| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kemiskmetall = Pålitligt?
|
2 besök senaste veckan (1980 totalt) |
|
Hesan alla glada
Jo, så här är det. Ja har köpt ett kortat insug till MBn för att komma förbi de där 7500rpm...
Så jag tog fram blästerskåpet å skulle få det fint å rent från gammal smuts, då kom det fram oxå lite problem
Det visar sig att de kortade rören från toppen är kapade å svetsade mot flänsen som bultas på plenumet, inget konstigt där.... Dock har han som har gjort detta "del" svetsat rören/flänsen i fram/bakkant. Kraftigasvetsar är det, men på sidorna har nog inte Migen kommit åt.... Där är det tätat med Kemisk metall....
Mina svetskunskaper siher mig att TIGen skulle KANSKE klara att svetsa i hop detta men det är på f-håret! Så frågan är: Kemisk metall, är det något man kan lita på i ett insug? Håller det tätt? Sprickbildning?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
ofta lönar det sig att göra saker riktigt. Är det alu eller stål?
ofta kan någon med vanlig pinnsvets komma åt bra på sådana ställen vilket kan vara en hjälp. Annars kanske man kan tiga ihop grejorna innifrån? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
Jag lagade ett stort hack (5-10mm radie) i våran båtprOpeller med kemisk metall och nu ca 7 år senare sitter det fortfarande kvar
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
|
Jag har sett lösningar med spackellagningar på sjövattenpumpar till fartygsmotorer och man blir ju tveksam..
Men de detaljer jag sett har hållit och inte vållat några problem. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
|
När jag jobbade på scania för några år sedan använde dom något man kallade för Metalstick. Det var ett tvåkomponents spackel som såg ut som en dynamitgubbe. Man skar av en bit och knådade ihop.
Gick att borra och gänga i. Det användes bla av underhåll när man skulle laga repor i slider på maskiner mm. Man knådade i repan och slipade groft. Sedan tog man fram brynet och slipade det sista. Funkade kanon. Har även hört att detta var godkänt av labbet att laga sprickor i cylinderfoder på lasbilarna.
om man avänder rätt grejor och ser till att det är rent så kan det nog fungera. På ett insug är det ju inte så stora temperaturskillnader heller så om det är riktigt gjort tror jag inte det är någon fara. _________________ Per Wahlqvist |
|
Det är ganska vanligt att man spacklar upp en mellanvägg mellan insugsventilerna i topparna för att få "vassare" och längre vägg. Håller det inne i topparna borde det hålla ute i insuget...
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1980 totalt) |