Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is ytterligare igen :)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Haha, nu trodde ni säkert att jag hade massa mer med frågor (grammatiken där, hrms...)!
Men ikke sade Nicke!
Tänkte bara medela er alla om att jag åker o hämtar min 318is -91 imorn!
Killen vart lite paff över min spontanitet verkade det som, är det konstigt att handla bil på impuls?
F'resten, det är ett litet glapp i styrleden, det är väll inget allvarligt?
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Allvarligt är det så tillvida att du BÖR byta den. Men det skall nog inte vara så bökigt. Par hundringar att köpa. tror till och med att du fixar att byta själv (med tanke på vad du skrivit tidigare om din händighet). Glöm inte hjulinställning efteråt. Lycka till med den nya bilen!

(CSN-maffian börjar ta över rejsa.nu hmmmm.. )

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew,
Hör av dig så hjälper jag dig med styrledsbytet nån kväll när du hämtat bilen. Jag har nog tillräckligt med verktyg för att göra det.
Vi vill ju inte att du ska behöva ställa frågor om riktning av framvagnen på BMW:n också...

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Andrew,
Hör av dig så hjälper jag dig med styrledsbytet nån kväll när du hämtat bilen. Jag har nog tillräckligt med verktyg för att göra det.
Vi vill ju inte att du ska behöva ställa frågor om riktning av framvagnen på BMW:n också...

Hehe, hjärtligt av dig!
Funkar mekonomens styrled? Jag är inte så värst inne på vad exact som glappar, det var nämligen lite småsvårt att se in då bilen var sänkt.
Men han sa något om den innersta minsta biten på styrleden?
För på mekonomens hemsida står det styrled vä/hö yttre, medan det står inre på spindelederna... Jag är förvirrad :S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag minns inte riktigt hur E30:ns framvagn ser ut, men står det glapp i "inre styrled" så ska man nog inte byta den yttre. Jag antar att det är Bilprovningen som gnäller?
Det dröjer nog inte innan någon av E30-fetischisterna slänger upp en skiss över framvagnen.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag minns inte riktigt hur E30:ns framvagn ser ut, men står det glapp i "inre styrled" så ska man nog inte byta den yttre. Jag antar att det är Bilprovningen som gnäller?
Det dröjer nog inte innan någon av E30-fetischisterna slänger upp en skiss över framvagnen.

Problemet var att bilen hade gått igenom besiktning U.A, och glappet upstod efter det. Så han hade varit hos någon annan meck och fått en diagnos.
Mekonomen har juh en någorlunda informativ bild: http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/KatRadBild/43.gif

Idag skall i varje fall bilen tvättas och rengöras ordentligt, samt att jag måste byta olja och oljefilter!
oljeservice lampan lös för fulla muggar hela vägen hem igår
och oljan såg snarare ut som någons diare till färg och konsistens.... >
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

om det är den inre styrleden som glappar, måste du byta hela styrstaget på en E30 då inte inre styrstaget finns att köpa separat.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det ser ju ut som om styrstaget sitter direkt i styrväxeln och då finns ju ingen inre styrled. Är det en spindelled som är dålig?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

koni skrev:
om det är den inre styrleden som glappar, måste du byta hela styrstaget på en E30 då inte inre styrstaget finns att köpa separat.
Är det ledat där det sitter i styrväxeln?

Kalix
Här sen Nov 2002

Det sitter en led som skruvas i styrväxeln. Om du ser klumpen längst bak på styrstaget på bilden.

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Andrew Petrykowski skrev:

ajajaj... den beskrivningen av oljan låter ju inge bra...
det är väl inte vatten i oljan som har fått oljan att få en färgen/konsistensen?
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Skickar en bild som kanske kan vara till nytta...

oljeservice lampan kan du släcka själv, läs på http://www.bmwpower.nu/mekartips/zero.asp
Ta det försiktigt bara och kortslut inte fel stift!

Grumlig olja kan bero på kondens (pga att man bara kör småsträckor) eller i värsta fall att det läcker ut vatten i oljan...
Byt olja och se ifall det blir så igen...

Här sen Jan 2003

Köp från BMW det är samma pris om du har club rabatten om inte priserna är sänkta igen. Mekonomen 509kr, BMW 508kr men det kan variera lokalt. Det ända som mekonomen har billigare än BMW är drivaxlar till min. Glöm inte att köpa ny låsbricka när du byter styrled.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:

ajajaj... den beskrivningen av oljan låter ju inge bra...
det är väl inte vatten i oljan som har fått oljan att få en färgen/konsistensen?

