Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5322 besök totalt |
Nostalgi
Inte för att den här länken har ett skvatt med banracing att göra men det är i vilket fall otroligt fränt! (ordet coolt fanns inte på sjuttiotalet, ba' så ni vet) http://medlem.spray.se/nostalgi68/ ![]() /Torkel |
||||||||
Hot Tomato PV:n säg jag krascha på Mantorp, det måste väl varit 1977. Jo jag läste alla dom nämnda tidningarna på den tiden. På 70-talet var tuffa grabbar intresserade av jänkebilar, dragracing och 50-talsrock. Brylecreme ansågs häftigt (fast man hade det med långt hår, såg nog rätt knepigt ut).
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Ja, man får väl ursäkta sig med att man var ung och dum på den tiden och inte visste bättre.
![]() Men jag var faktiskt en hel del på dragracing på mitten och slutet av 70-talet och minns många av bilarna på dessa bilder. Vi hade ju bl a Jan "Juan" Johansson och hans snabba Beckers/Thorleifs-Corvette härifrån Eskilstuna att heja på. Jag vill minnas att han satte europarekord i klass standard med en tid under 10 minuter på 402 m med sin ZL1 helaluminium motor. Jag läste Colorod, Start&Seed, Dragstrip, Wheels och TeknikensVärld på den tiden. Det fanns väl inte så många fler biltidningar i Sverige innan Bilsport och Automobil dök upp. Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Lite modernare varianter som Lelles White Lightning (som jag fick åka med runt i Sthm city en gång utan att det blev utrymme för att gasa nån enda
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Jag undrar just om inte Lars-Inges skåp alltid haft samma bakaxel. Har nåt långt bak i skallen om att det är en olds '57-axel. Hans nya skåp blir lite vassare... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
![]() _________________ ![]() |
||||||||
Tänk vad tiderna förändras. Idag klarar du det med frugans Polo. ![]() ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
LOL, Det tog ett tag innan det klickade till! Klart det skall vara 10 sekunder... ![]() ![]() ![]() Jag är väl så inställd på att klara ringen på under 10 min med frugans Polo! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
![]() fast jag har iofs aldrig hört ngn original sådan...Fläkten överröstar!!! ![]() |
||||||||
Bara upp till 4000 rpm sen låter det bara hemskt! |
||||||||
*host* Inget fel med en motor där fläktljudet är lite högt *host*
![]() M10 med direktkopplad fläkt i 518 '82 - lika sportigt som en 240.. Låter som en bordsfläkt på anabola när man kommer runt en kurva ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
DIREKTKOPPLAD!!! ![]() Vad har du lagt viskon då? Hundan vet om jag inte har en sådan liggandes som du kan få. Ingen ska behöva åka med direktkopplad fläkt! ![]() ![]() |
||||||||
Nä precis! Det hae ju under åren kommit ut en massa aktersnurreförsedda maskiner med en massa fläktljud... som t.ex såna som den till vänster ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5322 besök totalt |