| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Göra rent nytt avgassystem
|
1 besök senaste veckan (1672 totalt) |
|
Har köpt nya grenrör och dom är definitivt inte ordentligt rengjorda. I och med att jag har en turbo så vill jag rengöra så noga som möjligt innan jag monterar dom. Vad är det bästa tillvägagångssättet (jag har tryckluft)? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Bläster är nog det du skall sikta på.
Kan du inte få tag på det så kan du ta en wire-stump och trä in i röret. Dra fast den i chucken på en snabb borrmaskin och låt den piska i röret.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
Borde man inte kunna fästa en roterande borste för borrmaskin på en styv slang typ bromsslang som förlängare och skicka in. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Prova!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Såhär ser grejjorna ut, och ja det är på insidan jag vill tvätta dom. Jag har som sagt tryckluft men jag har aldrig blästrat, skulle dock vilja lära mig. Hur gör jag och är det någon speciell typ av blästerpistol? Hur gör jag efter blästringen, tvätta ur med vatten? Tack!! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Blästersand har ju tendens att fastna bakom hörn osv. så det skulle iaf. jag vara försiktig med om det efter röret kommer en Turbo.
Likadant om man lämnar till typ en Motorenonveringsfirma som har tvättmaskin är det lätt att smuts fastnar där det inte ska,det är ju mycket smuts/slam som spolas runt i dylika apparater så risken är att det ser rent ut men i själva verket har det tillkommit skit. Detta inlägg är inte baserat på kunskap utan på dåliga erfarenheter
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
|
Det jag är orolig för är att få partiklar av något slag in i turbon.
När jag känner med fingarna verkar det finnas stålpartiklar från slipning i avgasröret, det gör mig orolig. Det står i instruktionerna att avgassystemt ska tvättas noggrannt invändigt. Vad tror ni om högtryckstvätt tillsammans med avfettning, eller är blästring och sen tvättning lösningen? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Re:
Som tur är så är min extracktor sprillans och ren-och-fin inuti. Men det är frestande.. ett wirehölje till en cykelwire kan funka.. Och gärna en stång som gör att längden på borstskaftet blir längre än diametern på borsten.. Ska kolla om jag har en borste av samma diameter som grenröret _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1672 totalt) |