Jo, så skulle man bytt olja o filter idag, allting inhandlades.
och sen när oljan kollades så var det inget fel på den, den var faktiskt jätefärsk o fin...
Jag har kommit fram till lite saker som kan ha lett till att jag uppfattade den som diareaktig igår:
1. Jag hade 39graders feber
2. Värmeslag
3. Den förbannade oljeservice lampan lyser (p.s. Ingen som har en serviceåtersällare?)
Så nu har jag "några" liter olja övers, filtret bytte jag i vilket fall som helst, det var ett biltemafilter för 40kr... så man kan alltid köpa upp sig på ett lager nya om skulle ha behov av det
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Det ser ju ut som om styrstaget sitter direkt i styrväxeln och då finns ju ingen inre styrled. Är det en spindelled som är dålig?

Just min misstanke när jag fick höra hans förklaring.
Men nu är det så att jag inte har haft tid att plocka loss hjulet för att ta mig en titt innanför, får väll ta o göra det någon gång väldigt snart, då jag vill att bilen skall funka perfa så fort som möjligt
Märkte även ett irriterande litet skitfel idag, det är en läcka i slangarna till spolarvätskan, precis under spolarmunstyckena... Och fy h****te vad svårt det är att komma åt där!
Det måste vara den knäppaste konstruktionen jag någonsin har sätt (kan poängtera att jag aldrig har tagit mig tid till att kolla på någon annan:))

Men jag skall ta reda på vad som är tokigt bakom högerhjulet, sen räknar jag med dig
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Arne skrev:
oljeservice lampan kan du släcka själv, läs på http://www.bmwpower.nu/mekartips/zero.asp
Ta det försiktigt bara och kortslut inte fel stift!

Tusen tack för den!
Skall bara överväga om jag verkligen vågar göra det där, man kanske kan leva med lampan :P
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kanske dags att uppdatera din avatar?

Är du nöjd annars med bilen? Man får se det positiva i saker och ting ibland, nu har du ju olja till nästa gång, så du kan byta utan att behöva inhandla något den gången. Plus, att varje gång du gör något med bilen, blir ni bättre "kompisar". Att mecka med en bil, det är att bonda med den.

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

OT: Ser ut som det är lite kvar innan Westfielden är klar

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Westfield skrev:
Kanske dags att uppdatera din avatar?

Är du nöjd annars med bilen? Man får se det positiva i saker och ting ibland, nu har du ju olja till nästa gång, så du kan byta utan att behöva inhandla något den gången. Plus, att varje gång du gör något med bilen, blir ni bättre "kompisar". Att mecka med en bil, det är att bonda med den.

Helt klart!
Jag är inte sur över att jag köpt olja för 140spänn, jag är snarare sur över att jag inte hade såpass mycket pengar på mig så att jag kunde köpt riktigt ordentlig olja till den! Råkade bara ha 300kr på mig i kontanter.
Frågan är om jag blir bättre eller sämre kompis efter att ha fixat det otroligt otympliga spolar-strulet
Fast avsaknad av eget garage gör faktiskt det mesta med bilmeckandet otympligt
Men tack o lov så finns det snällt folk som erbjuder sig att hjälpa till med sånt (läs Lennart Mäkinen:)).
Återstår att se om min BMW blir helt besiktningsklar innan din 7'en blir körklar, för jag har en liten känsla av att ditt meckande går i ett något högre tempo än mitt
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Nja, jag hade min miata i fyra år och bodde i lägenhet. Gjorde all service, inkl. fabricerande av turbo-system i princip på gatan. De som bodde runtomkring vande sig vid den där dåren som alltid låg under sin bil, med halva kroppen ute i vägbanan...

Men tack o lov så finns det snällt folk som erbjuder sig att hjälpa till med sånt (läs Lennart Mäkinen:)).
Återstår att se om min BMW blir helt besiktningsklar innan din 7'en blir körklar, för jag har en liten känsla av att ditt meckande går i ett något högre tempo än mitt

Det går saktare än man kan tro och det är mycket som ska göras. Men, jag jobbar bara när jag vill, annars blir det inget kul, och det ska vara roligt!

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
[quote="Westfield"]

Nja, jag hade min miata i fyra år och bodde i lägenhet. Gjorde all service, inkl. fabricerande av turbo-system i princip på gatan. De som bodde runtomkring vande sig vid den där dåren som alltid låg under sin bil, med halva kroppen ute i vägbanan... [/qoute]

om jag skulle visa vad bilen var god för här ute, skulle den inte stå kvar på parkeringen dagen efter!
Du har nog själv läst en hel del om Botkyrka, det är ändå såpass nära lixom

Westfield skrev:

Det går saktare än man kan tro och det är mycket som ska göras. Men, jag jobbar bara när jag vill, annars blir det inget kul, och det ska vara roligt!

Jo, det är sant!
Man skall inte ge sig in för att göra något bara för att göra det klart, det lärde jag mig redan när jag bygde plastmodeller, gissa om vissa av dem blev skitfula
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande