Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsservo eller inte?
1, 2   >>
9643 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bromsservo eller inte?

Håller just nu på med pedalstället till min Super koja, plats är inget jag kan gödsla med vilket gör att det gäller att tänka till. Pedalstället kommer till största delen utgöras av mini orginal delar, bromsarna som jag stoppat på bilen bör vara ganska väldimentionerade med tanke på vikten. Fram sitter det volvos 240turbo bromsar dvs vent skivor och 4-kolvsok, bak sitter sierra V6 skivor och ok. Jag tänkte använda 240 huvudcylinder och det är här som vi kommer till frågan.

Skall jag ha servo eller inte?

om man tar min andra koja som har trummor bak och ap 4-kolvsok fram så bromsar den brutalt bra och är inte så trögtrampad frågan är hur det skulle bli med skivor runt om. har sett en hel del tävlingsbilar med bromsvåg och där har man väl aldrig servo?
om man skall ha servo kan man då ta ett från en liten bil tex Suzuki Swift eller blir det inge bra?

om jag skippar servo helt får huvudcylindern plats i bilen vilket gör att jag får bättre plats med saker under huven vilket är en fördel.

En till fråga rörande pedalstället, får man svetsa i det och tex ändra utväxlingen eller är det ngn som vet vad SFRo säger om detta.

tack på förhand.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Trummor är i regel mer lättbromsade än skivor. Kör man skivor utan bromsservo så får man använda större skivor för att nå samma bromsmoment med ett givet pedaltryck. Vid tävling så kan också reglementet inte tillåta bromsservo, vilket kan vara en anledning till att skippa servo.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du har bromsvåg istället för bromsreduceringsventil samt en vagnsvikt under tonnet, tror jag inte att du kommer ha några problem.

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bil under tonnet = ja, men ingen bromsvåg.

att sätta dit ett litet servo är det bara waist eller? Skall man knöla dit 240 org servo ist och försöka hitta plats

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Re:

Cooper Killen skrev:

Utan bromsvåg kommer du antingen behöva en bromsreduceringsventil (=tungtrampat - mår bra av servo) eller ha problem med bromsbalansen (=inte bra alls).

och ja, jag kunde ha läst ditt första inlägg lite mer noggrannt från början. Sorry!

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:

Utan bromsvåg kommer du antingen behöva en bromsreduceringsventil (=tungtrampat - mår bra av servo) eller ha problem med bromsbalansen (=inte bra alls).

och ja, jag kunde ha läst ditt första inlägg lite mer noggrannt från början. Sorry!

Vet att inte bilprovningen gillar reducerventiler särskillt inte om de är ställbara. Men det är nog så som det kommer bli. Dvs servo och reducerventil.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Re:

Cooper Killen skrev:
Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:

Vet att inte bilprovningen gillar reducerventiler särskillt inte om de är ställbara. Men det är nog så som det kommer bli. Dvs servo och reducerventil.

Bilprovningen har ingenting emot reduceringsventiler. Många bilar har det monterat original.

Bilprovningen har inte heller någonting emot ställbara reduceringsventiler. Men de får inte vara ställbara från förarplats.

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:
Bilprovningen har inte heller någonting emot ställbara reduceringsventiler.

Det är ju bra thumbs up

Hur räknas förarplats? När man är bältad och kör eller om man tex sätter ventilen bakom förarstolen? där den "kan" kommas åt.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Cooper Killen skrev:
Citat:
Bilprovningen har inte heller någonting emot ställbara reduceringsventiler.

Det är ju bra thumbs up

Hur räknas förarplats? När man är bältad och kör eller om man tex sätter ventilen bakom förarstolen? där den "kan" kommas åt.

Bulta en fin låda över ventilen medans bilen besiktas...
På en del bilar går bromsrören inne i bilen under kupemattor och inte river de upp mattorna och kotrollerar att rören är fina eller att det inte finns någon åtkomlig reducerventil.

Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Jag kör utan servo och med std huvudcylinder. Justerbar red ventil med.
Kolvarna i oken är lite större än original samt diametern har gått upp en aning.
Funkar kanon men är lite tungtrampat i synnerhet tills man fått lite värme i bromsarna. Bromskänslan är hejlöst mycket bättre än före jag kastade bromsförstärkaren.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Grendel skrev:
Jag kör utan servo och med std huvudcylinder. Justerbar red ventil med.
Kolvarna i oken är lite större än original samt diametern har gått upp en aning.
Funkar kanon men är lite tungtrampat i synnerhet tills man fått lite värme i bromsarna. Bromskänslan är hejlöst mycket bättre än före jag kastade bromsförstärkaren.

Samma här men jag kör med stad allt utom en Wilwood strypventil. Tungtrampat i ett halvt varv och sen är det gudomligt. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:
Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:

Bilprovningen har ingenting emot reduceringsventiler. Många bilar har det monterat original.

Bilprovningen har inte heller någonting emot ställbara reduceringsventiler. Men de får inte vara ställbara från förarplats.

Kraniel; var har du hört detta? Jag har iof inga bevis för mina påståenden heller, men Svensk Poängjakt har väl alltid gett 2 poäng för "ställbart bromssystem"? (vem säger att ägaren kan justera in det rätt egentligen? Hur många bilar rullar inte omkring på gatan med för mycket bakbroms?)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Pedalstället kan man kapa, svetsa och bygga om men kapar man av själva pedalen vill det till att man får ihop den ordentligt, oftast bättre att bygga en ny pedal då.

När det gäller reduceringsventiler säger VVFS så här:
----------
14 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem
----------

Den gängse tolkningen är dock att så länge reduceringsventilen inte kan justeras utan verktyg och inte nås från förar/passagerarplats så är det OK.

Jag har ju faktiskt samma bromskombination som du (240-ok fram, Sierra V6 skivor/ok bak), 240 huvudcylinder på Caprin och där har jag retardationskännande reduceringsventil från Granada till bakre kretsen. Du lär ha mer vikt bak så det är inte säkert att du behöver någon reducering. Jag har dock servo (Fordens passar om man borrar om bulthålen i huvudcylindern) men med rätt utväxling på pedalen klarar du dig förmodligen utan.

/Gustaf

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:
Kraniel skrev:
Cooper Killen skrev:

Kraniel; var har du hört detta? Jag har iof inga bevis för mina påståenden heller, men Svensk Poängjakt har väl alltid gett 2 poäng för "ställbart bromssystem"? (vem säger att ägaren kan justera in det rätt egentligen? Hur många bilar rullar inte omkring på gatan med för mycket bakbroms?)

En evinnerlig massa bilar från både åttiotal och nittiotal (innan 'helelektroniska' system har fabriksmonterade reduceringsventiler, oftast kopplade mellan bakaxel och kaross så bromsen justeras efter hur mycket last bilen har.
Svårt för bilprovning att underkänna dessa!
Kalla det lastventil för bromsbalans...

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
En evinnerlig massa bilar från både åttiotal och nittiotal (innan 'helelektroniska' system har fabriksmonterade reduceringsventiler, oftast kopplade mellan bakaxel och kaross så bromsen justeras efter hur mycket last bilen har.
Svårt för bilprovning att underkänna dessa!
Kalla det lastventil för bromsbalans...

Man tackar för tipset! Då har min bil tagit ett steg närmare mot att inte behöva modifieras när man åker in till SBP!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Fast skillnaden mellan de fabriksmonterade ventilerna och eloxerade rejsingprylar med ratt är just "manuellt manövrerbara". Fabriksmonterade ventiler påverkas av en hävstång från bakaxeln eller liknande, och kan alltså inte påverkas manuellt...

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

therealpinto skrev:
Fast skillnaden mellan de fabriksmonterade ventilerna och eloxerade rejsingprylar med ratt är just "manuellt manövrerbara". Fabriksmonterade ventiler påverkas av en hävstång från bakaxeln eller liknande, och kan alltså inte påverkas manuellt...

/Gustaf

Det borde väl betyda att det räcker med att plocka bort ratten på ventilen?
I värsta fall får man väl betala Dude för att komma med en smidig tolkning.
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Hur mycket skulle bromspedalen förlängas för att kompensera borttagning av bromsservo på en bil med vikten 1,5 ton?

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Det borde väl betyda att det räcker med att plocka bort ratten på ventilen?
I värsta fall får man väl betala Dude för att komma med en smidig tolkning.

Nu börjar du tänka, eller montera den i en annan låda så den fysiskt inte blänker och syns samt omöjliggör justering.
Den är 'proffsjusterad' i bromsprovare efter bilens axelvikter

Finns även fabriksmonterade ventiler med fast reducering.

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

torque skrev:
Hur mycket skulle bromspedalen förlängas för att kompensera borttagning av bromsservo på en bil med vikten 1,5 ton?

Det är inte värt det. Jag har provat på min.

Testade tre olika huvudcylindrar och en utväxling mellan 6:1 och 7:1 ungefär. Hur jag än testade fick jag nästan pressa sönder ryggstödet för att få stopp på åbäket (1550 kg). Ang. cylinderdiametrarna så antingen var det för hårt, eller så fanns det inte tillräcklig slaglängd (ca 20 cm som mest...) för att få rätt på det. Det blir säkert lite mer lättrampat när bromsarna fått upp värmen, men med tanke på att du även kör din bil på gatan hade jag inte rekommenderat det.

om du har problem med att bromsservot är för stort, hade du kunnat fundera på ett hydrauliskt bromsservo från någon GMdiesel?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Min sitter högst synlig på kardanrunneln , det är bara den och växelspaken monterat där så den syns rätt bra. Besiktningsmannen brydde sig noll.

Betyder ju inte att det är ok men det var vad som hände mig iaf.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Bromsservo eller inte?
1, 2   >>
9643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande