Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf VR6 -93 | 1, 2 >> 12720 besök totalt |
Köpte denna bil redan hösten 1998 och hade den som bruksbil sommar som vinter. Den hade då gått 7000 mil. Nu har den gått 16000 och går enbart sommartid sedan fem år tillbaka, och sedan två år i princip endast på bana. Jag gick i säljtankar under några år men sedan två år tillbaka är det bestämt att jag behåller den och utvecklar och grejar tills den en dag går i graven.
Bilen står fortfarande avställd efter vintern i väntan på att de delar som fattas skall på plats. Motor: 2.8l vr6 med en orginaleffekt på 174hk. DRC 268'kammar (skall snart läggas i), Foffa high rpm chip (även det skall snart pluggas i), extraktor, 2,5" avgas med racekat och supertrappdämpare, Pipercross luftfilter. Chassi: Spax RSX coilovers ställbara i höjd och hårdhet, Prothane bussningar runt om, fjäderbensstag bak. Bromsar: Brembo Max skivor fram med EBC yellowstuff, greenstuff bak med EBC skivor. Fälg & däck: 15" fälgar av okänt märke, Bridgestone RE540 205-50-15. Inredning: Rensad från inredning, två st Toora Race stolar med Toora 4p bälte, Toora mockaratt, halvbur från Svets och Smide (håller på att monteras), batteriet i reservhjulsbaljan, glasfiberskivor som dörrsidor. Utvändigt: Ciebe quadlights, bortplockade skärmbreddare, egentillverkad frontsplitter, takvinge. Lägger till några bilder. Sommaren 2005 Våren 2006 Finns en del kvar att göra, en hel del känns det som. En del lack och monteringar kvarstår. Banpremiären blir sen i år. Vi får se hur det går. //Erik _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Vaddå sen banpremiär, den ska ju ske nästa vecka på bugRun som alltid , inte kan du missa det.
Fin bil annars med ett gott ljud! |
Hallå ?!?!?!?
Ingen Birgerbus på bugrun ?!?!?!? Vem ska jaga mig då...... DU har ju hela helgen på dig !!!! _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
Nej det blir tyvärr inget bugrun. Har hur mycket som helst kvar att göra känns det som. Buren blir förhoppningsvis klar i morgon. Grejer ska till lackeraren på fredag. Bilen skall lackas invändigt. Kammarna skall i. Plus en hel del småfix. Å så ska man jobba också.
Sen ska det in ett nytt kök i kåken. Får satsa på Lunda och hoppas att jag är klar då. Tur att man är lärare så man har sommrlov snart. _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Härligt med en tråd ifrån dig här oxå Birger!
Vi får dra på lite banträffar neröver i sommar Jag är PÅ! ;D Så länge bilen är hel... synd att du missar bugrun bara Gick de bra med burmonteringen förresten? Ser så ut på bilderna iaf _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
Hel rätt att bygga busbil på en Golf III:a
1:oftast inben rost att laga. 2:Styv kaross. 3:Finns inte så många busbilar byggda på Golf III som Golf II. Följer denna tråd med nöje. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
Nu är buren i princip klar för att plockas ur och svetsas klar. Äntligen, så nu är det dags för att lacka bilen invändigt. Förhoppningsvis till helgen.
Detaljerna som ska till lackeraren är också klara att skickas iväg. Kofångarna, handtag och en del lister. Nu börjar snart ihopmonteringen, känns riktigt gött. _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Proffs lackarn får ta hand om det utvändiga, och jag lackar invändigt. Lite spänt var det att lacka för första gången men det skulle nog gå. Gick upp 04.30 i morse för att slippa vind och småkryp.
Bilen utrullad ur garaget. Maskat var det här. Ännu mera plast. Klart för att grunda. Grundat. Lite posering inför kameran. Sen hade snålbirger köpt för lite färg så det blev inte klart Måste skaffa mer färg så jag kan göra klart för att lägga klarlacken. Men hittils är jag ganska nöjd med resultatet. Återkommer när det är klart. //Erik _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Var uppe 04.30 idag också och gjorde klart lacken. Blev ganska nöjd, men det var lite bökigt att lacka inne i bilen måste jag säga. Svårt att se hur det täckte, men nu får lacken inne duga. Bara att börja montera när lacken känns redo för det.
Dämparna ja, nu är det dags att få den körklar så kommer jag ner och meckar lite. //Erik _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Dags att uppdatera lite. Bilen är nu klar (innan man kommer på något mer att göra) och har rastats på bana för första gången i år. Gatebil på Rudskogen fick bli premiären och bilen kändes mycket bra, grym skillnad på främst väghållning men även mototmässigt.
Lägger in lite bilder vad som hänt sen sist. Plasten efter lacken borttagen. De nya sidolisterna i rostfri 0.7 plåt klipps till för att lämnas på lack. Dörrsidorna plastas och framför nya batteriet. De nya 268 kammarna är på väg ner. Stort tack till Erik Millberg för skruvhjälp och till Daniel "norpan" Sundberg för snabba leveranser. Sidolisterna på plats med hjälp av sikaflex. De nya coiloversen redo att monteras. Anders "Badster" Westberg lämnade räserbilen för en helg för att istället skruva Golf. Dörrsidor på plats. Då man inte har vevar utan tunga elhissar fick detta lösas genom en liten vippströmbrytare. Stolarna på plats. Buren lackad och på plats. Batteriet på plats bak i skuffen. Så blev de nya sidolisterna. Det var allt för nu. Fortsättning följer... //Erik B _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Treeevligt
Såg fin fint ut! Får ta en närmare kik såsmåningom på nån lokal träff tror jag!! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
Det som hänt sen sist är bla att det bytts kedjor och allt därtill, samt bättre motorfästen och ett lättare svänghjul. Stort tack till Stefan Thull som stod för kunskapen medans jag stod för kaffet.
En diff vore fint men det får bli någon annan gång. Kedjor och spännare att byta ut. Kedjor och spännare bortplockade. Övre kedjespännare, gammal vs. ny. Var nog dags att byta 16 tusen mil slitage på den gamla. Nedre kedja och spännare moteras. Övre på plats. Bröstkåpor på plats. Skillnad mellan det tunga och det lätta svänghjulet. Diff ca 4 kg. Nya motorfästen från dli-teknik. Det nya känns mer stabilt. Det var allt för nu, finns mer att göra vi får se vad det blir. Fortsättning följer. //Erik _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
He he nej jag har inte startat den än, så du får vara på spänn ett tag till. Jag ringer när du minst anar
. Nej då det ska nog inte vara några problem. Jag kanske hör av mig för en påtår i häradsbygden nån dag. //Erik _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
Jaså här ska det gå tyst och rasselfritt till sommarn menar ni.
Kul med lite bilder på mekandet, man hör ju så mycket om folk som byter kedjor och glidskenor mm på sina vr6:or, men bilder på hur det ser ut när det väl är isärplockat finns det inte så gott om. När får man chansen att bli frånkörd av denna fina räsern för första gången i år tro? Blir det redan på Sturup i början av maj tro? _________________ Peter Karlsson |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf VR6 -93 | 1, 2 >> 12720 besök totalt |