| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hjälp välja rätt däck
|
1412 besök totalt |
|
Hjälp välja rätt däck
Tjena Jag äger en BMW E36 M3 3.0 -93. Chassit är ordentligt modifierat med: * H&R coilovers * Powerflex bussningar * Stag bytta till justerbara och med kullänkar * Fjäderbenstag fram och bak * Porsche bromsar fram och bak (C2 996). * hjulvinklarna är ställda för banåkning, toe in och camber, stälda efter Camaro cup bilar. Bilen är köpt för att ha kul på banträffar och för att kanske bli en bättre förare. Jag tog förarlicens förra året men har inga störra ambitioner än att börja tävla. Nu behöver jag nya däck och det är här jag behöver er hjälp. På bilen sitter det 18" fälgar (8,5" fram och 9,5" bak) och däcken är slitna. Bak sliter den däcken jämt och fint men fram sliter den insidan. Frågan är finns det ett bra däck som passar på dessa fälgar som är bra på bana men även fungerar hufsat till vardags (det är ingen vardagsbil men kommer väl att användas till jobbet några gånger ändå). Jag är inte gjord av pengar och skulle vilja slippa köpa en extra uppsättning fälgar med R-däck eller slicks, om jag nu kan göra dem rättvis på bana. Nu vill jag ha råd på vilka däck jag ska använda/välja, fabrikat, modell och storlek. Inga gissningar eller dessa har snyggt mönster eller så, jag vill ha förslag av någon som har erfarenhet av dem. om man skulle köpa begagnade R-däck/slicks för att testa, hur ser man då skicket på dem, så de inte är överhettade, eller slitna, mönsterdjupet är väl grundare och slicks har ju inga!? MVH Richard _________________ Richard Dely Silwerfeldt |
||
|
Hej (och välkommen hit!)
Slicksidén tror jag du kan överge med en gång. Dels för att ditt chassi inte på något sätt är anpassat för det grepp ett slicksdäck kan erbjuda, dels för att ett slicksdäck egentligen inte mår särskilt bra mer än några veckor efter den första riktiga uppvärmningen. Gummit börjar vulkanisera och hårdnar och efter ett tag är det inte bättre än bakelit. Begagnade R-däck kan däremot vara kalasbra. Har du gått licenskurs och har lite vana av banåkning känner du säkert att vanliga gatdäck snabbt tar slut, tappar greppet, går varma och är allmänt ledsna på en racerbana. Om du har en uppsättning vanliga däck på snygga 18-tummare, kan du också ha en uppsättning r-däck på sextontummare (om det funkar med bromsarna). Köper du begagnat så gäller att det ska finnas lite mönster kvar (det finns slitagevarnare i r-däck precis som i vanliga däck) och däcken ska inte vara alltför "vågiga" i ytan. Lite jox och gummirester kommer däremot alltid att finnas i däck med såhär mjukt gummi. Att försöka hitta en uppsättning som funkar både på bana och till jobbet tror jag blir svårt. Gatdäcken dör snabbt på bana och r-däcken är bullriga, stötiga och dumma på gata. Därtill är de hala när det är kallt och blött och de slits snabbt. Lycka till! Daniel |
||
|
OK, bra då har vi uteslutit slicks.
(Av ren nyfiken het, vad ska man förbättra på chassit för att göra bilen rättvis ett par slicks?). Så "sportdäck"/gatdäck blir inte bra på bana, kanske skippar jag dem också då. Då återstår bara R-däcken. Nu kommer jag inte att köra massor till vardags, jag har andra bilar till det, men det kan vara kul någon gång när lusten faller på. Bilen är snudd på stum som den är så skulle det bli lite bumpigare så gör det nog ingen större skillnad, de vita strecken på vägen känns redan idag om man säger så. Blir mer oljud, stereon är den original som satt från början och jag har lagt alla planer på uppgradering på is. Sen låter avgassytemet från Uppsala avgasteknik en hel del redan idag. Så det kvittar. Frågan är vilka R-däck fungerar bra till en E36 M3 då? någon med erfarenheter? om de inte gillar när det spöregnar så kan jag ta en annan bil den dagen, men de bör ju fungera att köra på lite till vardags ändå. Slits R-däck mer när man kör till vardags än på bana, eller slits de bara allmänt snabbare än vanliga däck? MVH Richard _________________ Richard Dely Silwerfeldt |
||
|
Re: Hjälp välja rätt däck
Ett litet tips. Man kan inte ta en set up från en bil och bara smacka över på en annan med andra förutsättningar än den man själv har...det blir inte speciellt bra. Camaron går ju säkert som tåget och är skitfin, men den har dubbla A-armar fram...din BMW McPeston.
Camaron har stel bakaxel, din BMW multilink.
Som en grund kanske det funkar att börja där du är. Men jag skulle nog kolla med lite mer BMW-erfaret folk vad som brukar fungera på en E36 som grund...eller försöka fundera ut en grund som bas utefter nga tumregler på din typ av hjulställ. Sen måste du dock testa dig fram för att få till det sista. Så det blir en hel del åka innan man är hemma...men det gör kanske inget.
Vad har du för hjulvinklar idag mer exakt? |
||
|
Lämplig dimension på r-däcken kan vara 235/35-18 fram och 255/35-18 bak om du ska köra på befintliga fälgar. Ett annat alternativ är att köpa begagnade m3 fälgar och försöka få tag på 8,5x17 runt om och sko dem med 235/40-17. Tror inte du får plats med dina bromsar på en fälg med mindre diameter än 17 tum. Antagligen behövs det även spacer på typ 20 mm per sida fram för att oket inte skall ta i 17-fälgen. H&R har passande i aluminium. PM:a om du vill ha artikelnr. Själv hade jag nog börjat med att köra med r-däck på 17 tums fälgar och när jag blivit mer biten och erfaren växlat och kört med 18 tums fälgarn på bana och 17tumarna till vardags.
Däckslitaget fram tror jag beror på felaktiga hjulvinklar. /Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Åker man mycket gata med raceinställning slits gärna däcken på insidan även bak för det mesta. R-däck är klart att rekomendera men var försiktig om det är blött samt att de behöver värmas innan du får grepp.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Däck för banåka
Hjälp välja rätt däck
|
1412 besök totalt |