra. Till 740:n måste det finnas rejält prisvärda rallyburar, anpassade för e-klassen. Kolla efter sådana.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1710 besök totalt |