Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bedöma kvalite på svetsar ?
4 besök senaste veckan (6633 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Nu när jag svetsade ett bältesfäste (iofs bara för lårremmar) kom diskussionen upp om kvalite på svetssträngen, särskilt som jag är nybörjare på svetsning.

Hur kan man på ett bra sätt, utan röntgen och dragmaskin, testa kvaliten på svetsen ? (fästet skall byggas om så förstörande provning är OK )

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tycker det ser vettigt ut....kan vi få se en bild från baksidan ?

Hur är godstjockleken i röret ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag brukar svetsa en bit och sen inspekterar man helt enkelt den delen av svetsen för att se hur mycket material den har smält ihop.
Inte raketforskning direkt, men man får rätt bra känsla över huruvida man kankräma på mer eller behöver dra ner.

EDIT:
Tips; om du vill slippa MIGstänket (får man detta för att man gör fel, eller får man sånt för att det är MIG? ) så kan du tex sätta silvertejp runt om för att skydda. Då slipper man slipa plåten efteråt och plötsligt ser det mycket proffsigare ut!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Jag brukar svetsa en bit och sen inspekterar man helt enkelt den delen av svetsen för att se hur mycket material den har smält ihop.

Nja. Jag försöker svetsa så mycket som möjligt,när hela biten är varm.

Man skulle möjligtvis kunna tänka sig lite mer pendelsvetsning. Minder matning och pendla. för att få mer svets på röret.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Precis, lite mindre matning, kanske ett snäpp extra på strömstyrkan så att det verkligen bränner in och att du "vickar" lite på handtaget hela vägen runt så får du en väl inbränd fog med gott om kött i det här fallet både på röret och plåten.

om du får svetsfogar med kraftig ås på så kan du utan att anlita NASA räkna med att den svetsen
inte håller måttet.
Likaså tvärtom, skulle fogen bli som en dal så är risken stor att du mosat på för hårt med strömstyrkan och flyttat munstycket lite för fort.
Resultatet blir då en lättsprucken fog pga för lite tillagt material och att du troligen smält igenom för mycket.

Efter att du lagt din fog så stoppa för guds skull inte grejorna under iskallt vatten eller ut i en snödriva.
Det är som att be om sprickor och risk för klena fogar.
Det blir en konstig form av härdning och är inge bra alls.

Den bästa metoden för att veta om din fog blev bra eller ej utan att köra röntgen eller dragprov, är att lägga många fogar.
Svetsa mycket, olika fogar, pendel, motfog och medfog.
Prova olika strömstyrkor, svetsa i tunnplåt, svetsa i 6-8 mm plattjärn osv .
Erfarenhet mao.

Den svetsen du visar på din bild är ju givetvis svår att bedöma genom ett fotografi, men den är tillsynes ganska välgjord, den har bränt bra och det finns ganska bra med kött på de båda sammanfogade bitarna.
Ser dock ut som att du haft aningen hög trådmatning av sprutet att döma.
Men det är mest en latmask-grej.
Använd svetsspray, så kan du bara knacka av sprutlopprna när du är klar.
Det ryker kanske lite mer men det blir snyggt som attan i slutändan!

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

tycker det ser ok ut, skulle de varit perfekt skulle väl svetsfogen varit lite mer på röret så man fått en 45graders fog.

Baksidan av plåten avslöjar mycket

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Karlsson skrev:
tycker det ser ok ut, skulle de varit perfekt skulle väl svetsfogen varit lite mer på röret så man fått en 45graders fog.

Baksidan av plåten avslöjar mycket

Precis, kan du ta ett kort på baksidan av svetsen du gjort på bilden?

Du kan ju även svetsa på ett par skräpbitar och sedan skära ett snitt vinkelrätt mot fogen så ser du lite hur det blivit.
Det finns en bok Haynes skrivit, Haynes Welding Manual, som säkerligen tar upp ämnet... finns på bokhandel bibliotek och torrent...
här också: http://www.millerwelds.com/education/tech_tips/MIG_tips/

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
om du vill slippa MIGstänket (får man detta för att man gör fel, eller får man sånt för att det är MIG? )

Skit bakom handtaget så klart
Men det är ju som med allt annat övning ger färdighet thumbs up

Anders Jeppsson skrev:

så kan du tex sätta silvertejp runt om för att skydda. Då slipper man slipa plåten efteråt och plötsligt ser det mycket proffsigare ut!

Ett smidigare sätt är att spreja plåten med ESAB High-tech anti spatter
Kombinerar effektivitet med miljö- och hälsoskydd. Mycket effektivt skydd mot svetssprut som vill fastna. High-Tech svetsspray är absolut obrännbart, inga hälsovådliga gaser bildas vid förbränning och är ofarlig för huden. Använder ren luft som drivmedel, giftfri och ger ingen indirekt luftförorening eller bidrag till drivhuseffekten. Helt silikonfri och vattenlöslig. Unik design av burk och ventil gör det möjligt att spraya i alla positioner.

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Undra om Dea vid det här laget fått nog svar på sin i synnerhet enkla fråga nu?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar för all input thumbs up man kan aldrig få veta för mycket om svetsning

Plåten är 3 mm och röret strax över 2,5 mm.

Hittar ingen riktigt bra bild på baksidan, lägger upp dom två jag har. Just den här delen är målad numera men jag har lite delar jag provsvetsade på jag kan ta bilder på.
Hur bör det se ut ?

Ska kapa upp en svets också och se hur det ser ut inuti.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Ett relativt enkelt sätt är att provsvetsa i samma material och tjocklekar till en testbit som sedan kapas upp, slipa och polera kapytorna och titta i mikroskop. Då ser du hur det smält ihop, om det blir porigt osv. Och kan du få tillgång till ett lite finare mikroskop kan du se strukturen i materialet, korngränser etc. Också.

När du är nöjd med dina testbitar svetsar du de riktiga grejerna på samma sätt.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Plåten är 3 mm och röret strax över 2,5 mm.

Hittar ingen riktigt bra bild på baksidan, lägger upp dom två jag har. Just den här delen är målad numera men jag har lite delar jag provsvetsade på jag kan ta bilder på.
Hur bör det se ut ?

Jag hade nog velat se mer genombränning på baksidan.

Citat:
Ett smidigare sätt är att spreja plåten med ESAB High-tech anti spatter
Kombinerar effektivitet med miljö- och hälsoskydd. Mycket effektivt skydd mot svetssprut som vill fastna. High-Tech svetsspray är absolut obrännbart, inga hälsovådliga gaser bildas vid förbränning och är ofarlig för huden. Använder ren luft som drivmedel, giftfri och ger ingen indirekt luftförorening eller bidrag till drivhuseffekten. Helt silikonfri och vattenlöslig. Unik design av burk och ventil gör det möjligt att spraya i alla positioner.

Mumbo-jumbo. Det har en förmåga att hamna där man inte vill ha det med dåligt resultat som följd. Ett bättre tips är att gå upp en eller två kvaliteter på skyddsgasen.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
cobragt
Helsingborg
Här sen Feb 2006

Bedöma svets

I alla lägen för att få en väl "genombränd" svetsfog, bör man lägga ytorna 90 grader mot varandra, och svetsa i "spalten". För att lösa det i ditt fall, skulle jag hålsågat i den vinklade "plåtbiten" med en millimeter större radie och svetsat på motsatta sidan av vad du gjort.

Mvh Thomas Palmkvist

Luleå
Här sen Apr 2005

Re: Bedöma svets

cobragt skrev:
I alla lägen för att få en väl "genombränd" svetsfog, bör man lägga ytorna 90 grader mot varandra, och svetsa i "spalten". För att lösa det i ditt fall, skulle jag hålsågat i den vinklade "plåtbiten" med en millimeter större radie och svetsat på motsatta sidan av vad du gjort.

Mvh Thomas Palmkvist

Eller höja strömmen och sikta mer på biten som är tjockare. Dessutom blir det varmare i röret än mitt på plåten då det är mindre yta och "öppet"(mindre material som leder bort värmen).

Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag svetsade med "mot"-svetsning för att få bättre bredd men då bir det ju också sämre genombränning..

Så vad blir bäst: Svetsa mer neutralt, mer ström, sikta mer mot plattan, eller skära ut ett hål ? pga av lite mätfel ska det ändå byggas ett nytt.

Att skära ut ett hål borde avlasta svetsen en del och ge lite annan kraftpåkänning ? nackdelen skulle väl vara att det blir ganska lite material kvar runt om hålet pga storleken på vinklarna, men det kanske inte är ett problem ?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
cobragt
Helsingborg
Här sen Feb 2006

Re:

Dea skrev:
Jag svetsade med "mot"-svetsning för att få bättre bredd men då bir det ju också sämre genombränning..

Så vad blir bäst: Svetsa mer neutralt, mer ström, sikta mer mot plattan, eller skära ut ett hål ? pga av lite mätfel ska det ändå byggas ett nytt.

Att skära ut ett hål borde avlasta svetsen en del och ge lite annan kraftpåkänning ? nackdelen skulle väl vara att det blir ganska lite material kvar runt om hålet pga storleken på vinklarna, men det kanske inte är ett problem ?

/Dea

Gör som jag säger!! Använd hålsåg, svetsa i "röret", "hålet", och du får en perfekt fog!!!
Mvh Thomas P

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
och såhär blev det till slut

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (6633 totalt)