Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rörramsframvagn på Opel astra?
2564 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Skulle behövs lite hjälp och idéer om hur man bäst får till en rörramsframvagn på en Astra F.
Bilen har för tillfället en bur med rör ut till fjädertornen så jag tänkte att man kunde utgå från det. Astra har även en hjälpram som länkarmarna är fästa i, tänkte att man kanske kunde använda den som grund och bygga ut från den?

Fronten ser ut så här för tillfället.

Anledningen till att jag vill ha rörramsframvagn är för att få bättre plats, mer lättmekat och förhoppningsvis så blir det ju ganska starkt också.

Är det någon som har biler från motorrummet på andra bilar med rörram så får ni mer än gärna lägga upp dom här i tråden.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Är det ingen som har några tips?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Det kan möjligen inte vara så att du blandar ihopa vokabulären lite här nu?

Rörbärarm:

Du avsåg typ en förlägning av rören förbi torninfästningen och ner i subframen...eller?

Är frågande till vinsten med det faktiskt. Inte minst aerodynamiskt kan det få intressanta bieffekter.
Jag skulle lagt tiden/jobbet/pengarna på att reda ut hjulvinklar/fjädrar/dämpare istället...för jag gissar att du då skulle få en snabbare och bättre bil än med denna mod. Men det är som sagt bara en tro.

EDIT: Antingen läser jag som en kratta (Högst troligt.) elelr så är nu rubriken mer rättvisande...

Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Det kan möjligen inte vara så att du blandar ihopa vokabulären lite här nu?

Rörbärarm:

Du avsåg typ en förlägning av rören förbi torninfästningen och ner i subframen...eller?

Är frågande till vinsten med det faktiskt. Inte minst aerodynamiskt kan det få intressanta bieffekter.
Jag skulle lagt tiden/jobbet/pengarna på att reda ut hjulvinklar/fjädrar/dämpare istället...för jag gissar att du då skulle få en snabbare och bättre bil än med denna mod. Men det är som sagt bara en tro.

Det jag är ute efter är att bygga om allt framför torpeden till en rörramskonstruktion. Skulle behöva det extra utrymmet en sådan operation kan ge samt att det borde bli ordentligt starkt, kanske lättare också.

Bärarmarna blir ett senare bekymmer, tänkte utgå från original men med uppflyttade infästningar i chassit jämför med original. Blir lite tråkig vinkel på dom när bilen är sänkt.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

oki, då är jag med...och vidhåller att man nog ska börja med ngn mer givande modifiering först.
Tex bygga om infästningen för bärarmarna. thumbs up

Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
oki, då är jag med...och vidhåller att man nog ska börja med ngn mer givande modifiering först.
Tex bygga om infästningen för bärarmarna. thumbs up

Jo det vore väl enklast att börja med något sånt men bilen ska ändå kapas ner och byggas om ganska ordentligt i torpeden och botten, ska in med en 4*4 drivlina så jag tänkte man kunde fixa fronten också när man ändå är igång

Tänkte man skulle lägga in fjädertornen lite i överkant för ökad camber och bygga någon form av justerbar platta i toppen.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

4WD...oj då.

om du ändå ska bygga om såååååå mkt skulle jag fundera över om inte det vore läge att bygga bort McPeston-benen när man ändå är igång. Skulle kunna bli en verkligt bra förbättring. thumbs up
Jag menar om du ändå har fritt spelrum.

Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
4WD...oj då.

om du ändå ska bygga om såååååå mkt skulle jag fundera över om inte det vore läge att bygga bort McPeston-benen när man ändå är igång. Skulle kunna bli en verkligt bra förbättring. thumbs up
Jag menar om du ändå har fritt spelrum.

Ska man bygga nätt med dubbla A-armar då eller vad är bäst

Ös på med tips bara

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Calle gsi skrev:
Ska man bygga nätt med dubbla A-armar då eller vad är bäst

Ös på med tips bara

Sök på A-arm, framvagn, hjulupphängning eller liknande... Det finns hundratals diskussioner om detta som lätt kan översättas till att fungera på din bil också. Principen är den samma.
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fördelen som jag ser det med att använda dom benen jag har nu är att jag redan har bromsar, styrväxel, fälgar och topplagringar som funkar bra till dom benen och bultdelning. Men är det totalt skit med den typen av fjäderben som sitter original så kanske det är värt merjobbet att byta.

Vad exakt är det som är så dåligt med dom, är det det att cambervinkeln ändras under belastning? Eller finns det mer?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Calle gsi skrev:
Vad exakt är det som är så dåligt med dom

SÖK! Latmask.
På mindre än 30 sekunder hittade jag denna länken;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27867&highlight
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Beroende på hur vinkleriet är i din spindel så kan det gå att konvertera från McPersson till Aarm (det görs med Sierraspindlar hela tiden med diverse Sevenderivat). Man byter fjäderbenetsa fäste i spinden till ett fäste för en kulled (som då sitter i en övre A-arm.

Men det finns det som kör fort med McPersson också, trots att man inte kan (Humlor kan ju flyga).
Med fria händer så bygger de flesta om till dubbla A (SuperTouring gjorde det väl det när de fick).
Camber gain och rollcenter vid sänkning är väl några saker som dubbla A har större möjligheter att få lämpliga.

