Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga plenum, vad blir bäst, av alla nödlösningar :(
<<   1, 2, 3, 4
15832 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Blir den här modellen: rakt rör in i plenumet. Enligt vår strömningssnubbe kan tryckåterhämtning ske efter ett sådant steg... men här är det ju en skog av rör som möter luftströmmen..

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Vad blir det för volym på ditt plenum?

Jag har hört att 1,5 - 2 ggr motorvolymen är lämpligt när trottelhuset sitter före plenumkammaren. Detta för att undvika för stor responsförlust.

Johans kommentar nedan borde gälla för bilar med individuella spjäll (som ju sitter efter plenumet) i det fallet ska man ju ha så stort plenum som möjligt, plenumet i detta fall är ju mest en luftburk för att kunna använda tillräckligt stor filteryta. Se tex på en F1-bil

Ett sådant plenum kan ju oxå byggas mycket klenare eftersom det inte utsätts för någon större påfrestning tryckmässigt när spjällhusen öppnas och stängs.

apex skrev:
Johan Edlund skrev:
Kikar man på sugmotorer byggda för tävlingsbruk så brukar plenumkammarens volym vara mycket större, i många fall kan de ligga på 5 eller 6 ggr motorvolymen. Har man en väldigt liten plenum volym så kan bland annat trycket i plenumet bli väldigt varierande då de olika cylindrarna tar sin luft och det kan vara problematiskt.

Med risk för ngt sämre respons så kan jag alltså öka volymen o få ett lugnare lufthav därinne... thumbs up

Det kommer iaf min svetsare uppskatta, då kan jag lägga golvet i plenumet där svetsarna är lättare att utföra, närmare toppen..

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

apex skrev:
Ska man kona upp från 3" TB-röret för att få en förlustfriare övergång in i plenum eller är det bara att ansluta, som ett stuprör.

om man hastigt ökar flödets tvärsnittsarea så kommer man råka ut för turbulens, likaså om man konar upp för snabbt.

meldert skrev:
Vad blir det för volym på ditt plenum?

Jag har hört att 1,5 - 2 ggr motorvolymen är lämpligt när trottelhuset sitter före plenumkammaren. Detta för att undvika för stor responsförlust.

Johans kommentar nedan borde gälla för bilar med individuella spjäll (som ju sitter efter plenumet) i det fallet ska man ju ha så stort plenum som möjligt, plenumet i detta fall är ju mest en luftburk för att kunna använda tillräckligt stor filteryta. Se tex på en F1-bil

Ett sådant plenum kan ju oxå byggas mycket klenare eftersom det inte utsätts för någon större påfrestning tryckmässigt när spjällhusen öppnas och stängs.

apex skrev:
Johan Edlund skrev:
Kikar man på sugmotorer byggda för tävlingsbruk så brukar plenumkammarens volym vara mycket större, i många fall kan de ligga på 5 eller 6 ggr motorvolymen. Har man en väldigt liten plenum volym så kan bland annat trycket i plenumet bli väldigt varierande då de olika cylindrarna tar sin luft och det kan vara problematiskt.

Med risk för ngt sämre respons så kan jag alltså öka volymen o få ett lugnare lufthav därinne... thumbs up

Det kommer iaf min svetsare uppskatta, då kan jag lägga golvet i plenumet där svetsarna är lättare att utföra, närmare toppen..

Plenumets volym har större påverkan än så. Här är ett exempel på ett plenum på en encylindrig motor med en volym på 7 respektive 2 ggr motorvolymen. Det stora plenumet är den som ger högsta maxeffekten i första grafen och trycket i detta plenum vid 8000 rpm visas i graf 3. Graf 2 är trycket i det lilla plenumet vid samma varvtal.

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Mitt plenum verkar vara på ca 7 liter alltså ca 3 ggr cylindervolymen. 7 liter kändes jättestort först men 3 ggr cylindervolymen låter väl OK.
thumbs up

om responsen blir lidande får vi se när den äntligen startar...men hög toppeffekt låter trevligt!

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Apex du vet inga som säljer fullradietrattar i aluminium?

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Glad att du frågar!

http://www.g-e-t.biz/

Citera
Skruva banåkabil
Bygga plenum, vad blir bäst, av alla nödlösningar :(
<<   1, 2, 3, 4
15832 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande