| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lårremsfäste, rätt eller fel....
|
1247 besök totalt |
|
Inspirerad av det fäste för lårremmarna på ett 6-punkt bälte som finns till Porsche 996 (hittat i mcburn4evers biltråd Vinklarna är av 3 mm plåt, röret ca 22 mm i diameter och ca 2,5 - 3 mm i diameter. Det kläms mellan underedet och stolsfästet (som är i 3 mm plåt) och skruven är en M8 (men ska bli en M10). Underedet är original och av typen med bältesfästet i underedet, dvs det är designat för att ta upp stora krafter (iallafall i bakre änden). Läser man i SBFs reglemente ska ett fäste för en lårrem kunna ta upp 7200 N, vilket skule innebära 14400 N på röret och 7200N per fäste (nu är ju detta inte en bil som ska tävlas med men den måste ju vara säker) Jämför gärna med fästet i mcburn4evers biltråd ! Det enda direkta problemet var en felmätning som resulterade i att röret hamnar lite långt fram i förhållande till hålet i stolen och då kommer att ligga emot och naturligtvis blir det en rejäl påfrestning på stolen vid en eventuell krock. Är detta nått jag absolut bör ändra ? Bör man också lägga till nån form av styrningar så att bältet håller sig i mitten av röret och inte riskerar att skava ?
OBS på bilden ovan är muttern dragen direkt på fästet, vid riktigt montage sitter naturligtvis stolsfästet ovanpå.
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Detta är högst personliga tankar från mej.
Är det verkligen meningen att lårremmarna ska ta upp så stor kraft. Som jag ser det, ska dom mest hålla ner resten av bältet...så man inte glider under. om remmarna i sig...skulle hålla dej kvar i stolen....skulle det göra hemsk ont....och man skulle få pipig röst. Att dom går lite frammåt...är nog en fördel för juvelerna. Ser underredet ut att hålla....så håller röret. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Sedan har vi pratat mycket om 4-6 punkts bälte i bilar utan båge. Så...så säkert blir dt ju inte ändå.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Lårremsfäste, rätt eller fel....
Troligen kommer det att fungera tillfredsställande även utan att ändra i 99 fall av 100 men om du ändå gör dig besväret att tillverka ett stag så ska du väl ändå göra det rätt....? om du inte ändrar kommer jag att påpeka detta för dig varje gång vi är i garaget under resten av året!
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Då det var ett ganska enkelt lastfall så blev jag så räknesugen att jag kikade i elementarfallstabellen och kom fram till att röret böjer ca 12 mm om lasten anbringas mitt på. Lite mindre i verkligheten eftersom remmarna hamnar lite åt kanterna.
Bra ide för en gatbil man inte vill borra i tycker jag! _________________ Pär Hylander |
||||
|
som jag förstår det så är det de 2 remmarna som sitter mellan benen från låsningen och ner som vi snackar om !
fick reda på när jag skulle installera mitt i min brukis ( som har varit bansmiskare med under 2006...) att det i stort sett inte alls är några krafter i dessa remmar. ENDA uppgiften dessa remmar har är att hålla nere "midjeremmen" så att man inte kan glida under / krossa revbenen pga delvis underglidning. är detta helt fel ????
var ändå JAN på "JAN o LISA MOTORSPORT" som informerade mig om detta ! han har väl ändå en del erfarenhet och brukar veta vad han snackar om ?? _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Re:
Stämmer bra, Pung-remmarnas uppgift är att hålla nere midjebältet så att detta kan fungera på ett korrekt sätt (alltså hålla dig kvar i stolen). Jan har också helt rätt i att det inte blir så värst stora krafter på dessa bälten... OM!.. OM man spännt på sig bältena korrekt! Sitter midjebältet lite smålöst, så finns risken att pung-bältet kommer få ta ganska stor last vid en smäll. Om vi betänker att torso kommer slungas framåt, midjebältet som inte är spännt kommer kana uppåt, och då tar pungbältet och spjärnar emot. I detta fall kommer pungbältet att få ta den uppåtriktade kraft som går igenom axelremmarna. Hoppas detta blev begripligt :attention |
||||
|
Re:
Det är båge på gång och innan den är på plats blir det inget 6-punktsbälte.
Äschhh.... jag som inte trodde du läste här så jag kunde vara lite lat...
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1247 besök totalt |