Ska du söka så är nog ordet "Macpeston", eller vad det nu är Fuling kallar dem oftast.

Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Beroende på hur vinkleriet är i din spindel så kan det gå att konvertera från McPersson till Aarm (det görs med Sierraspindlar hela tiden med diverse Sevenderivat). Man byter fjäderbenetsa fäste i spinden till ett fäste för en kulled (som då sitter i en övre A-arm.

Men det finns det som kör fort med McPersson också, trots att man inte kan (Humlor kan ju flyga).
Med fria händer så bygger de flesta om till dubbla A (SuperTouring gjorde det väl det när de fick).
Camber gain och rollcenter vid sänkning är väl några saker som dubbla A har större möjligheter att få lämpliga.

Ska du söka så är nog ordet "Macpeston", eller vad det nu är Fuling kallar dem oftast.

Astran har tyvärr helgjutna ben, var först på nyare fwd oplar som det blev delade ben. Men jag är med på hur du menar

Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:
Calle gsi skrev:

SÖK! Latmask.

Jag har sökt, men eftersom har inte har en 5årig utbildning i matte och geometri så fattar jag inte särskilt mycket av alla fina uträkningar

Vill ju bara att bilen ska bli lite snabbare

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:

Rätt i det mesta. thumbs up

Men ngn ändring av grundfjädersystemet har aldrig varit ok de senaste 20-25 åren i de klasser som varit ledande så det är fel. (Avser Grp.A, Super Touring och S2000) Tom stela bakaxlar har fått användas då det varit stenhårt på infästningar mot karossen osv.

Dock som du säger, det gååår att åka fort som tusan iaf...men kan man välja fritt är det A-armar som gäller.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Calle gsi skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Calle gsi skrev:

SÖK! Latmask.

Jag har sökt, men eftersom har inte har en 5årig utbildning i matte och geometri så fattar jag inte särskilt mycket av alla fina uträkningar

Vill ju bara att bilen ska bli lite snabbare

Snabbare är väl lika med att "bygga om" som är avhängit att man "bygger rätt" vilket kräver kunskap...

Sen behöver man inte mer än lite enkla "+ - kunskaper" för att få till saker å ting mkt bra. Tror att Göran Malmberg saknar matteutbildning helt å hållet, men lik för benat har hans INTRESSE drivit honom att tom skriva en bok i ämnet väghållning. Läs den, matten är det minsta problemet att förstå i den. Efter detta börjar det knepiga...att försöka komponera ihopa ngt som blir bra och komma på hur det verkligen funkar.

Börja där och jobba på...det lär inte komma gratis.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Vill minnas att Calibras (alltså användaren här ) Calibra med BMW V8 hade en fiffig framvagn. Bild på den fanns i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13149 men den verkar inte visas nu. Kanske nåt att utgå ifrån när man tänker igenom hur framvagnen skall se ut. (hoppas att Calibra eller Jani Hast kanske kan fixa en bild).

Angående allmänt om upphängningar mm så har Fuling (och övriga) några bra länkar i denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34205

Nåt som kanske hade fungerat (om än att man skulle fått modifiera den) kanske hade varit en framvagn typ: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33169 Fördel: klar och färdig nakdel: kanske inte 100% som man vill ha den själv men ändå lättare än att bygga nytt från början.

Varför 4*4 i Astran, satsa på RWD direkt...
Är imponerade av dina (era) bilar och jobbet som läggs ner på dem. Önskar jag hade lite mer praktiska kunskaper...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bygget rullar på och eftersom den ska reggas som amatörbyggt så kommer jag att bygga rörram fram, länkarmarna kommer också att byggas om men det blir ett senare bekymmer

Sitter och ritar lite på hur jag ska bygga ut buren till en fungerande rörram fram.

Då jag tyvärr bara har Paint på datorn hemma blir ju ritningarna lite otydliga men jag ska försöka förklara det lite närmare.

Uppefrån ser det ut så här:

På bilden uppefrån så ser vi alltså ett kryss i taket, kryss i rören bak mot fjädertornen, samt kryss i rören från fjädertornen till huvudbågens nederkant. Ett kryss fram mot fjädertornen i motorrumet. Jag har även ritat dit 2st rör som går från huvudbågen till infästningen för bakaxeln, dem gröna fyrkanterna. Det blåa är motorn

Från sidan hade jag tänkt något sånt här:

På bilden från sidan så är det förhoppningsvis lite tydligare, kryss i dörrarna med en extra sträva längst ner, toyota samt hjälmkross, stag till bakre fjädertornet både från toppen och längst ner på huvudbågen.

Jag har försökt att kopiera rambenen och infästningarna för hjälpramen fram men frågan är ju om det blir tillräckligt starkt utan att lägga till rör både hrä och där. Försöker att göra motrorutrymmet så lättillgängligt som möjligt. I fjädertornen så fäst totalt 5rör samman, 3neråt, ett bak och ett in mot mitten.

Det röda i framkant är hjälpramen som länkarmar mm är fäst i.

Citera
Skruva banåkabil
2564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande